auto start en slaat meteen af

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Edwin35
Starter

Na al van alles geprobeerd te hebben zoals nieuwe verdamper, nieuwe relais, vliegwielsensor, brandstofpomp en filter, alle stekkers schoongemaakt,nieuwe dynamo heeft de volvo nog steeds geen zin. Hij start en slaat meteen af. Dit doet ie op gas en benzine. Hij krijgt genoeg benzine, de uitleescode is ook erg vaag. Hij knippert drie keer 1 keer en daarna nog snel 2 keer. Wie o wie kan me helpen. Een beetje haast heb ik wel want mijn zoon mag nog niet mee op de motor...
groeten Edwin
Doeke Dobma
5th Gear member

Het is handig om te vermelden wat voor Volvo je hebt, wat voor bouwjaar, motor, motorcode etc.

Is de koude startsensor nog goed?
Doet de hulpluchtregelaar het nog goed? (als je die hebt)
Weet je heel zeker dat alle vacuumslangen goed aangesloten zijn en dat ze geen beschadigingen hebben?

En: sinds wanneer komt het probleem voor?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Edwin35
Starter

het gaat om een volvo 440 met een renault 1.8 monopoint injectie motor. bu 18 uit 95. Eerst starte hij nog wel soms in 4 of 5 keer. Daarna liep hij nog maar even op benzine en sloeg onder het rijden abrupt af. Op gas liep ie prima. Of de koude start sensor kapot is dat weet ik niet. Meestal starte hij goed als ie koud was maar minder als hij een half uur stil had gestaan. Met een warme motor binnen 10 min starten was ook geen probleem. Is de koude start sensor voor de gek te houden zodat ik dat kan testen of het daaraan ligt? Aan de vacuumslangen kan ik niks vinden. Een hulpluchtregelaar? geen idee wat dat moet zijn.
groeten Edwin
SchoutenCC
5th Gear member

Blijft hij wel aan als je hem start met het gaspedaal een stuk(je) ingetrapt?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Doeke Dobma
5th Gear member

Een B18U heeft geen hulpluchtregelaar, dus die kan ook niet kaduuk zijn.

Het zou kunnen dat het de koude startsensor is, deze kun je niet testen, maar wel doormeten. Er moet afhankelijk van de temperatuur van dat ding een waarde van xxxx ohm op staan. Hoeveel weet ik niet uit mijn hoofd, staat wel in de vraagbaak of wellicht elders op het forum. Als de motor, zoals Zark schrijft, wel blijft draaien als je het gas een beetje indrukt bij starten, zou dat wel weer op de koudestartsensor kunnen wijzen.

Ik ben er echter niet van overtuigd, vooral omdat je schrijft omdat de auto voor dit voorval al slecht startte. Ook dat de benzinetoevoer abrubt ophoudt, vind ik vreemd klinken. Waarom heb je hier toen niets mee gedaan?

Andere vraag: onstekingsdelen. Wanneer zijn bougies, rotor, verdeelkap enz voor het laatst vervangen? Wanneer heeft de auto voor het laatst een (grote) beurt gehad? Hoeveel tijd en km's geleden?
Doeke Dobma
5th Gear member

Citaat van 480 forum: "...dan is het waarschijnlijk de koudstart sensor. Deze zit onder de meest rechtse bougie, bruine connector. Meet daarvan de weerstand eens als de motor helemaal koud is en als de motor warm is. Koelwatertemp 0c 5800ohm, 20c 2500ohm en bij 80c 330ohm."

Met dit weer zou ie dus ongeveer 2500 ohm of iets lager moeten aangeven.
Doeke Dobma
5th Gear member

Ik begrijp trouwens dat je op LPG rijdt. Ik heb geen ervaring met LPG in een 4-serie. Bij de 200-serie is het zo dat de brandstofpomp 'droogloopt' wanneer je alleen maar op LPG rijdt. Kan dat bij de 400 serie ook het geval zijn? Dit vanwege je verhaal van het abrubt afslaan(geen benzinetoevoer meer?).
Edwin35
Starter

Ik heb de koudstart sensor vervangen, deze bleek het niet te zijn. Nog steeds eindeloos starten en meteen afslaan. Nu was het uitlezen wel duidelijk. Hij gaf code 1-1-3 aan. Het blijkt dat iemand ijverig aan het solderen is geweest aan wat kabeltjes links en rechts. Sommige zijn bij elkaar geknoopt, sommige komen zomaar ergens vandaan. Wie is er goed in puzzelen?
Edwin35
Starter

Oja hij heeft zoon 10.000 km nieuwe bougies verdelerkap rotor bougiekabels olie en filters gehad...
Doeke Dobma
5th Gear member

Foutcode 1-1-3 duidt op injectoren. Controleer de bedrading eens en kijk of er geen lucht/brandstoflekkage is bij de injectoren. Heb je een foto van die bedrading waarin gerommeld is?
Edwin35
Starter

Ik heb de bedrading in oorspronkelijk staat teruggebracht. Met koude en warme motor start ie nu goed. Staat ie een half uur stil begint het gedoe weer. Ik ben de volvo moe, hij begint nu ook olie te lekken. Ik koop morgen waarschijnlijk een andere auto. Bedank voor jullie hulp. Iemand interesse in de volvo? Hij heeft nieuwe banden, nieuwe remmen voor en achter, uitlaat vanaf de kat, distributieset,
Tis de kale versie zonder airco met doffe lak en roest. Wel nog een maand of 9 apk. Oja ik heb de verdamper ook vervangen en een relais. en g3 rijd goedkoop.
Edwin35
Starter

Ik heb de bedrading in oorspronkelijk staat teruggebracht. Met koude en warme motor start ie nu goed. Staat ie een half uur stil begint het gedoe weer. Ik ben de volvo moe, hij begint nu ook olie te lekken. Ik koop morgen waarschijnlijk een andere auto. Bedank voor jullie hulp. Iemand interesse in de volvo? Hij heeft nieuwe banden, nieuwe remmen voor en achter, uitlaat vanaf de kat, distributieset,
Tis de kale versie zonder airco met doffe lak en roest. Wel nog een maand of 9 apk. Oja ik heb de verdamper ook vervangen en een relais. en g3 rijd goedkoop.
Edwin35
Starter

wie 150 euro bied mag um hebben
Doeke Dobma
5th Gear member

Waar staat ie, heb je een foto? Wat voor banden zitten eronder?
Edwin35
Starter

Hij staat in rheden, foto heb ik niet, de banden general altimax 175 65.
Edwin35
Starter

Ik heb de auto maar naar de sloop gebracht. Volgende keer koop ik een echte volvo, maar nu maar eerst even japans.
Kan een slotje op
bedankt voor jullie moeite allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”