Volvo 164 aankoop punten

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Beste forum leden,

Ik zag opeens een mooie volvo 164 te koop.
En omdat ik wel van volvo hou, het goed is voor mijn veiligheid om klassieker te kopen (ik rij altijd te hard).
Dacht ik er nog eens diep over na.

Ik heb geen verstand van auto's. Weet wel een garage die verstand heeft van klassieke auto's.

-Maar waar moet ik op letten bij een volvo 164?
-De achterste klep moet goed gekoeld blijven heb ik al gelezen.
-De kleppen moeten vaak afgesteld worden, is dat veel werk?
- is het onderhoud veel geld per jaar?
- hadden nog meer vragen hier moeten staan ;)?

Hartelijk dank voor uw hulp!
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Als je zelf geen vestand hebt van auto's moet je je 2x achter je oren krabben.
Met oude auto's is altijd wat. Ze roesten, ze lekken, ze piepen en ze kraken.
Als je daarvoor telkens naar 'een mannetje' moet, een 'adresje', dan kan
dat aardig in de papieren lopen. Onderdelen voor een 164 zijn ook niet heel
makkelijk te vinden. Wat wil je met de auto doen? Dagelijks vervoer? Hoeveel
kilometer per jaar? Is het je enige wagen? Waarom niet eerst beginnen met
een 144 of 244? Die zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud. Kun je eerst
eens kijken hoe het gaat.
Maar! Ooit wil ik ook wel een 164. Met gebogen voorbumper. 6 cylinders
voorin en aandrijving achterop. Het mooiste wat er is. Succes!
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Met een 164 kan je nog steeds op alle NL wegen je rijbewijs kwijtraken, zeker een handgeschakelde.
Let vooral op roest, weggesmeerde roestplekken, en slecht gerepareerde roestgaten zou ik zeggen.

Kleppen stellen is een leuk werkje, net als zo'n beetje al het onderhoud aan de 140-160. Het enige wat nog leuker is, is het rijden ermee.

Alles aan de 164 is, net als het motorblok anderhalf keer zo groot is, ongeveer anderhalf keer zo duur als de 140's.
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Bedankt voor jullie berichten.

Waarom de volvo 164? Ja goeie vraag, ik zag hem en dacht ja dat is hem.
Soms word je verliefd op dingen, waar je niks aan kan doen. En alles waar je verliefd op word gaat grof geld kosten hahaha. Wat hebben wij mannen het toch zwaar :).

Op zich ben ik best wel handig. Dus het repareren moet ik gewoon leren.
Er zitten wat roerstplaatsjes op maar de ophanging is goed is mij verteld.
De apk is tot 9-2010.
Op dit moment werk ik voor mezelf en heb geen auto. Rij zo af en toe.
Mijn vorige baan (bedrijf heeft de deuren gesloten). had ik een vw station die 400 per maand koste. En ik elke keer moest opletten dat ik niet 180 reed.
Dat ging automatische zeg maar.

Volvo 240 heeft mijn vader gehad, ook mooie auto maar er zijn weinig op lpg.
Volvo 164 is ook op lpg btw.
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
FLA
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12

Stinky schreef:Als je zelf geen vestand hebt van auto's moet je je 2x achter je oren krabben.
Met oude auto's is altijd wat. Ze roesten, ze lekken, ze piepen en ze kraken.
Nou nou nou, dat is wel heel zwart-wit... Ik heb ook 2 linker handen en heb gewoon een goede betrouwbare oldtimer gekocht want die zijn er ook genoeg.
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Maar wat zijn de zwaktepuntjes / waar moet ik op letten bij de volvo 164 ?
En zijn roestige plekjes makkelijk te herstellen?
Volvo 164E 1972
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

De 164 is gem. 40 jaar oud, alles kan roesten in die tijd. Ga er maar vanuit dat bv. de achterste wielbogen vervangen zijn. Dat is best een ingewikkelde reparatie, de vraag is dan of dat goed gedaan is.

Ook de hoek waar binnenscherm, schutbord en paravan elkaar ontmoeten is vrij gevoelig, en meest opgelapt op allerlei manieren.

De bodem, deuren en alles rondom ramen roest ook vrij snel. Dorpels blijven best goed.

Hier op Volvolvo staat een heel hoofdstuk over allerlei roestellende: http://volvolvo.nl/forum/board,31.0/
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

waar woon je? in barneveld kun je altijd even komen kijken en informeren over de 164.
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

thanks die site had ik al ondekt op marktplaats ;).
dus dus dat komt wel goed :).
Volvo 164E 1972
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Overigens vind ik apk tot 09-2010 nou niet echt veel vertrouwen inboezemen, sinds de echte klassiekers tegenwoording 2jr apk krijgen zou dit voor mij een dealbreaker zijn. Als de verkoper vertrouwen heeft in zijn wagen, dan gooit 'ie hem toch voor 3 tientjes even door de keuring?

Niet om je af te schrikken: lang niet iedereen denkt hier zo over! Sommige mensen hebben iets van "hij heeft toch nog apk?". Het hoeft dus niet te betekenen, maar het kan ook een enorm project zijn..

Heb je een linkje/ foto's?

In mijn ervaring zijn 'technische gebreken' (motor/mechanica/electra) makkelijker op te lossen met weinig ervaring (en een goed boek) dan problemen aan het plaatwerk (roest, gaten, deuken, etc.). Echter als de motor "helemaal op is" dan is dat ook niet zo'n mooi beginpunt natuurlijk.

Wat ook een aandachtspunt is zijn de raam/deurrubbers! Let op dat deze niet al te erg uitgedroogd zijn en of de deuren onderop nog een beetje hard zijn. Check ook even onder de vloermatten in de cabine of 'ie daar droog is, natte vloer kan duiden op enorme roestgaten (:P) of een lek raampje/rubber.

Laat je overigens niet uit het veld slaan door dit soort opmerkingen: je moet gewoon goed opletten, maar het zijn hele gave wagens! :D
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Hij zei :
Heeft wel wat roestplekjes vandaar de lage prijs.
Acceptabel om mee te rijden.

Er zit een nieuwe uitlaat-voorpijp op en nieuwe banden.

De prijs is niet veel. In die zin dat ik al van plan was om naar barneveld te rijden en eens "stappen" plan ging maken.
-Hoe krijg ik hem door de apk,
-wat kunnen we doen aan de roestplekken?
- en hoe krijgen we hem in top conditie.

(en wat kan ik zelf doen uiteraard ;).
En De bodem was goed (ophanging) en motorische was hij ook goed.
Maandag avond ga ik naar kijken met kritische blik.
Thanks voor je tips !
Volvo 164E 1972
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

De bodem is niet gelijk aan de ophanging(!) Meestal wordt met bodem de staat van het plaatwerk aan de onderkant bedoelt; daar waar het snel rot, je het moeilijk ziet en waar ie op afgekeurd kan worden.

Ik ook wil je niet ontmoedigen, want de 164 is een prachtwagen en rijdt bijzonder plezierig :) MAARR, zoals ik uit je beschrijving hoor is het wel een wagen met wat werk. Eigenlijk, hoe lager de prijs, hoe meer geld je in die wagen moet gaan stoppen om hem rijdend te houden. Je kunt beter een jaartje sparen en in 1 keer een goeie kopen. Dan ben je een stuk goedkoper uit.

Roestplekken behandelen is bepaald geen 1-2-3tje. Roest zit veel verscholen, dat wat je ziet is slechts een derde of minder dan wat er werkelijk zit. Dus als je begint met schuren, dan kom je steeds meer en meer tegen. Daarom begin ik er ook niet aan :)
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

roestplekjes ? natuurlijk moet je altijd goed opletten, maar inmiddels weet ik wel waar de veel voorkomende plekjes zitten.

schokdemper steun (bovenste) achter wielen,
dorpels helemaal voor / of achter (controleer ook de afwatering gaatjes of er vuil in zit)
balk onder de radiator.
achterklep fels randen.
onderkanten deur.
reserve wiel bakken
raam lijsten voor.
wielranden achter
scharnier bevestigingen motorkap.
plaatwerk boven de kriksteunen.

Als je auto op al deze plekjes roest heeft dan is het geen beste, maar ik wil je adviseren deze plekken extra te bekijken, vooral rond de ramen en achter wielranden is lastig repareren.

succes!
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

Ik heb inmiddels gekeken.
En in gereden :) (dat had ik dus niet moeten doen)
Maar op zich motorische was de auto prima.
Alleen overal kleine roestplekjes. Op zich geen probleem maar in de auto miste het ook nog 1 en ander.
Daarbij zou de gehele auto overgespoten moeten worden.
En voor 1400 euro. kan je verwachten dat er werk aan zit maar een auto geheel overspuiten had ik geen zin in.

Maar ben stiekem toch beetje verder aan rond kijken.
2 rare vragen misschien :
Kan je een geel kenteken over zetten naar blauw kenteken?
Als ik oldtimer rij, moet er wel blauw kenteken op zitten.

En is het mogelijk om van een niet overdrive een overdrive erop te zetten?
Of stel die overdrive niet zoveel voor ?

bedankt ! :)
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Je kunt blauwe platen laten maken na aanvraag bij de rdw mits ouder dan... 1980 o.id. en dat is een 164 natuurlijk ;-) Dus: ja, dat kan, 'gewoon' omruilen!

OD inbouwen is mogelijk, maar moet wel wat aangepast worden geloof ik, dat moeten de mensen die dat wel eens gedaan hebben maar beantwoorden ;-)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

OD ombouwen? Dat is een m400 verruilen voor een m410, dat is vrij eenvoudig, grootste probleem daarbij is het vinden van een m410, een bak met OD daarbij hoort dan een verkorte aandrijfas, kwestie van monteren, od knopje/hendeltje en klaar ben je.

013, als in Tilburg?

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Overigens, €1400 is niet veel voor een 164 met behoefte aan nieuwe lak
En vergeet niet alles is 50% duurder dan bij een 144 :-)

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
Gebruikersavatar
v164
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36

Oh en blauwe platen, indien het een kenteken na 31 december 1977 is dan is het een kwestie van een nieuw historisch kenteken (pre 1978) aanvragen, met blauwe platen dan ook, vanaf 1978 is het geel.

Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70

2004 XC70R
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

1400 is wel veel als er ook nog wat roestgaten tevoorschijn gaan komen (wat gaat gebeuren).

3x achter elkaar posten is ook veel :lol:
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
volvo013
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 18.06.2010 - 13:26

aah dat waardeer ik wel, 3 keer achter elkaar posten :)
013, kenteken van de dondald duck ;). Of geluks getal :P.

Maar het was niet overspuiten van de auto. Overal zat een beetje roest en de lak was vaag. Maar er kwam nog bij dat het interieur niet compleet was binnen. En de bedrading vertrouwde ik niet in de dashboard.

Maar ben nu toch stiekem naar andere aan kijken.
De ene heeft een motorkap die vervangen moet worden.
nog 4 maanden keuring nodig. goede onderkant.


De andere een geel kenteken maar hij is toch uit 1974.
goedgekeurd tot 2012.en onderkant heeft bodem restauratie gehad.


Maargoed heb wat vragen gesteld over de prijs. kijken wat daaruit komt :).
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”