Vorige week zeer verbaasd dat mijn voorbanden al bijna helemaal versleten zijn na ca 14000 km.
Nu ben ik wel een redelijk stevige rijder, maar gummen doe ik niet en ook niet op 2 wielen de hoek om.
Slijtage is in het midden wat meer als aan de zijkanten(bandenspanning te hoog ?)
Nu komen wij wat vragen te boven die mogelijk tot het juiste antwoord kunnen lijden
Er liggen nu 225-40-18 Pirell1 P-zero Rosso op rondom
- Er staat een N4 codering op de banden, dwz geschikt/specifiek voor Porsche. Is dit dan een zachter rubber ? Op mijn C30 had ik zelfde merk en type band, geen N4 codering, en daar heb ik ca 65000 km gedaan met 4 stuks (215-45-18)
- Zouden de draagarmrubbers hun beste tijd gehad kunnen hebben ? nu 200000 km op de teller
- Uitlijning zou kunnen, ca 23000 km geleden zijn er bij de dealer 2 nieuwe Four-C dempers op gekomen aan de voorzijde, neem aan dat men dan wel gaat uitlijnen
- Four-C bijna altijd op de sportstand ? Daar het anders wat erg soepel veert allemaal ?
Nu kan ik er wel gelijk 2 nieuwe banden op leggen, maar als deze wederom zo snel weg zijn is het wel een dure grap zo met ca 55000 km per jaar
Snelle slijtage voorbanden V70 D5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat deze banden niet echt slijtvast zijn, maar dit is echt te snel. Ik heb het vermoeden dat je sporing niet helemaal lekker meer is. Deze kun je vrij eenvoudig zelf controleren. Daarnaast natuurlijk even de draagarm rubbers controleren. Deze worden wat soepeler door de tijd, en door het hoge koppel van de D5 wordt de voortrein dan altijd een beetje extra in toespoor getrokken wat de slijtage natuurlijk bevordert.
Als je nieuwe draagarm rubbers laat monteren zou ik vaste erin laten persen ipv die olie gevulde. Heb evt nog leen draagarmen voor je zodat je die vast erin kan laten zetten, of evt nog een setje met powerflex erin.
Als je nieuwe draagarm rubbers laat monteren zou ik vaste erin laten persen ipv die olie gevulde. Heb evt nog leen draagarmen voor je zodat je die vast erin kan laten zetten, of evt nog een setje met powerflex erin.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Pirelli staat er in zijn algemeenheid om bekend dat ze van zacht rubber gemaakt zijn. Zet zo'n band onder een relatief zware en sterke auto en zie daar het resultaat. Maar weet wel dat de tijd dat je met een Michelin XZX band bijna een ton kon rijden ruim twintig jaar achter ons ligt, als je met de huidige banden, bij normaal rijgedrag een keer 70.000 km haalt dan doe je het heel erg netjes. Resume:
*De slijtage in het midden is het gevolg van een te hoge bandenspanning, de band staat met een bol loopvlak op het wegdek.
* Wil je een hoger kilometerrendement uit de band halen, switchen naar een ander merk band en denk daarbij aan Michelin of de Continetal Turanza, daar haal je, met een normale rijstijl, zeker 50.000 km mee.
*De slijtage in het midden is het gevolg van een te hoge bandenspanning, de band staat met een bol loopvlak op het wegdek.
* Wil je een hoger kilometerrendement uit de band halen, switchen naar een ander merk band en denk daarbij aan Michelin of de Continetal Turanza, daar haal je, met een normale rijstijl, zeker 50.000 km mee.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Er zit nog ca 6 weken garantie op de auto dus als het idd draagarmen etc zijn mag de dealer dat oplossen. Vanavond de auto even op de brug zetten om zelf even snel te kijken
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- jvalukas
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 04.03.2007 - 23:11
- Locatie: Dordrecht
Ik lees even mee.
Ik heb exact hetzelfde probleem . Eerst met Michelin HP banden net aan de 30K gehaald ....
Geswitcht naar Goodyear F1 assymmetric.... die liggen er nu een jaar op met tussendoor winterbanden, maar hebben net de 20K gehaald denk ik...
:(
Volgende setje worden maar goedkopere banden ... dit is een erg dure grap zo
Ik heb exact hetzelfde probleem . Eerst met Michelin HP banden net aan de 30K gehaald ....
Geswitcht naar Goodyear F1 assymmetric.... die liggen er nu een jaar op met tussendoor winterbanden, maar hebben net de 20K gehaald denk ik...

Volgende setje worden maar goedkopere banden ... dit is een erg dure grap zo
V40 1.8GDI 2000
V40 1.9D 102pk 2000
V70 D5 Mobilityline 2004 Black Sapphire
V40 1.9D 102pk 2000
V70 D5 Mobilityline 2004 Black Sapphire
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Inmiddels nog niets verder behalve dat 2 banen nu echt op zijn na ca 20k, laatste 5k hebben ze achter gezeten.
Van de week set andere bestellen, denk dat ik maar voor Conti Sport contact 3 ga 225-40-18.
Alternatief eventueel Michelin Pilot sport 3 GRNX zelfde maat
Van de week set andere bestellen, denk dat ik maar voor Conti Sport contact 3 ga 225-40-18.
Alternatief eventueel Michelin Pilot sport 3 GRNX zelfde maat
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
ik rijd al 34000 km met conto premium contact en er zit voor nog steeds 5 mm op. Ik zou beiden maar eens naar de sporing en de draagarm rubbers kijken. Hier moet iets anders aan de hand zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4320
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Dat moet ook nog gebeuren.
Voor draagarmrubbers zal ik de auto op de brug zetten. Onlangd reeds al gedaan, maar kon geen gescheurde rubbers vinden
Voor draagarmrubbers zal ik de auto op de brug zetten. Onlangd reeds al gedaan, maar kon geen gescheurde rubbers vinden
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Maar je hebt ook wel super zachtcompound banden, bovendien een lage wang, dat wringt altijd meer in bochten. Vooral met toch een redelijk zware auto als de jouwe..
Een beetje power en een flinke spanning erin en je krijgt dit...
Vriend van mij doet ook max. 13-15000km met dezelfde banden (ook een 5 pitter maar dan van Fiat en 250 pk), maar wil geen andere omdat ze zooo lekker kleven..
Een beetje power en een flinke spanning erin en je krijgt dit...
Vriend van mij doet ook max. 13-15000km met dezelfde banden (ook een 5 pitter maar dan van Fiat en 250 pk), maar wil geen andere omdat ze zooo lekker kleven..

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt