Vorig jaar Juli heb ik een nieuwe aircopomp laten instaleren bij een volvogarage.
Daarbij hebben ze natuurlijk het systeem afgevuld.
Nu begin dit jaar de temperaturen opliepen constateerde ik dat de airco niet meer koelde.
Ik wederom naar de garage in mei en aldaar hebben ze gecontroleerd op lekkages, maar niets gevonden.
Alles opnieuw afgevuld en hij deed het weer.
Nu wel een rekening van circa 170 euro. Het opnieuw afvullen valt niet onder de garantie??
Misschien destijds niet juist afgevuld?
Waarom zou dit niet onder de garantie vallen?
Moet ik elk jaar mijn volvo opnieuw af laten vullen voor dat geld?
Garantie op afvullen airco.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Het is me ook wat. Heb je een auto met airco, zet je het ding aan, doet hij het niet. Dan raak je emotioneel vanzelf aan de kook als je vorig jaar een nieuwe pomp hebt laten instaleren en het geheel afgevuld is. Althans daar gaan we dan maar eventjes vanuit.
Heb ik een paar vragen:
* Wanneer ging vorig jaar de pomp kapot c.q. is hij vervangen?
* Functioneerde de airco daarna goed?
Als de tussenliggende periode twee of drie maanden zou zijn, dan ging ik dat niet pikken. Er heeft vast en zeker ergens lucht gezeten.
Het kan gebeuren dat het vloeistofniveau op een of andere onverklaarbare wijze vanuit het gesloten systeem verdwijnt en als dat niveau dan te laag komt, doet hij het niet.
Zo op gevoel geef ik een garantieclaim weinig kans maar ja, wie ben ik. Mocht je dat toch aan willen vechten, probeer het dan eens bij de importeur.
Heb ik een paar vragen:
* Wanneer ging vorig jaar de pomp kapot c.q. is hij vervangen?
* Functioneerde de airco daarna goed?
Als de tussenliggende periode twee of drie maanden zou zijn, dan ging ik dat niet pikken. Er heeft vast en zeker ergens lucht gezeten.
Het kan gebeuren dat het vloeistofniveau op een of andere onverklaarbare wijze vanuit het gesloten systeem verdwijnt en als dat niveau dan te laag komt, doet hij het niet.
Zo op gevoel geef ik een garantieclaim weinig kans maar ja, wie ben ik. Mocht je dat toch aan willen vechten, probeer het dan eens bij de importeur.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 1st Gear member
Eind juli vorig jaar heb ik het werk laten doen.
Zegge en schrijven twee a drie maanden gebruikt in 2009 en dit jaar in mei weer voor het eerst gebruikt.
De airco werkte toen de rest van de zomer verder prima.
Zegge en schrijven twee a drie maanden gebruikt in 2009 en dit jaar in mei weer voor het eerst gebruikt.
De airco werkte toen de rest van de zomer verder prima.
-
- 7th Gear member
Er zal ongetwijfeld ergens een lekkage zitten,anders loopt hij namelijk niet leeg.
Meestal is de verdamper bij dat bouwjaar de boosdoener,maar kan natuurlijk ook ergens anders lekken.
Meestal is de verdamper bij dat bouwjaar de boosdoener,maar kan natuurlijk ook ergens anders lekken.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat zou heel goed kunnen. Steentjes doen namelijk meer kwaad dan goed. Hebben ze er ook even fluor ingedaan? Kun je met een UV-lamp zien of hij ergens lekt.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
En het afvullen voor €170 is natuurlijk de reinste onzin.
Kijk even op marktplaats oid en je vind gecertificeerde bedrijven die voor €40 de boel netjes afvullen.
Inderdaad nu opnieuw vullen en met de tracer vloeistof, en dan over +/- 1week een UV-controle laten uitvoeren.
Kijk even op marktplaats oid en je vind gecertificeerde bedrijven die voor €40 de boel netjes afvullen.
Inderdaad nu opnieuw vullen en met de tracer vloeistof, en dan over +/- 1week een UV-controle laten uitvoeren.
-
- 1st Gear member
Ze hadden hem al voorzien van fluor, en hebben na een anderhalve week niets aan lekkages kunnen vinden.
de rekening:
airco op lekkage controleren 60.69 euro
controle vloeistof 9.08 euro
vacuumpompen/vullen airco 63.71
olie airco 3,00
stikstof 1.08
koelmiddel 29.98
de rekening:
olie airco 3,00
stikstof 1.08
koelmiddel 29.98
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Er staat me bij dat Oceanracer in de omgeving wat offertes aangevraagd voor airco-onderhoud. "De omgeving" wil zeggen Groningen en Drenthe. Factuurbedrag is netjes gespecificeerd maar wel aan de forse kant.
Kijk even in de lopende topics, het bedoelde topic is vandaag nog op gereageerd.
Kijk even in de lopende topics, het bedoelde topic is vandaag nog op gereageerd.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- JosW
- 5th Gear member
Niet dat je er iets aan hebt maar heb gisteren mijn systeem voor 59 euro laten afvullen bij ATU. Dit is een Duitse soort kwikfit. Voor 170 euro zou ik mij genaaid voelen. Darnaast moet je ergens lekkage hebben. Het probleem met zo'n fluorlamp is dat ze de verscholen leidingen niet kunnen controleren. Vraag anders even Theo Stek op het 850 forum, een autoriteit op dit gebied.Danny56 schreef:Ze hadden hem al voorzien van fluor, en hebben na een anderhalve week niets aan lekkages kunnen vinden.
de rekening:
olie airco 3,00
stikstof 1.08
koelmiddel 29.98
- JosW
- 5th Gear member
Wordt een juridische kwestie. Je zegt dat ze het systeem in mei gecontroleerd hebben op lekkage en niets hebben gevonden. Dat een maand later het systeem (bijna) leeg is duidt wel degelijk op lekkage. Als het een Bovag-garage is kun je ze houden aan hun onterechte diagnose en derhalve valt het m.i. onder de garantie.
Het probleem is echter dat je moet kunnen aantonen dat het systeem inderdaad lek is. Ik zou voor een second opinion elders gaan.
Het probleem is echter dat je moet kunnen aantonen dat het systeem inderdaad lek is. Ik zou voor een second opinion elders gaan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Danny, ik zie dat de airco niet meer werkt sinds je in mei hebt geprobeerd deze te gebruiken. Tevens zie ik dat er een grote reparatie geweest is vorig jaar juli.
Mij is ook zoiets overkomen en na een jaar bleek de boel weer leeg. Oorzaak was een lekkend vulventiel, nauwelijks te vinden zo'n kleine lekkage. Ventiel vervangen, freon erin en alleen de materialen betaald. Meer geld wilde de dealer niet hebben van mij, ondanks dat het een jaar geleden was. Het kan dus wel.
Overleg eens met de dealer dat je de kosten deelt of zo iets. Er zit hoe dan ook garantie op de reparatie van vorig jaar. Overigens vind ik wel dat duidelijk moet zijn wat er nu gelekt heeft; dat maakt onderhandelen over de prijs wat makkelijker.
Mij is ook zoiets overkomen en na een jaar bleek de boel weer leeg. Oorzaak was een lekkend vulventiel, nauwelijks te vinden zo'n kleine lekkage. Ventiel vervangen, freon erin en alleen de materialen betaald. Meer geld wilde de dealer niet hebben van mij, ondanks dat het een jaar geleden was. Het kan dus wel.
Overleg eens met de dealer dat je de kosten deelt of zo iets. Er zit hoe dan ook garantie op de reparatie van vorig jaar. Overigens vind ik wel dat duidelijk moet zijn wat er nu gelekt heeft; dat maakt onderhandelen over de prijs wat makkelijker.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- horn
- 2nd Gear member
in juli laten vullen. twee maanden gebruikt. sinds september 2009 dus niet meer 'gebruikt'. in juni 2010 doet hij het niet meer... in 9 maanden kan een hoop gebeuren :angel4: en het hoeft geen groot lek te zijn om in 9 maanden leeg te lopen. ik denk dat je die garantie kan vergeten, maar dat als je met je verhaal naar die tent toegaat, dat ze toch uit coulance wel wat moeten doen. zo niet, zou het mijn laatste bezoek zijn daar...
2000 Volvo C70 cabriolet zwart/zwart/zwart - ** verkocht **
- Peter
- 7th Gear member
- Contacteer:
Juist, garantie of niet, coulance is het toverwoord. Ik ga ervan uit dat ze je langer als klant willen houden.
Zweuds. V50 2.4i, my 2006, estate-line, spijltjesgrill, sagitta's, sunblinds, dakspoiler, high performance audio
 Mijn Flickr foto's
 Mijn Flickr foto's
-
- 2nd Gear member
als de lekkage is veroorzaakt aan bv de condensor heb je weinig kans op garantie,de dealer is ook niet aansprakelijk voor wat er op de weg ligt. of aantasting door pekel,bladeren,etc
Vaak zijn de verdampers de boosdoeners maar bij een goede test met bv een digitale drukmeter kun je al een heel klein lekje in korte tijd ontdekken.
Wat betreft de prijs van het vullen vind ik nogal aan de hoge kant,moet wel zeggen dat koudemiddel 3x zo duur is geworden sinds de afschaffing van r22
ik zelf repareer en onderhoud airco`s en vul ze voor een prijs van 65 euro incl maar excl fluor
Vaak zijn de verdampers de boosdoeners maar bij een goede test met bv een digitale drukmeter kun je al een heel klein lekje in korte tijd ontdekken.
Wat betreft de prijs van het vullen vind ik nogal aan de hoge kant,moet wel zeggen dat koudemiddel 3x zo duur is geworden sinds de afschaffing van r22
ik zelf repareer en onderhoud airco`s en vul ze voor een prijs van 65 euro incl maar excl fluor
- JosW
- 5th Gear member
De discussie of ze wel of niet "schuldig" zijn aan het niet signaleren van het lek in jouw systeem is arbitrair. Waar je ze wel op kunt wijzen is het feit dat je 170 euro moet betalen voor het afvullen. Een normale prijs ligt tussen de 50 en 80 euro. Derhalve vind ik dat ze mee moeten gaan met jouw voorstel.Danny56 schreef:Ik ga ze voorleggen dat ze de helft van de rekening op zich nemen.
Zo niet, ga ik ze toch half de rekening betalen en zijn ze een klant kwijt.
Zo niet, weg klant.
-
- 1st Gear member
Ik ben persoonlijk van mening dat een geschil tussen twee, geen algemene slechte reklame mag worden voor een bedrijf wat normaal gesproken goed werk levert.
Dus de naam laat ik weg als je het niet erg vind. Jullie mening heeft me goed op weg geholpen.
Dus de naam laat ik weg als je het niet erg vind. Jullie mening heeft me goed op weg geholpen.