Tijden het wegrijden gister dacht ik een zacht geluid te horen dat van de achterkant van de auto kwam. Toch rustig doorgereden om te luisteren of het bleef en waar het vandaan kwam. Helaas binnen een paar honderd meter een enorme klap alsof er iets onder de auto uit viel :?: . Gestopt en de boel onderzocht maar niks kunnen vinden. Langzaam gaan rijden en toen was er een continu geluid dat er op wees dat er ergens iets aanliep. Ik dacht zelf aan een vastgelopen rem en aangezien ik niet gek ver van mijn dealer af was daar maar rustig heengereden. De auto ging direct de brug op en daar bleek het linker achterwiel herrie te maken. Toen het wiel eraf was bleek de rem helemaal in orde. Toen de trommel van de handrem open ging kwamen daar allemaal kleine stukjes uitvallen die ooit de onderdelen van de handrem waren geweest.... De monteur zei O O op een manier dat je weet dat het je een hoop geld gaat kosten
Waarschijnlijk hebben ook bij mij de voeringen losgelaten (weinig gebruikte handrem ivm automaat) en tijdens het rijden zijn die klem komen te zitten en hebben de hele boel afgebroken....
Nu tijdelijk geen handrem linksachter en over 2 weken de hele boel er nieuw in en mn vakantiegeld grotendeels afdragen .
V40 1.8 Europa 1999 V70 2.4 Aut. Ed II MY05 - Cedar green
Troost je met de gedachte dat iedereen met een S60/V70/S80 dit een keer overkomt. Als je hem veel gebruikt slijten ze, als je ze niet gebruikt, brokkelen ze los. Bij Volvo noemen ze dat een producteigenschap. :?
Oceanracer schreef:Troost je met de gedachte dat iedereen met een S60/V70/S80 dit een keer overkomt. Als je hem veel gebruikt slijten ze, als je ze niet gebruikt, brokkelen ze los. Bij Volvo noemen ze dat een producteigenschap. :?
Aha producteigenschap dat is het woord. Ik vond het gewoon balle maar dit klinkt een stuk minder ernstig
V40 1.8 Europa 1999 V70 2.4 Aut. Ed II MY05 - Cedar green
Wat is er dan allemaal kapot? Zo zag het er bij mijn vorige V70 uit,
(schurend geluid, toch maar even kijken) Losse deel ivm vakantie er maar afgebroken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ook ik heb het laatst gehad aan de linker kant lagen de voeringen los onderin de trommel , en aan de andere kant zaten ze ook los maar nog wel op de schoen.
Heb voor de voeringen 28 euro ex btw betaald , verder zit er niet veel spul in die trommel wat erg duur zou kunnen zijn .
Het vervangen van de remschoenen was een klus van een uurtje voormij als hobby monteur.
Nu met die nieuwe voeringen is de wagen ook een stuk stiller op klinker wegen .
Ik hoop niet voor je dat dit hetzelfde is wat mij 3/4 jaar geleden is overkomen. Alsof er iets tegen de onderkant van de auto aansloeg. Auto remde af en in het (rechter)achterwiel zat geen enkele beweging meer. Op ambulance naar dealer. Na 2 dagen en € 1.500 was het weer gefikst. Remschoenen, lager en ik weet niet wat allemaal nog meer was naar zijn grootje.
Dit is echt een ontwerp van de peppie en kokkie ontwikkelafdeling. Hier is met een half oog op een late vrijdagmiddag naar gekeken. Dat dit is goedgekeurd kan ik ECHT niet bij.
De remblokken worden niet gecentreerd en de uiteindelijke handrem (wat volgens mij ook als noodrem gebruikt moet kunnen worden?) moet het gros van zijn remkracht kwijt over een aluminium blokje van ~40X13mm. de voeringen laten los van de remschoenen, kennelijk worden ze heet door het aanlopen. (niet gecentreerd of verkeerde verlijming van de voering?)
in het ergste geval breekt het aluminium nokje af en moet er het nodige aan de ophanging vervangen worden, opnieuw uitgelijnd etc.
Vandaar de 1500 euro aan reparatiekosten.
Bij de Volvo garage controleren ze deze blokken bij de beurten, zo is mij verteld. Maar bij welke beurten?
Bij welke beurten precies weet ik niet, maar ook bij mijn laatste 180k beurt bleek het nodig om de handremvoering te vervangen. Dit om erger te voorkomen volgens de dealer.
Kosten:
Handremvoering vervangen € 48,- + remschoenset € 43,10 + borgveer € 18,80
totaal dus zo'n € 110 excl btw.
Is nog altijd beter dan € 1500,- ....
Was voor mij overigens toch wel weer een kleine eye-opener wat betreft onderhoud bij de dealer versus een algemeen autobedrijf. De dealer kent dit probleem en reageert preventief.
V70 D5 2005 Summum geartronic, voll. zilvergrijs
Saab 9-3 2002 cabrio aero automaat steelgrey
Was ik weer.
Mijn vakantiegeld valt heus mee hoor maar de schade niet. Mij is hetzelfde overkomen als Reesmees en Buikijn hierboven beschrijven. Geluid alsof er iets tegen de onderkant van de auto aansloeg en uiteindelijk bleek eigenlijk alles in de trommel kapot. Veren schoenen voeringen maar ook het aluminium blok, lager en kabel moesten eraan geloven. Dan nog wat uitlijnen en een uurtje of 5 werk en dan zit je zo richting die 1500 euro.
Kunnen ze vast gelijk wel even mn nieuw bestelde mattensetje erin leggen :-k
V40 1.8 Europa 1999 V70 2.4 Aut. Ed II MY05 - Cedar green
Preventief bij 180k zeker? Die van mij (BJ2005) had nog geen 100k gelopen. Pats boem. Gelukkig was de V70 nog van de zaak en viel de schade voor mij persoonlijk nog reuze mee. 2 maanden later nam ik de auto overigens over van de zaak. Een goede Volvo specialist werkt ook voorkomend.......en goedkoper. PS ik gebruik de handrem echt zelden.
Oceanracer schreef:Het wel gebruiken van de handrem geeft geen garantie voor het niet loslaten van de remvoeringen.
Nee dat niet maar teruglezen op dit forum geeft je wel de indruk dat dit probleem zich vooral voordoet bij mensen die de handrem weinig tot niet gebruiken (lees: een automaat hebben).
Als je die hele handel eens goed bekijkt is het ook wel een bijzonder zwakke constructie en is het niet raar dat veel mensen problemen krijgen met de handrem. Ben ook wel benieuwd bij welke km-stand dit spul gecontroleerd/vervangen zou moeten worden. Iemand??
V40 1.8 Europa 1999 V70 2.4 Aut. Ed II MY05 - Cedar green
Als je de handrem wel (veel) gebruikt, dan slijt deze relatief vlot en wordt om die reden de voering vervangen alvorens deze kan loslaten. Bij mij is de voering vervangen toen de auto zo'n 6 jaar oud was en ca 2 ton had gedraaid.
Ik had destijds het geluk dat ik er door de dealer op was geattendeerd dat de remvoering los hing. Zij hebben mij op die manier behoed voor de torenhoge vervolgschade.
Oja, ik heb het nog even opgezocht (toch handig, als je alles over je auto op het forum plaatst ) en de km-stand was toen 220.000 en de auto was toen dik 5 jaar oud.