(mogelijke) Aanschaf V70R AWD 6 bak (hand) uit 2003

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Hallo V70(R) liefhebbers.

Een vraagje, recentelijk heb ik mijn C70 T5/R verkocht en de koper had "toevallig" een V70 R staan, een stukje er in mogen rijden en meteen verliefd geworden. De keuze is nog niet definitief, er zijn nog twee andere opties... maar de grip van deze auto ten opzichte van mijn C70 met toch ook een aardig aangepaste setup was, in een woord, bizar.

Nu ben ik helemaal up to date van alle kleine en grote dingen bij de vorige 850/V70 serie, mijn C70 stond immers op het zelfde platform. Maar de “nieuwe” V70R / S60 series ben ik niet bekend met de known problems.


Mijn vraag in twee delen opgesplitst:

1: Ik kan de auto (2003, Full-option, diep zwart met oranje leer) voor pak em beet 19.500 euro kopen. Het AWD systeem is een half jaar geleden vervangen, heeft nieuwe distributie bij 120k km gekregen, net nieuwe remblokken + beurt gehad. De auto staat nu op rond de 150.000 km.

Wat is deze auto waard? En belangrijker, ik wissel nog wel eens van auto, wat is de verwachte verkoopprijs over een jaar of 2 jaar? Op de C70 heb ik (mede door mijn modificaties, en het feit dat ik 2 weken voor de verkoop m’n banden lek reed. #lekkerduur) voor mijn gevoel te veel moeten verliezen.

Wat “verlies” ik qua waardevermindering (rij 15/20.000 km p/j), en wat zijn de gemiddelde onderhoudskosten voor een V70R bij een specialist (nordicar?) en bij de Dealer zelf.


2: Wat zijn de aandachtspunten bij deze auto. Van het AWD systeem weet ik dat het gevoelig is voor ongelijk slijtende banden (rechtsvoor is 1.5 mm meer afgesleten dan linksvoor, maar auto zou er na zijn uitgelijnd + AWD vervangen, band zit er nog wel op) maar buiten dat, niks noppes nada.

Help me de juiste keuze maken, handelen of wandelen? (als het hem wordt uiteraard).

Wat me wel opviel (maar ik heb het afgelopen jaar alleen maar automaten gereden) is dat er wat vibraties door de versnellingspook kwamen (zal normaal zijn gok ik hoor) en ik vernam dat het AWD systeem liever niet te laag in z'n toeren wordt gereden? Dus liever 80 z'n 5 dan 6 (2000rpm versus 1600)
Gast

Ik heb sinds 2 weken mijn S60R van 2005.
Wat betreft de AWD kan ik je vertellen dat deze niet meer gevoelig is voor ongelijke slijtage. Is namelijk een ander systeem dan in de 850/V70 serie.
Over verwacht verlies van de C70 kan ik over meepraten, daarom heb ik hem ook maar gehouden.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Oh, maar de AWD was bij deze V70R wel stuk. De eigenaar merkte in de winter dat hij alleen voorwielaandrijving had (zo blijkbaar gekocht). Dus dan gaan er bij mij alarmbellen rinkelen. Potentiële kostenpost!?

En ja, De C70 zal denk ik een grotere afschrijving worden / zijn dan je S60R.
Wat zijn die prijzen opeens hard gegaan zeg, half jaar geleden kreeg ik bij inruil nog 1250 euro meer dan ik nu bij normale verkoop heb gekregen.
Maargoed...

Heb je nog tips qua aanschaf aangezien ze beiden ong. de zelfde techniek hebben?
Gast

Ik heb de S60R bij een Volvo-dealer in de buurt van Weyhe gekocht, met 1 jaar garantie.
126.000 km. Van 2005 t/m 2008 in gereden, in 2008 stilgezet. Uiteindelijk heeft de vorige eigenaar in 2010 toch maar besloten de wagen in te ruilen.
Steenslag zit er niet aan, aangezien de hele voorpartij is overgespoten.
Tips? - ja, maak een goede proefrit (hoeft niet hard te gaan), kijk hoe alles voelt en rijdt.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Gezien het bouwjaar en het defect zijn van de AWD, gok ik op een Visco-koppeling. Deze zijn inderdaad zeer gevoelig voor verschillen in bandenomtrek voor en achter, wat bij de Haldex minder snel problemen geeft. Het feit dat deze koppeling nu vervangen is, scheelt jou weer een flinke kostenpost (bij de dealer ca € 3.500,00). Wat ik echter op z'n zachts opmerkelijk vind, is dat er na deze zeer dure reparatie wielen worden uitgelijnd, maar de banden niet worden vervangen! Wat kost dat dat nog extra?

Mijn gedachten hierover: Of er is niets vervangen (bon gezien?), of er was iets anders defect dan de Visco-koppeling (aandrijfassen geven ook nog wel eens problemen), of er is enorm beknibbeld op het onderhoud door de vorige eigenaar waardoor deze defect is geraakt en is voor weinig geld de auto nu "verkoop klaar" gemaakt en zit jij straks met torenhoge kosten om de vervolgschade op te lossen.

Zesde versnelling beter vanaf 100 km/u gebruiken. Geldt voor nagenoeg alle auto's.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

visco koppeling ben ik niet met je eens.
2003 was al het "nieuw" model V70. 1e serie V70 had inderdaad de visco-koppeling, 2e serie de Haldex.
Natuurlijk kunnen deze ook stuk, echter zijn niet gevoelig voor ongelijk profiel voor en achter.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bouwjaar op kenteken hoeft, zeker bij een R of ander speciaal model, zeker niet te betekenen dat hij ook MY03 heeft.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Correctie: Ik zie zojuist dat de V70N R pas vanaf januari 2003 geleverd is, dus moet hij inderdaad van een Haldex-koppeling zijn voorzien. Gezien de relatief lage km-stand des te opmerkelijker dat hij dan al de geest gegeven heeft...

Ik liet hem lekker staan voor iemand anders. :-)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Oceanracer schreef:Ik liet hem lekker staan voor iemand anders. :-)
Waarom zou je dat doen?
systeem is helemaal vernieuwd. Als je dan ook nog 1 jaar garantie kan bedingen, heb je een jaar om e.e.a. uit te proberen.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Waarom? Omdat ik het een vaag verhaal vind! Nieuwe koppeling, uitlijnen, maar geen nieuwe banden! En hoe hard is er steevast over rotondes heen geracet, als je het voor elkaar krijgt om je rechter voorband 1,5mm meer te doen slijten dan je linker voorband?

Let wel, het is mijn persoonlijke mening. Ik heb de auto niet gezien, dus baseer mijn mening puur op wat ik hier lees.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Bedankt voor jullie reacties.

Het is niet dat ik de verkoper wil afkraken, sterker nog, ik denk er niet eens over. Maar ik heb wel geconstateerd dat de ene kant minder profiel had dan de andere kant, dit kan echter ook voor het uitlijnen zijn gebeurd, en dat hierna de banden nog niet zijn vervangen, dit gaat nu wel gebeuren. Wie weet hadden ze nog veel profiel over tijdens het uitlijnen?

Afijn, ik vermoed dat de verkoper in kwestie ook dit forum zal gaan bezoeken (heb hem aangeraden dit te doen :)) dus nogmaals, het is absoluut niet mijn bedoeling de auto of het persoon zelf af te kraken of wat dan ook.


Het gevoel wat ik bij deze meneer kreeg was dat het een net persoon is. Al het onderhoud was gedaan volgens de boekjes en de auto zag er verder zeer netjes uit.
Alleen, zoals jullie al zeggen, de AWDtechniek ben ik een beetje bang voor, dat kan aardig in de papieren lopen.
Hij kocht hem trouwens (zover ik begreep zonder het te weten) al met een defecte AWD, de vorige eigenaar heeft hem dus vermoedelijk stuk gereden, en als je nog niet eerder in een AWD hebt gereden merk je het verschil niet lijkt mij. Met de oude V70R ken ik in iedergeval verhalen van mensen die het niet merkte (AWD/FF) Dus, wie weet was de vorige eigenaar wel minder net? (1e eig.)


Ondertussen heb ik met mijn eigen dealer contact gehad om wat meer informatie op te vragen betreffende het onderhoud van een V70N R.
Ook de dealer had het er over dat de AWD systemen wel eens problemen konden geven. Verder zouden het wel probleemloze auto's zijn.


Moeilijke keuze... in deze prijsrange is er veel leuks te vinden. (maar de V70R is ongetwijfeld de mooiste :))
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nog even over dat oranje interieur: Als het nieuw is, is het werkelijk schitterend om te zien! Maar na een paar jaar gaat e.e.a. behoorlijk verkleuren. Vooral de matten en vaste vloerbedekking wordt erg vaal en flets, en steekt het leer daardoor nogal af.

Een R is er ook in een zeer fraai contrasterend donker/licht interieur, wat mijn persoonlijke voorkeur zou hebben. Neem maar eens een kijkje via Gaspedaal.nl dan zie je vast wel wat ik bedoel. En voor het budget waar jij over beschikt is inderdaad zeer veel fraais te koop!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

valt best mee hoor - 2005 en 126.000 km
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

@oceanracer

Ik denk dat je deze V70R bedoelde? http://www.autotrack.nl/tweedehands/vol ... 8587/fotos

@ dbosker ... die ziet er toch nog net even wat frisser uit!
Heb je dat leer iedere dag in het leeronderhoud gezet? :)

Als deze bijvoorbeeld bekijkt: http://link.marktplaats.nl/360579966
... Zie het leer bij de bestuurdersstoel.

En de matten zijn ook wat vaal. (de auto die ik heb gezien zat tussen de jouwe en die advertentie hierboven in)
Gast

Ik heb de S60 pas sinds 2 weken.
Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat de vorige eigenaar er wel zuinig op is geweest. De vloerbedekking en de matten maken op mij ook geen afgeleefde indruk.
Ik heb het leer wel gelijk even weer in de was gezet.
Ik bedoel maar, met een beetje onderhoud hoeft het geen uitgeleefd hondenhok te zijn.
Gebruikersavatar
Euro
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 15.03.2008 - 22:01

Hoe zit het eigenlijk met de ruimte in zon S60R?

Zal de "extra" ruimte van de V70R toch niet zo vaak nodig hebben, en de S60R van een bekend forumlid staat voor 15.500 te koop. Scheelt weer paar duizend euro, en scheelt volgensmij ook nog een trede in de wegenbelasting ... terwijl zelfde AWD systeem (en dus grip)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Niet dat ik je deze R specifiek wil aanraden, of dit bedrijf, maar even voor de auto (prijs en kleur zijn goed, helaas wel import) doelde ik op deze auto: >>klik<<

En die advertentie van Marktplaats is inderdaad wat ik bedoelde. Natuurlijk is het op een foto lastig beoordelen, maar ook "live" heb ik oranje interieurs gezien, die er door het verschieten van de kleur niet uitzagen.

Tja, zo'n S60R is gezien je C70 in het geheel geen rare keuze! Ik zou hem serieus overwegen, als de kleur/prijs/km-stand je aanspreken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Euro schreef:Hoe zit het eigenlijk met de ruimte in zon S60R?

Zal de "extra" ruimte van de V70R toch niet zo vaak nodig hebben, en de S60R van een bekend forumlid staat voor 15.500 te koop. Scheelt weer paar duizend euro, en scheelt volgensmij ook nog een trede in de wegenbelasting ... terwijl zelfde AWD systeem (en dus grip)
Ruimte is voor mij voldoende. Heb (ik weet, klinkt overdreven) nog een V50D5 en een C70.
We hebben verder geen kinderen, alleen een hond (jawel, Labrador).
Als we met de hond weggaan wordt het vaak de V50. Meestal wordt voor woon-werkverkeer ook de V50 gebruikt (diesel).
Af en toe de S60 of de C70. Vandaar dat de ruimte van de S60 niet echt een rol speelt.
Wel schijnt het zo te zijn (hoorde ik van mijn garage), dat een S60R een betere wegligging heeft dan een V70R. Minder gewicht, betere gewichtsverdeling (minder gewicht achter) en kortere wielbasis.
Ik kan daar niet persoonlijk over oordelen, aangezien ik geen rij-ervaring heb met een V70R.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

S60 rijdt strakker als een V70, Heb beide gehad, alleen geen R uitvoeringen.

Als ruimte geen issue is, dan zou ik een S60 nemen. Alhoewel een V bij regelmaat wel erg handig is

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gast

Oceanracer schreef:Niet dat ik je deze R specifiek wil aanraden, of dit bedrijf, maar even voor de auto (prijs en kleur zijn goed, helaas wel import) doelde ik op deze auto: >>klik<<
Natuurlijk helemaal persoonlijk, maar mij spreekt het niet aan.
Dit lichte interieur is echt besmettelijk. De combinatie met het oranje/bruine vloerbedekking is ook niet mijn ding.
Ik heb van dit lichte interieur ook voorbeelden gezien die er echt niet uitzagen.
Verkleuren doet het inderdaad minder.
Ergo: kleuren (ook interieur) is heel erg afhankelijk van je smaak en elk interieur is gevoelig voor onderhoud of vervuiling.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”