Heb al meerdere topics gelezen en kom er niet uit...
D5 uit 2003 zou 163 pk moeten hebben de 185 pk versie van de nieuwere series zou het zelfde blok hebben en deze zou tot 220 plus gaan zonder problemen? waarom de 2003 versie niet als dit hetzelfde blok is??
De geartronic 5 bak is hetzelfde begrijp ik als aan de benzine turboversies die meer pks leveren maar toch lees ik over angst dat de bak het niet houd enz..... en dan nog het awd verhaal hierdoor zou de auto meer pks verliezen in de aandrijving.
Heb hiervoor een T5 gehad, vind de D5 niet traag maar er zou wel wat meer pit in mogen en denk daarom aan chiptuning... maar 163 naar 200 lijkt me niet zo en naar 225 pk is meer wat ik wil.
Is dit mogelijk of word het nooit veel meer dan die 198 pk op de tuning sites??
Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid verschaffen.
D5 - AWD - Geartronic - 2003 Tunen... 163pk naar??
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
de 163pk heeft bv andere injectoren dacht ik en zo zijn er meerdere andere zaken volgens mij , dus niet alleen software aanpassing. betreft de GT die zou ik niet verder laten gaan dan +-400nm.
je zou de vraag aan de betere tuners moeten vragen zoals de forumsponsers en bv Rica
je zou de vraag aan de betere tuners moeten vragen zoals de forumsponsers en bv Rica
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 4th Gear member
- Berichten: 580
- Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
- Locatie: Kortrijk
- Contacteer:
Diesel heeft meer koppel, dat is de reden dat men beetje voorzichtiger is voor de bak.
Zelfde bij bv de clio (g2e2). De 1.5 diesel met 82pk had dezelfde bak als de sport 2.0 182pk. Toch kon je bij die diesel niet te zot gaan, koppel boven de 240 was opletten voor de koppeling.
Zelfde bij bv de clio (g2e2). De 1.5 diesel met 82pk had dezelfde bak als de sport 2.0 182pk. Toch kon je bij die diesel niet te zot gaan, koppel boven de 240 was opletten voor de koppeling.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ik heb hem al een poosje niet voorbij zien komen maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Bart Simpson je kort en bondig het verschil of de overeenkomsten tussen beide motoren kan vertellen.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb het al eens een paar keer eerder opgesomd, maar er zijn toch wel een groot aantal wijzigingen aan het my 2006 diesel blok.
- De injectoren hebben 7 ipv 5 gaatjes en een fijner sproeibeeld
- Er is een andere catalysator gemonteerd (grotere flow)
- Roetfilter af fabriek
- Andere inspuitpomp (hogere druk)
- andere EGR regeling
- swirl klep in de inlaat
- 6 bak met sterkere koppeling/automaatbak (geldt niet voor de 126 pk variant; D5244T7)
- turbo met groter compressor wiel
- lagere compressie
- langere service interval
- verbeterde doorstroming cilinderkop
Dus nee, het blok is zeker niet hetzelfde als de oude. Het grootste probleem met de 5 bak (zowel handbak als automaat) is het koppel wat deze kunnen verwerken. De 6 bak kan gewoon veel meer koppel aan.
Dus 226 pk met een 2003 blok zou ik zeker niet doen. Dat is vragen om problemen. Je kunt wel vragen of het koppel beperkt kan worden in de lage toeren en dan vanaf 3000 toeren de turbo druk te verhogen en dus meer koppel genereren. Het koppel bouwt bij een diesel vanaf 2200 toeren weer af, dus op deze manier blijft het koppel mooi constant. 400 Nm is wel een veilige grens voor de 5 bak.
- De injectoren hebben 7 ipv 5 gaatjes en een fijner sproeibeeld
- Er is een andere catalysator gemonteerd (grotere flow)
- Roetfilter af fabriek
- Andere inspuitpomp (hogere druk)
- andere EGR regeling
- swirl klep in de inlaat
- 6 bak met sterkere koppeling/automaatbak (geldt niet voor de 126 pk variant; D5244T7)
- turbo met groter compressor wiel
- lagere compressie
- langere service interval
- verbeterde doorstroming cilinderkop
Dus nee, het blok is zeker niet hetzelfde als de oude. Het grootste probleem met de 5 bak (zowel handbak als automaat) is het koppel wat deze kunnen verwerken. De 6 bak kan gewoon veel meer koppel aan.
Dus 226 pk met een 2003 blok zou ik zeker niet doen. Dat is vragen om problemen. Je kunt wel vragen of het koppel beperkt kan worden in de lage toeren en dan vanaf 3000 toeren de turbo druk te verhogen en dus meer koppel genereren. Het koppel bouwt bij een diesel vanaf 2200 toeren weer af, dus op deze manier blijft het koppel mooi constant. 400 Nm is wel een veilige grens voor de 5 bak.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
geloof dat ED RAKET ook wel duidelijk is :razz:V70/2.4D/2003 schreef:Ik heb hem al een poosje niet voorbij zien komen maar ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat Bart Simpson je kort en bondig het verschil of de overeenkomsten tussen beide motoren kan vertellen.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20820
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Idd.
Ed heeft het heel netjes en juist verteld. BS is tijdelijk even niet on-line maar zal dit zeker kunnen beamen.
AWD is niet echt meer een probleem bij de 2003 als ik het goed heb. Maar daarbij moet je echt letten op het feit dat de onderlinge verschillen in profieldiepte niet te groot worden.
Ed heeft het heel netjes en juist verteld. BS is tijdelijk even niet on-line maar zal dit zeker kunnen beamen.
AWD is niet echt meer een probleem bij de 2003 als ik het goed heb. Maar daarbij moet je echt letten op het feit dat de onderlinge verschillen in profieldiepte niet te groot worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bart heeft niet zo heel veel technische kennis en had bovenstaande denk ik niet kunnen vertellen. Hij weet aan de andere kant weer heel andere dingen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95