Hik probleem bij volvo 940

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Ingmar92
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.04.2010 - 15:33

Beste mensen,

Ik zal me eerst even voor stellen.
Ik ben Ingmar 18 lentes jong en kom uit zuid-schawoude (noord-holland)

Nu zit het zo mijn ouders hebben een volvo 940
Maar als deze een nacht stilgestaan heeft en dus een koude motor heeft
Dan Hikt hij net als of er iemand aan het rijden is nie niet weet hoe hij met de koppeling om moet gaan.

Dit heeft hij dus alleen als hij koud is.
Zelf denk ik dus aan een lucht/mengsel probleem.

Wat hebben we al gedaan?
Injectoren gereinigd in een ultrazoon reiniger
Bougiekabels vervangen

Ook brand de Lamdazonde wel eens in het dashbord
nou weet ik dat de Lamdazonde mengels meet in het uitlaatspruitstuk en dit doorgeeft aan de motormangement
Zou dat het kunnen zijn?

Weten jullie misschien waar dit probleem aan kan liggen?
en is dit een vaaker voorkomend probleem?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21427
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Net 18 en dan in de Volvo van pa en ma ... Mooi hoor want ik kreeg de Taunus mee bijna 30 jaar geleden. Dat was toch iets anders.

In de auto kun je storingen uitlezen via het OBD-systeem. Dat zit op de veerpoot aan de bestuurderskant. Dan moet je wel weten hoe het werkt en wat die codes betekenen.

Of je gaat het dorp uit, 2 keer links, 2 keer rechts en je staat bij Nordicar Heerhugowaard voor de deur. Die kunnen je zeker helpen, ook met andere Volvo-zaken.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Ingmar92
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.04.2010 - 15:33

klopt we hebben de knippercode al een paar keer gebruikt maar daar kwam brandstof systeem uit.
Daarom hadden we als eerst de injectoren gereinigd.

En ik ken Nordicar wel ja maar aangezien in dit huis een automonteur woont wil ik het graag zelf oplossen.

waar ik ook aan zit te denken is de luchtmassameter
zou dat het probleem kunnen zijn??
zoja is dat onderdeel te reinigen met ultrasoon of zeggen jullie van kan je beter niet doen en gelijk een nieuwe kopen?
knorrepot
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 16.06.2008 - 15:57
Locatie: Zaandam

zou je eens moeten testen door even te ruilen met iemand. klein klusje, wel gelijk duidelijk
Ben
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb de LMM voorzichtig schoongemaakt. Het draadje dat in het midden vooral! Héél, héél voorzichtig met een wattentip met alcohol.
Verder zou het kunnen dat je temperatuursensor stuk is: die zit onder het inlaatspruitstuk in het blok (de achterste van de twee, de voorste is van de meter.(meestal loopt dan ook het benzineverbruik op)
Dan: is het gasklephuis schoon? Kun je ook goed zelf schoonmaken.

Is het stationair toerental wél goed? (800 t/m)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Ingmar92
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 02.04.2010 - 15:33

nee het bij stationair loopt hij heel onregelmatig en vaalt soms ook uit.

iemand daar een idee bij?
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

De beschrijvingen bij de OBD codes zijn over het algemeen nogal summier en meestal misleidend. Welke codes had je precies?
JeroenCurcacao
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.09.2010 - 00:08

Hallo mensen,

Ik ben in het bezit van een Volvo 940 bouwjaar 95. Echter woonachtig op Curacao, ver van de bewoonde wereld en Volvo onderdelen. Ik heb een zelfde probleem zoals hierboven beschreven met stationair lopen en hikken bij het optrekken.
Heb ondertussen de temperatuursensor losgetrokken en inderdaad dan loopt hij beter, maar wel met een stationairtoerental van 3000 rpm. Beetje overdreven.

Nu kun je op Curacao moeilijk Bosch sensors bestellen, wel via Amerika of Nederland, maar duurt erg lang. Om het toch op te lossen dacht ik eraan om een vaste weerstand op de stekker aan te sluiten in plaats van een andere temperatuursensor. De temperatuur hier is vrij steady, zeg maar 30 graden. Zou dit mogelijk zijn en zo ja, heeft iemand een idee wat voor waarde ik de weerstand moet pakken?

Groeten van een enthousiasteling op Curacao
hb1295
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 07.07.2009 - 12:34

lijkt mij niet zo handig, die sensor zit er niet voor niets
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Op het forum van de 700 vereniging kun je de waardes van de sensor vinden als je de zoekfunctie gebruikt.
Ideaal is het niet, want de sensor reageert op de motortemperatuur en niet op de buitentemp. Je kunt toch beter een nieuwe sensor plaatsen, al is dat lastig? Loopt de motor met aangesloten sensor wél goed stationair? (800t/m)
Anders moet je de CSI klep eens schoonmaken. Ik neem aan dat je een turbo LPT versie hebt?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
JeroenCurcacao
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.09.2010 - 00:08

Ik heb geen turbo versie, als ik de stekker erop laat zitten, draait hij slecht stationair, ene keer 1500 rpm, andere keer 600 rpm. Het gaskleppenhuis heb ik een keer schoongemaakt.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Dan zou ik ook de luchtmassameter héél voorzichtig schoonmaken, vooral het zeer dunne draadje er in. Met een wattenstokje en spiritus lukt dat wel.
Voor het stationair toerental zorgt de CSI klep, die kun je loshalen en schoonmaken. (De CSI-klep zorgt voor 500 t/m en de computer doet de laatste 300 t/m.) Bij mijn 940 werkt dat zo, ik neem aan bij die van jou ook.
Als er ergens valse lucht wordt getrokken werkt het systeem ook niet goed: dus met bijvoorbeeld remmenreiniger alle verdachte plekken inspuiten terwijl de motor loopt. Als het toerental verandert, heb je het lek gevonden. Succes!

Ps als je de vlucht betaalt, zijn er vast wat 700/900 specialisten te vinden die wel "even"naar je toe willen komen hoor!! Bah, Curacao, warmte terwijl hierde herfst toeslaat, ik moet er niet aan denken (nou, even dan!) :wave:
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

whitehorsekart schreef:Dan zou ik ook de luchtmassameter héél voorzichtig schoonmaken, vooral het zeer dunne draadje er in. Met een wattenstokje en spiritus lukt dat wel.
De platinadraad in de LMM moet je met rust laten, die draad brand zichzelf schoon als je het contact afzet, hoeft ABSOLUUT niet gereinigd te worden, tenzij en een reserve op de plank hebt en het niet erg vind om er eentje te slopen. Er zit niet voor niks een gaasje aan beide kanten voor.
Daarbij moet je formeel de LMM losnemen terwijl de minpool los ligt, omdat als je hem weer aansluit hij weer schoonbrand en dat is niet zo goed voor een LMM.

My 50 cents.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
JeroenCurcacao
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.09.2010 - 00:08

Ik merkte vandaag ook op dat de eerste temperatuurmeter niet goed vast zit, echter toen ik deze loshaalde was het probleem niet weg. Is deze sensor van de temperatuur meter binnen op je dashboard?

Nog een vraagje, wat is de CSI klep, ik ben nog niet helemaal thuis inde afkortingen en een beginner.

Verder wou ik proberen de achterste sensor los te halen, maar is het inderdaad zo dat je dan het gehele inspruitstuk ook los moet halen? Wordt een mooi klusje..


Als iemand toevallig hier op het warme Curacao langskomt is ie altijd welkom om te kijken, heb nog niet de centjes voor een vlucht te betalen ;), maar een Curacaose lunch zit er wel in!
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

JeroenCurcacao schreef: Nog een vraagje, wat is de CSI klep, ik ben nog niet helemaal thuis inde afkortingen en een beginner
Het is een CIS geen CSI.
CIS is de afkorting voor Constant Idle Switch.
Ding zit onder inlaatpoorten 2 en 3 in een beugel tegen je blok aan geschroefd en ziet er zo uit:
Afbeelding

Als je een B230FK hebt, dus een turboblok en ook nog LPI, dan moet je inlaatspruitstuk er vrijwel zeker af als je bij de ECU-temperatuursensor wil geraken.
Non-turbo motoren kun je zo bij, desnoods verwijder je de buis naar je gasklephuis even, om ruimte te maken.

Deze had je al gezien?
Afbeelding
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

JeroenCurcacao schreef:Hallo mensen,

Ik ben in het bezit van een Volvo 940 bouwjaar 95. Echter woonachtig op Curacao, ver van de bewoonde wereld en Volvo onderdelen. Ik heb een zelfde probleem zoals hierboven beschreven met stationair lopen en hikken bij het optrekken.
Heb ondertussen de temperatuursensor losgetrokken en inderdaad dan loopt hij beter, maar wel met een stationairtoerental van 3000 rpm. Beetje overdreven.

Nu kun je op Curacao moeilijk Bosch sensors bestellen, wel via Amerika of Nederland, maar duurt erg lang. Om het toch op te lossen dacht ik eraan om een vaste weerstand op de stekker aan te sluiten in plaats van een andere temperatuursensor. De temperatuur hier is vrij steady, zeg maar 30 graden. Zou dit mogelijk zijn en zo ja, heeft iemand een idee wat voor waarde ik de weerstand moet pakken?

Groeten van een enthousiasteling op Curacao




Jat jij nou gewoon de topic van Ingmar??!? Je woont zeker al een tijdje op Curacao?
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

v700r schreef: Jat jij nou gewoon de topic van Ingmar??!? Je woont zeker al een tijdje op Curacao?
Terwijl ik op verstuur klikte dacht ik nog, zal ik die opmerking ook maken met de suggestie een nieuwe topic te starten, maar gelukkig was jij wel vroeger op vanmorgen....;-)
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ingmar heeft op 15 juli voor het laatst gepost. Dat is 1 1/2 maand geleden!
v700r: Om nu meteen iemand een dief te noemen... handig is anders, maar het onderwerp is hetzelfde. En waarom de poster "zeker al een tijd op curacao woont" volgens jou? Omdat jij zo beschaafd bent en de rest van de wereld niet??? Leg eens uit?

Oh, ja, Bas, bij mij kan de CIS klep er gewoon af hoor, terwijl ik een turbo met LPi heb. Na het door mij schoonmaken van het draadje van de LMM en de CIS klep liep mijn auto meteen véél beter hoor, maar je moet inderdaad zoals ik al zei héél voorzichtig zijn. De vrager heeft overigens geen turbo en ik denk op dat eiland ook geen LPG? Ik had hem trouwens al naar het 700 forum verwezen waar deze plaatjes opstaan, of kun je daar als niet-lid niet bij?
Misschien kun jij ook de weerstand-waarden bij de verschillende temperaturen geven van de tempertuursensor, dan kan de man die zelf controleren.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Baseman
4th Gear member
Berichten: 601
Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

whitehorsekart schreef: Oh, ja, Bas, bij mij kan de CIS klep er gewoon af hoor, terwijl ik een turbo met LPi heb.
Ja sorry, je hebt gelijk, ik had een essentieel deel van de bijdrage achterwege gelaten, heb ik net aangepast.
CIS kan je makkelijk bij, temp-sensor niet echt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
JeroenCurcacao
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 29.09.2010 - 00:08

Hallo mensen,

Sorry voor de late reactie, maar ik was op vakantie in Venezuela om even de problemen van de Volvo uit m'n hoofd te zetten ;)

Vandaag weer verder gegaan en de CIS klep schoongemaakt. Verder de pingelsensor losgekoppeld (bedankt voor de foto), maar was is die pingelsensor eigenlijk? Verder is temperatuursensor ecu wel weer vastgekoppeld en ongeloofelijk maar waar, de motor draait weer goed. Loopt goed stationair en trekt weer goed. Maar... de analoge motortemperatuur meter op de het dashboard geeft geen waarde meer aan en de digitale temperatuur meter geeft -188 graden celcius aan. Ik ben al een tijdje woonachtig op Curacao, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Als ik het goed begrijp is dus waarschijnlijk het probleem de CIS klep het probleem geweest. Maar is er ook een verband tussen de pingelsensor en de analoge motortemperatuur meter binnen? Zo ja, dan moet ik de stekker vervangen, die is kapotgegaan doordat hij niet meer lekker los ging.

Verder hebben we hier geen LPG inderdaad, alleen benzine met een veel te hoog oktaan gehalte (hoop dat ik het goed schrijf)
Bedankt voor de informatie tot nu toe, erg handig als je 10.000 km verder bent zonder Bosch dealer.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”