Airco leeg maar niet lek??

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
SchoutenCC
5th Gear member

Daags voordat ik op vakantie ging heb ik de airco laten vullen. Geen probleem, werkte beregoed; ijskoud kwamen we aan. Drie dagen werkte hij goed, de vierde dag viel het me wat tegen (ik dacht dat het aan de hitte lag...) maar de vijfde dag merkte ik dat hij gewoon echt leeg was.

Ik ben vanmorgen teruggegaan naar de aircovuller en die stond me op zich redelijk welwillend tegemoet, deed gelijk wat tests:
1) met persluchtfles systeem op druk gebracht: normaal wordt dit 30min getest, nu 1hr en bleef op dezelfde bar aan luchtdruk. Geen groot lek dus.
2) opnieuw vacuümeren/vullen met vulstation en ook dit gebeurde zonder foutmeldingen. Op het display van het vulstation stond zelfs expliciet "geen lek gevonden". Ook was te zien dat het systeem inderdaad compleet leeg was en volledig gevuld is (geen kwestie dus van wel koudemiddel maar geen werking naar blazers).

Toch was hij op vakantie met 3 1/2 dag leeg dus er moet ergens iets mis zijn. Op dit moment zit er uv-vloeistof oid in en is me gevraagd over een paar dagen terug te komen om verder te kijken. Ik ben echter benieuwd of er hier iemand rondloopt met een lijstje aan standaard verdachten die deze symptomen veroorzaken?

N.B. Het gaat om het nieuwe type airco (R134a, draaiknoppen).
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Iroll
6th Gear member

Misschien een poreuze slang en heeft de hitte tijdens de lange vakantie rit hier een invloed op gehad. Dat zou de goedkoopste oplossing zijn, een nwe slang. Het kan erg lastig zijn om een lek in de airco op te sporen, daarom voegen ze ook de uv indicator toe om ook het kleinste lek op te kunnen sporen mbv een uv lamp.
marwess
2nd Gear member

meten is weten maar als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat de druk te hoog oploopt en de compressor zijn koudemiddel afblaast.

gr

martin
Ramon&Ramon
7th Gear member

marwess schreef:meten is weten maar als ik dit zo lees krijg ik de indruk dat de druk te hoog oploopt en de compressor zijn koudemiddel afblaast.

gr

martin
Waar zou hij dat heen moeten blazen dan?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Meestal is bij een 440 de aansluiting op de verdamper de boosdoener,die lekt dan,is moeilijk te zien,maar met uv lamp en na het demonteren van het dashboardkastje is het eventueel op te sporen.
Een airco die leeg is na recentelijk vullen is dus duidelijk lek,daar is geen twijfel over mogelijk.
SchoutenCC
5th Gear member

@Ramon, als ik me goed herinner zit de verdamper (achter de voorste tunnelconsole en onder de middenconsole, toch?) in een behuizing - moet ik die ook openmaken of moet het lek met uv ook te zien zijn met alleen demontage van het handschoenenvakje?

@Marwess, er is wel gekeken naar of het nippeltje nog goed is, bedoel je dat misschien?

@Iroll, ergens hoop ik dat het dat is (simpel) maar ergens ook niet (mogelijk moeilijk te traceren indien niet goed in zicht). Ik update iig wanneer ik meer weet.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
marwess
2nd Gear member

1) met persluchtfles systeem op druk gebracht: normaal wordt dit 30min getest, nu 1hr en bleef op dezelfde bar aan luchtdruk. Geen groot lek dus.
2) opnieuw vacuümeren/vullen met vulstation en ook dit gebeurde zonder foutmeldingen. Op het display van het vulstation stond zelfs expliciet "geen lek gevonden". Ook was te zien dat het systeem inderdaad compleet leeg was en volledig gevuld is (geen kwestie dus van wel koudemiddel maar geen werking naar blazers).
Dus is GEEN lek aanwezig zowel dan GEEN goede test gedaan

gr

martin
marwess
2nd Gear member

ontlastklep, veiligheidsklep, smeltveiligheid of breekplaat die dient tot beveiliging van een koelinstallatie tegen een te hoog oplopende druk;

gr
martin
460volvo
2nd Gear member

De stikstof is een 1ste indicatie voor een lekkage. Dat er geen bijzonderheden uit deze test komen wil absoluut niet zeggen dat er geen lekkage is. Even controleren met de uv-lamp is de beste oplossing. Een airco kan op zoveel plaatsen lekken, dus een goede diagnose is vereist.
Ramon&Ramon
7th Gear member

marwess schreef:
ontlastklep, veiligheidsklep, smeltveiligheid of breekplaat die dient tot beveiliging van een koelinstallatie tegen een te hoog oplopende druk;

gr
martin
zo werkt misschien een diepvrieskist,maar bij een auto werkt het systeem iets anders!
kijk even op www.amt.nl en verdiep je even in een autoairco!
marwess
2nd Gear member

goede dag
Ik heb me opleiding wel gevolgd en met zeer goede punten geslaagd ook me autoairco papieren dus weet heel goed hoe een pomp werkt

Als een airco voor wat voor een rede losgehaald wordt is het altijd noodzakelijk om de filterdroger te vervangen.
Als deze verstopt raakt werkt de airco een stuk minder en ontstaan er piekdrukken bij het inslaan van de aircopomp.

Dat het expansie ventiel bij de verdamper defect raakt komt eigenlijk maar zelden voor.

Het systeem wordt eigenlijk op 3 manieren beschermt tegen fouten.

1: Als door wat voor een reden dan ook de druk in het systeem te hoog wordt, bij een T4 z'n 20 bar schakent de hoge druk schakelaar de magneetkoppeling van de aircopomp uit. Poulie draait nog wel, echter de pomp staat stil.

2: Zou deze veiligheid door een vastgelopen magneetkoppeling niet meer werken zit er op de achterkant van de aircopomp een veiligheidsventiel. Deze barst open bij een druk boven de 30 bar.
Eenmaal gebasten moet hij vervangen worden.
Ramon&Ramon
7th Gear member

marwess schreef:goede dag
Ik heb me opleiding wel gevolgd en met zeer goede punten geslaagd ook me autoairco papieren dus weet heel goed hoe een pomp werkt

Als een airco voor wat voor een rede losgehaald wordt is het altijd noodzakelijk om de filterdroger te vervangen.
Als deze verstopt raakt werkt de airco een stuk minder en ontstaan er piekdrukken bij het inslaan van de aircopomp.

Dat het expansie ventiel bij de verdamper defect raakt komt eigenlijk maar zelden voor.

Het systeem wordt eigenlijk op 3 manieren beschermt tegen fouten.

1: Als door wat voor een reden dan ook de druk in het systeem te hoog wordt, bij een T4 z'n 20 bar schakent de hoge druk schakelaar de magneetkoppeling van de aircopomp uit. Poulie draait nog wel, echter de pomp staat stil.

2: Zou deze veiligheid door een vastgelopen magneetkoppeling niet meer werken zit er op de achterkant van de aircopomp een veiligheidsventiel. Deze barst open bij een druk boven de 30 bar.
Eenmaal gebasten moet hij vervangen worden.
Er is ook niemand die zegt dat je het niet weet,maar het gaat hier om ervaringen met de meest voorkomende storingen bij een Volvo airco.
die gaan lekken op de meest vreemde en moeilijk bereikbare plaatsen,zoals bijvb de verdamper..
de beveiliging op de pomp die de geest geeft heb ik nog nooit meegemaakt,bij Volvo niet en ook bij andere merken niet.
Airco service in Utrecht,dat is niet de kleinste,heeft er nog nooit van gehoord.
volvomonteurtje
1st Gear member

heb het 1 keer mee gemaakt bij een renault , maar nog nooit bij een volvo .

en als je er uv in hebt zitten is alles rond om de pomp drukbeveilinging onder de flour je airco systeem spuit dan binnen 2 sec leeg
marwess
2nd Gear member

Citeer:Waar zou hij dat heen moeten blazen dan?

gr
martin

zo werkt misschien een diepvrieskist,maar bij een auto werkt het systeem iets anders!
kijk even op www.amt.nl en verdiep je even in een autoairco!
goede dag

de verwoording van jou dat je nu niet zegt dat ik het niet weet zie ik anders jij beweerd dat het zo werkt bij een diepvrieskist en ik me moet verdiepen in een autoairco.Ik kan er niks aan doen dat jij niet weet dat er een ontlastventiel op een aircopomp aanwezig is zie vorige reacties die jij citeer
We hebben het niet over gehad dat het wel of niet vaak voorkomt bij een volvo

mvrgr
martin
sleutelaar
3rd Gear member

Het kan ook zo zijn zoals bij mij vorige zomer:
toen had de airco geen lek maar was de compressor stuk, hij pompte niet meer. Er zat wel nog een grote hoeveelheid van het koelmiddel in. Maar de airco koelde zo goed als niet meer.

Ik heb toen met mijn eigen jattekes de pomp vervangen (na leeghalen van het systeem). Na een nieuwe pomp en vacumeren en afvullen deed ie het weer prima, nu al bijna 2 zomers lang.

Oja, ik heb inderdaad zoals boven geadviseerd het filter laten vervangen.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
SchoutenCC
5th Gear member

De aircojongen van de vestiging was er eindelijk weer (ziek geweest) en ze hebben dus met de uv lamp kunnen kijken. Volgens hen zit het lek bij de compressor. Is dit een geldige conclusie denken jullie gezien het symptoom van langzaam leeglopen maar wel voldoen aan de druktest etc.?

Follow-up vraag is dan natuurlijk, moet de compressor als geheel worden vervangen of is er bijv een aansluiting oid bij de compressor die de grootste verdachte is en los kan worden vervangen? Zijn er bij de reparatie (die ik het liefste zelf doe) nog speciale aandachtspunten?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”