Gisteren naar Italië gereden en vanaf de Gotthard kapte de airco er mee.
Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik er achter dat de airco weer inschakelt als ik >3.500 toeren maak. Het werkt dan weer als vanouds =>onmiddelijk ijskoude lucht.
Wanneer ik stilsta of circa 160 rij blijft het werken, zodra het langzamer gaat stopt het weer. Ik trap dan al rijdend de koppeling in en geef even vol gas om 'm weer een paar minuten te laten werken.
En er is nog een ander probleem: ik heb volstrekt t onvoldoende vermogen om een steile helling op te komen. Een helling die de V40 105 pk van mijn broer zonder problemen doet, krijg ik nog maar net en met veel toeren genomen. Vreemd genoeg merk ik op gewone wegen niets van vermogensverlies.
Ik durf 'm hier niet zomaar naar de garage te brengen. Kans is groot dat ik dan flink wordt opgelicht. Daarom heb ik een klein beetje hoop dat iemand hier de klachten herkent en weet waar ik moet zoeken. Ik kan dan een gerichte reparatieopdracht geven en van te voren een prijs afspreken.
Anyone still at home and willing to help?
Bedankt alvast.
p.s. Auto is net voor de vakantie helemaal nagekeken en vertroeteld... We rijden er in NL veel kilometers mee.... dit soort zaken komen op de een of andere manier altijd tijdens vakantie naar boven grrr....
help: airco probleem in bloedheet Italië
- Oceanracer
- Geartronic member
Voor wat betreft het verminderde vermogen, zou je het kunnen "oplossen" door benzine met een hoger octaangehalte (98 of hoger) te tanken.
Voor je airco kun je de luchtspleet van de magneetkoppeling laten afstellen. Grote kans dat deze te groot is en bij hogere temperaturen valt deze dan uit.
Overigens is het normaal dat de airco (tijdelijk) uitschakelt bij het vragen van veel motorvermogen.
Voor je airco kun je de luchtspleet van de magneetkoppeling laten afstellen. Grote kans dat deze te groot is en bij hogere temperaturen valt deze dan uit.
Overigens is het normaal dat de airco (tijdelijk) uitschakelt bij het vragen van veel motorvermogen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Sorry, was te vergeten te vermelden dat mijn motor een 2.5D is. Geldt jouw tip ook voor duurdere diesel?Oceanracer schreef:Voor wat betreft het verminderde vermogen, zou je het kunnen "oplossen" door benzine met een hoger octaangehalte (98 of hoger) te tanken.
Is dat een eenvoudige reparatie of moet het hele systeem er voor uitelkaar?Oceanracer schreef: Voor je airco kun je de luchtspleet van de magneetkoppeling laten afstellen. Grote kans dat deze te groot is en bij hogere temperaturen valt deze dan uit.
Dat hoopte ik ook, maar nu valt ie juist uit bij weinig vermogen (muv stilstand) en gaat pas weer (even) werken als ik meer dan 3.500 toeren maak.Oceanracer schreef: Overigens is het normaal dat de airco (tijdelijk) uitschakelt bij het vragen van veel motorvermogen.
Bedankt voor de snelle reactie trouwens? (Ik kruip af en toe met laptop in een dekenkast omdat dat hier de enige plek is waar ik de wifi van de 'buren' kan aftappen, anders moet ik een half uur rijden voor ontvangst)
-
- 2nd Gear member
vorig jaar hetzelfde gehad in kroatië boven de 30 graden kapte de airco ermee. Oorzaak de luchtspleet van de magneetkoppeling was te groot. Met een dopsleutel 10 kleine uitvoering en 3 M5 boutjes is het te doen. aircopomp hoeft niet verwijdert te worden. Centrale bout bij magneetkoppeling eruit draaien vervolgens 3 M5 boutjes in de schijf draaien de magneetkoppeling wordt dan van de as geperst. vulringetjes die erin zitten verwijderen tot dat er een spleet ontstaat van ongeveer een halve mm. alles weer monteren en hij doet weer. Is wel een paar uur werk en je moet niet te dikke armen hebben. Dit was bij mij de oorzaak ik weet niet of het bij jou hetzelfde is en ik miste geen motorvermogen. Succes
Volvo V70 D5, Triumph TR6
- Oceanracer
- Geartronic member
Als je de zoekfunctie hier op het forum gebruikt, zul je ook een manier vinden met tie-raps inclusief een handleiding. Dit kost dus niets en weinig tijd. Het op de voorgeschreven manier afstellen kost bij een dealer om en nabij de € 160,00.
Gezien je hoge toerentallen ging ik inderdaad uit van een benzine. Ik heb zelf een 2.5D (toen nog TDI) gehad en vond hem prima trekken. Niet te laag, maar ook niet te hoog in de toeren. Globaal zo tussen de 2500 en 3500 toeren moet het geen probleem zijn. Of andere (duurdere) diesel zo van invloed is op de trekkracht kan ik niet bevestigen. Maar het is natuurlijk eenvoudig te proberen.
Gezien je hoge toerentallen ging ik inderdaad uit van een benzine. Ik heb zelf een 2.5D (toen nog TDI) gehad en vond hem prima trekken. Niet te laag, maar ook niet te hoog in de toeren. Globaal zo tussen de 2500 en 3500 toeren moet het geen probleem zijn. Of andere (duurdere) diesel zo van invloed is op de trekkracht kan ik niet bevestigen. Maar het is natuurlijk eenvoudig te proberen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- elianmars
- 5th Gear member
Wat betreft het vermogen van je 2.5D, ik neem aan dat dit nog dezelfde motor is al die in de classic modellen van 1999 en 2000 ligt?
Ik heb ook gehad dat het motorvermogen terug viel. Dat kwam doordat de motor in noodloop ging. Bij mij was aftappen van het brandstoffilter de oplossing.
Nu weet ik niet of het bij jouw wagen ook het geval is, aangezien je zegt dat de wagen voor de vakantie is nagekeken.
Aftappen van het filter is goed zelf te doen. Ik heb het ook gedaan onderweg vanuit Italië naar Nederland:

Ik heb ook gehad dat het motorvermogen terug viel. Dat kwam doordat de motor in noodloop ging. Bij mij was aftappen van het brandstoffilter de oplossing.
Nu weet ik niet of het bij jouw wagen ook het geval is, aangezien je zegt dat de wagen voor de vakantie is nagekeken.
Aftappen van het filter is goed zelf te doen. Ik heb het ook gedaan onderweg vanuit Italië naar Nederland:

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 2nd Gear member
Hallo obrasp
Voor het tekort aan vermogen zou ik eerst kijken naar lucht- en brandstoffilter, vooral in de heuvels/bergen heb je een hoop vermogen nodig
voor een langere tijd , in Nederland gebruikt je zo veel vermogen alleen voor korte tijd bij het optrekken.
Ik woon hier in italie, dus in geval van echte nood/problemen met het italiaans wil ik wel helpen
Voor het tekort aan vermogen zou ik eerst kijken naar lucht- en brandstoffilter, vooral in de heuvels/bergen heb je een hoop vermogen nodig
voor een langere tijd , in Nederland gebruikt je zo veel vermogen alleen voor korte tijd bij het optrekken.
Ik woon hier in italie, dus in geval van echte nood/problemen met het italiaans wil ik wel helpen
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Kijk dit is nu elkaar voorthelpen daar waar nodig en waar het kan. Chapeau voor 'Italië'!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
Bedankt iedereen voor de reacties... Het lijkt dus de magneetkoppeling te zijn.italie schreef:Hallo obrasp
Vooral het aanbod om eventueel iets te vertalen kan erg van pas komen. Alleen... wat is nood. Op zich geen drama deze problemen, ware het niet dat mijn (hoog) zwangere vrouw het ontbreken van een airco niet erg kan waarderen.
Heb de auto de hele dag stil laten staan en ga 'm morgen pas starten. Heb ik dan nog steeds problemen dan zou het natuurlijk super zijn als Italië het magneet koppeling verhaal in een paar zinnen zou kunnen vertalen.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
is hij dealeronderhouden kun je Volvo's Road Assistance ook inschakelen
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
hallo obrasp
Hier in italie bij de volvo dealer zal het best gaan lukken om de magneet koppeling af te stellen alleen zullen ze je wel een nieuwe willen verkopen.
Ik wil ze wel jouw probleem uitleggen.
Lijkt mij wel nood om met een zwangere vrouw en buiten 35 graden geen betrouwbare auto te hebben.
Ik ben monteur van wegenbouwmachines dus algemene tecnische kennis heb ik wel in huis.
Stuur me maar een pm als je mijn telefoon nummer wilt.
s'morgens zit ik op kantoor en ben dus bereikbaar.
Groet Bart
Ps waar ben je precies op vakantie in italie ?
Hier in italie bij de volvo dealer zal het best gaan lukken om de magneet koppeling af te stellen alleen zullen ze je wel een nieuwe willen verkopen.
Lijkt mij wel nood om met een zwangere vrouw en buiten 35 graden geen betrouwbare auto te hebben.
Ik ben monteur van wegenbouwmachines dus algemene tecnische kennis heb ik wel in huis.
Groet Bart
Ps waar ben je precies op vakantie in italie ?
- Garfield
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ik wil toch even kwijt dat ik dit toch wel gaaf vind, zo'n "hulpcircuit" via een forum vanuit Italië en weer terug, helemaal goed !
obrasp: succes en ik zou die airco daar echt laten maken als het even kan.
Het is echt niet leuk (goed ?) om met dat soort hoge temperaturen hoogzwanger in zo'n warme auto te moeten zitten.
obrasp: succes en ik zou die airco daar echt laten maken als het even kan.
Het is echt niet leuk (goed ?) om met dat soort hoge temperaturen hoogzwanger in zo'n warme auto te moeten zitten.
Groet,
Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
-
- 2nd Gear member
Very much appreciated!italie schreef:hallo obrasp
Groet Bart
Bart... Zou ik te vroeg alarm hebben geslagen? Na een dag te hebben stilgestaan opnieuw een ritje gemaakt: Airco werkt perfect en ik heb weer vol vermogen. Een steile helling kan ik nu met <2000 toeren nemen.
Vandaag 40 km gereden en alles bleef het doen. Ik heb nog bijna twee weken voor de boeg, dus ik dacht het nog maar even aan te zien. Als de problemen niet terugkeren durf ik de terugtocht wel aan (liefst rij ik in één nacht naar huis, maar da's nog onderhandelen met vrouwlief

Houdt ie niet, dan zou ik heel graag van jouw aanbod gebruik maken Bart.: Daar kan geen alarmcentrale tegen op!
Omgeving Arezzo. (Zo mooi, dat ik zelfs van de V70 problemen niet chagrijnig kan worden).italie schreef: Ps waar ben je precies op vakantie in italie ?
Lang leve dit forum!
- Garfield
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hi Obrasp: dat is goed om te horen !
Overigens: juist hoe meer pech je met je vervoersmiddelen hebt, des te meer moet je (je best doen om) van je vakantie genieten, dan heb je dat tenminste nog !
Ik spreek uit ervaring
Overigens: juist hoe meer pech je met je vervoersmiddelen hebt, des te meer moet je (je best doen om) van je vakantie genieten, dan heb je dat tenminste nog !
Ik spreek uit ervaring

Groet,
Arvid
Arvid
- vincent65
- 3rd Gear member
Maar het is toch wel lekker als het allemaal "normaal werkt"
Ik had ook op de terugweg vanuit de Dordogne airco problemen.
Begon steeds minder te koelen tot hij er compleet mee stopte....
Bij terug komst de auto weggebracht en laten controleren op lekkage, de conensor + droger zijn vervangen, opnieuw gevuld etc.
De totale kosten bedroegen € 450,- (was al blij dat de pomp nog heel was want dan moet dus het complete dashbord eruit....)
Ik had ook op de terugweg vanuit de Dordogne airco problemen.
Begon steeds minder te koelen tot hij er compleet mee stopte....
Bij terug komst de auto weggebracht en laten controleren op lekkage, de conensor + droger zijn vervangen, opnieuw gevuld etc.
De totale kosten bedroegen € 450,- (was al blij dat de pomp nog heel was want dan moet dus het complete dashbord eruit....)
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.