Probleem automaat in 4e en 5e versnelling

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Boebe
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.03.2010 - 21:06
Locatie: Purmerend

De automaat van mijn Volvo S60 2003, 110000km geeft kleine schokjes bij het constant rijden in de vierde en vijfde versnelling bij een laag toeren tal van rond de 1500 trn. Hij schokt dan wat en toerental stijgt met 200 trn.
Bij wat meer prestatie moeten leveren ( helling op) gaat het wel goed. Probleem ontstaat alleen op vlakke weg. Bij rijden op snelweg en boven 90 geen probleem. Schakelen gaat gewoon goed.
Vandaag bij garage geweest. Heeft nieuwe software echter lost probleem niet op. Men praat over de bak spoelen en eventueel kijken naar een of andere ring welke gescheurd kan zijn welke aan buitenzijde van de bak zit. Geen idee wat? Wanneer dit niet helpt is het advies een nieuwe bak. Kosten veel.

Heeft iemand ervaring met deze klacht en een oplossing?
Gast

Benzine of diesel?
Wat zegt de Volvo-specialist cq dealer? Spoelen lijkt mij namelijk een beetje vroeg.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Wie zegt dat het probleem de bak is?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21320
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Lock-up werkt niet of niet goed bij 1500 toeren. Maar wel bij hogere toerentallen.

Eigenlijk is een auto niet gemaakt om zo hard mogelijk met een zeer laag toerental te rijden. De bak gaat dan zoeken naar de juiste versnelling.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Boebe
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 14.03.2010 - 21:06
Locatie: Purmerend

Het is een 170 pk benzine uitvoering. De dealer adviseert om te gaan spoelen. Men geeft aan hiermee zaken te kunnen gaan uitsluiten. Men gaat er vanuit dat het met de bak te maken heeft. M.i. kan het net zo goed de aansturing zijn. Ik ben van plan om maar eens bij een echte specialist langs te gaan. Autrans of zo.





AlexV70 schreef:]Benzine of diesel?
Wat zegt de Volvo-specialist cq dealer? Spoelen lijkt mij namelijk een beetje vroeg.
Gast

Misschien heb je op dit forum al eens over de ETM (gasklephuis) gelezen.
Het zou namelijk wel een kunnen dat die van jou versleten is.
Tik maar eens ETM in bij Zoek.
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

Msuidgeest schreef:Lock-up werkt niet of niet goed bij 1500 toeren. Maar wel bij hogere toerentallen.

Eigenlijk is een auto niet gemaakt om zo hard mogelijk met een zeer laag toerental te rijden. De bak gaat dan zoeken naar de juiste versnelling.
Dat is ook mijn conclusie (ik heb er ook last van). Maar weet je misschien ook of er iets aan gedaan kan worden?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21320
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dit type automaat ken ik niet. De mijne natuurlijk wel.

Een bezoek aan de dealer lijkt meer voor de hand liggend.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lijkt inderdaad de lock-up. De 4 bak had daar ook wel eens last van. Spoelen was dan de oplossing.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Is het de auto-adaptie ook gereset na het laden van de software?

Dit wil ook nog wel eens vreemde problemen veroorzaken als de vorige eigenaar een typische rijstijl had.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Dit probleem heeft mijn nieuwe S60 ook, samen met een bonk bij het in D schakelen. Wat was de oplossing? De auto-adaptie moet nog worden gereset bij mij.

[edit] Niet gezien dat deze forummer niet meer hier komt. Ben wel benieuwd of iemand hier het probleem herkent.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
DutchS60
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 02.08.2009 - 12:40

Mijn bak deze week laten spoelen doordat het schakelen steeds moeizamer verliep. Verschil is zeer duidelijk merkbaar, ben er tot nu toe goed over te spreken!
S60 2.0T aut 2004 - 180 PK - Lichtblauw Metallic - 17'' Tethys - IMIV - Achteruitrij Camera
V50 1.6D DRIVe Start/Stop Momentum 2009 - 109 PK - Wit - 17" Freja - Xenon - RTI - Bluetooth
buikijn
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 12.07.2009 - 16:35

Waar heb je hem laten spoelen? ben benieuwd naar de ervaringen met automaat-spoelen.nl, maar dat volk weigert hardnekkig op email te reageren... (lijkt haast een trend in auto-land)
Gebruikersavatar
DutchS60
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 02.08.2009 - 12:40

buikijn schreef:Waar heb je hem laten spoelen? ben benieuwd naar de ervaringen met automaat-spoelen.nl, maar dat volk weigert hardnekkig op email te reageren... (lijkt haast een trend in auto-land)
Door mijn zwager die full time werkzaam is als monteur :D
S60 2.0T aut 2004 - 180 PK - Lichtblauw Metallic - 17'' Tethys - IMIV - Achteruitrij Camera
V50 1.6D DRIVe Start/Stop Momentum 2009 - 109 PK - Wit - 17" Freja - Xenon - RTI - Bluetooth
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”