Schakelbussen Volvo 440 ?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Iroll
6th Gear member

Informeer bij Millers of de CRX veilig is voor brons, oftewel er mogen geen zwavelhoudende smeermiddelen inzitten. Als dat het geval is dan kan je het veilig gebruiken.
EvertBram
2nd Gear member

Dank je voor de snelle reactie! Ik zal dat navragen. Wel een interessante olie trouwens met die nano bolletjes...

http://www.millersoils.de/Motorsport%20 ... 0flyer.pdf
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Ben ook wel benieuwd of het net zo werkt als ze op papier beweren. Zeker met de korting die ze je bieden is het interessant!
Melvin
2nd Gear member

Als alternatief kan je ook Kroon Gearlube RPC 75W80 gebruiken (75W80 is dezelfde viscositeit als de Volvo olie). Volgens Kroon ook geschikt voor bakken waarin bronzen onderdelen verwerkt zitten. Ik heb hiervoor 2 jaar geleden antwoord gehad van Kroon:
Geachte heer Elizen,

Onze Gearlube RPC 75W80W is specifiek ontwikkeld voor de handgeschakelde transmissies van Renault, Peugeot en Citroën. Gearlube RPC 75W80W is dan ook uitstekend geschikt voor genoemde toepassingen, ook als de transmissies bronzen componenten bevatten. Het product is niet geschikt voor toepassing in de transmissies van andere dan de genoemde automerken. Raadpleeg de volgende link http://www.kroon-oil.com/nl/producten/c ... c-75w-80w/ en selecteer dan de "Aanbevolen voor ..." knop voor een volledig overzicht met voertuigen waar de Gearlube RPC 75W80W toegepast kan worden. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

ing. Tom Bruggeman
Technical Marketing Services
Kroon-Oil B.V. - Almelo
Chamber of Commerce NL-06046651
Tel: 0546-818165
tb@kroon-oil.nl
www.kroon-oil.com
EvertBram
2nd Gear member

Heb jij deze olie ook in je bak zitten?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Melvin
2nd Gear member

Ik heb deze olie in de bak van de 480S 2L van m'n moeder gebruikt, omdat de bak niet lekker schakelde. Schakelt nu al 1,5 jaar prima met deze olie.
EvertBram
2nd Gear member

Tsja, ik heb al vele discussies hierover doorgelezen. Conclusie hieruit is origineel Volvo of Millers TRX. Maar er zijn ook velen die andere olie gebruiken wat gewoon goed gaat. Maar voor hoe lang?

Mijn conclusie: als de olie aan de viscositeit en niet zwavel houdende smeermiddelen voldoet moet 't gewoon prima zijn. Toch zijn er dan weer praktijk ervaringen met 'zwaar' schakelen. Maar dit euvel heeft blijkbaar Volvo olie ook in koude toestand. TRX blijkbaar niet, dus CRX hopelijk helemaal niet... als 't aan de olie licht...
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Melvin
2nd Gear member

Ik bedoelde dat de bak niet lekker schakelde met de oude olie, en wel goed met de Kroon olie. Met de oude olie schakelde de bak normaal wanneer de olie koud was, maar minder als er een tijdje mee gereden was.

Ik heb toen ook een hoop discussies hierover gelezen. Inderdaad werd origineel en Millers TRX veel genoemd, maar ervaring met verschillende oliën kon ik niet vinden. Vooral veel berichten die gebaseerd zijn op wat in oudere berichten al werd genoemd.

De Kroon olie heb ik gekozen omdat deze dezelfde viscositeit heeft als de originele Volvo olie. Ook de eigenschappen komen redelijk overeen met die van de originele Volvo olie:

http://volvo480.dragons.org.uk/forum/vi ... =13&t=6488

Als je het niet vertrouwt, moet je het natuurlijk niet doen. Het enige waar ik over twijfelde was het samengaan met de bronzen componenten. Naar aanleiding van de reactie van Kroon heb ik het toch gedaan. Tot nu toe gaat het prima, ik zou niet weten na welke termijn je met zekerheid kan zeggen dat het goed is en blijft.
EvertBram
2nd Gear member

Ik neem dan aan uit jouw vertrouwelijke bron dat Kroon olie ook gewoon goed is.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Melvin
2nd Gear member

Ik heb goede ervaringen met Kroon olie (motorolie en deze bakolie). Verder lees ik dat Kroon een goed merk is wat olie betreft.

De 'bron' die ik heb is een Kroon medewerker, naar aanleiding van een mailtje dat ik had gestuurd. Natuurlijk bevelen zij Kroon aan, maar melden er specifiek bij het ook kan als er bronzen componenten in zitten.

Misschien dat er meer mensen zijn die deze Kroon bakolie in gebruik hebben? Misschien nog afwachten of er meer ervaringen zijn. Of met andere olie.
EvertBram
2nd Gear member

Vanavond druk geweest:

Nieuwe originele Volvo olie filter erop, Valvoline 10W40 motorolie, en Millers CRX v.bak olie. Verse afdichtringen en gelijk nieuwe originele Volvo bougies erin. Oliefiltersleutel was wel ff handig met 't losdraaien. De olieaftap plug heb ik met een deurklink moeten doen. Ik dacht dat daar wel een 1/4' 3/8' of 1/2' ratel op paste. op de v.bak vulplug paste gewoon een 3/8'. Volgende keer toch maar zo'n speciale sleutel halen.

Na een testrit te hebben gemaakt schakelt het echt gelijk soepel bij een koude bak! Voor de rest ook erg soepel! Tot nu toe een goede keus Millers! De CRX olie is trouwens geschikt voor bronzen onderdelen in de v.bak volgens bericht van Millers.

De vbak olie was trouwens nog mooi op peil toen ik de vulplug losdraaide. Deze was ververst volgens de onderhoudshistorie in 2004. Dus dat minimale lekje aan de ingaande schakelstang is dus wel erg minimaal.
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Iroll
6th Gear member

Bedankt dat je nog ff laat weten hoe die Millers CRX bevalt! Dan was het toch een mooie deal met de korting die je aangeboden kreeg. Misschien dat ik ook maar overstap op CRX, mijn 480 schakelt ook wat stug als de (Volvo) olie koud is.
Als ik jou was zou ik ook gelijk de onsteking aanpakken mocht je dat nog niet gedaan hebben. De bougies, verdeelkap, kabels en rotor vernieuwen. Deze motoren zijn behoorlijk gevoelig wat dat betreft, als je 'm op dat punt verwaarloosd gaat ie gegarandeerd protesteren!
EvertBram
2nd Gear member

Vandaag heb ik er nog 200km mee gereden. Schakelt echt als als een veertje, ook met een koude bak. Zeker een aanrader CRX.

De bougies heb ik gisteren ook vervangen door een origineel Volvo setje. Er zaten bougies in van een onbekend merk, en hadden een kleinere elektrode dan de originele. Voor mijn gevoel rijd het wel wat beter met de originele, maar dat kan ook tussen de oren zitten :D De bougiedoppen zagen er niet echt charmant uit, beetje vervormd, deze zal ik wel een keer vervangen met de kabels. Maar waarom zal ik de verdeelkap vervangen?
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
wpee
5th Gear member

Verdeelkap heeft ook contactpuntjes, kijk maar eens binnenin, grote kans dat er grote bloemkolen op groeien..;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Iroll
6th Gear member

Maar waarom zal ik de verdeelkap vervangen?
Niet alleen de verdeelkap ook de rotor. Kan je een hoop ellende op het verkeerde moment mee voorkomen. Het zijn slijtage onderdelen alles bij elkaar ben je bij bijv. Brezan iets van €17,50 kwijt. Daarvoor wil je niet met pech naast de kant van de weg komen te staan.
EvertBram
2nd Gear member

Heb jullie tip opgevolgd.

Ik heb van de week een originele volvo verdeelkap + rotor besteld, opgehaald en gemonteerd. Kostte me ~€40 bij Furness car.

Tijdens het demonteren van de verdeelkap brokkelde/scheurde 1 van de 3 ophangpunten compleet af door de ouderdom! Er zat dus een scheur in de verdeelkap. Er zaten bloemkolen op de contactpunten, en het koolstofpinnetje met veertje was totaal weg! Deze was compleet versleten. En de rotor had ook zijn slijtage aan de contactpunten.

Na de nieuwe rotor+kap loopt het blokje precies zoals met de versleten handel. Gewoon goed dus. Maar erg bedankt voor jullie tip! Dit scheelt mij zeker een pech onderweg!

Toch raar. Heb deze auto gekocht met een zeer goede en uitgebreide onderhoudshistorie aangeschaft (exacte historie is in mijn bezit). De meeste dingen zijn wel eens vervangen, maar nooit een verdeelkapje+rotor...

Versnellingsbakje loopt en schakelt trouwens nog steeds super soepeltjes na vele km's!
440 1.8i DL Fleet `95
480 TwoTone Turbo '92
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”