Ben schreef:En nu maar weer ON TOPIC
Over het topic, de nepperij..
Durf wel te stellen dat ik toch een uitgesproken Volvo fan ben. Meer fan dan menig bezoeker op dit forum durf ik ook gerust te stellen.
Rij inmiddels ook alweer een jaar of 13-14 Volvo trouwens.
Als ex P2 R rijder zit ik al een paar jaar op een opvolger te wachten. Iets met leuk vermogen, die R opschmuck hoeft van mij nog niet zo. De V70NN was net op de markt maar geen model die die rol zo kunnen vervullen. Een T6 met GearTronic en vlakke stoelen.. Niet echt spannend.
Zat wel aan een V70 te denken eigenlijk, had in aanvang ook een V70R maar ben na iets meer dan twee jaar min of meer voor de gein "top om" een even oude S60R gaan rijden om eens te kijken of deze auto nu echt R was en dat was ie inderdaad.. Rook een beetje naar nepperij. Een brute R ontwikkelen in S60 jasje en vervolgens maar even snel voor de goede orde ook een V70 omtoveren. De S60R was R, de V70R was het allemaal net niet. Wel een hele fijne auto maar kon de R naam niet echt dragen. Ook de beloofde 300 PK zat er maar tijdelijk 100 toeren in i.p.v. minstens 1200 toeren. Ook nepperij.
Heb ter overbrugging na de S60R een tijdje in een C30T5 gereden, heel lekker karretje mag ik wel zeggen, in de hoop dat het volgende modeljaar wel met een T6 handbak AWD zou uitkomen. Ik zie in de T6 in dat opzicht wel een goede opvolger van de R ondanks dat de motor toen "maar" 285 PK deed. GearTronic hoef ik nooit weer, Ooit 5 maanden een V70T5 GT gehad en veel gezeik mee gehad en door Volvo NL waardeloos opgelost, dealer moest alles maar opvangen. Inmiddels 10 jaar verder is die GT nog steeds niet wat het zou kunnen zijn dus dan is de conclusie simpel.
Maar dan komt Volvo met de S60T6 met het verhaal dat de GT is aangepast. Jammer dat er geen recensie te vinden is die dit uit volle overtuiging wil bevestigen. Overal lees je wel een opmerking over de GT, in sommige gevallen noemen ze het beestje bij de juiste naam, een verjaarde bak. Ruikt weer naar nepperij.
Wat ook jammer is is de 5 Cylinder die op de wip staat. Beetje hypocriet..
Eigenlijk ben ik nooit een echte R rijder geweest maar meer een T5 rijder. R is mooi hoor maar het hoeft van mij niet echt allemaal zo. Een leuke kar met een vette motor is goed genoeg maar moet wel bekennen dat ik wel van die blauwe tellertjes ben gaan houden. AWD had ik destijds bij de T5 wel willen zien. Was in mijn optiek ook beter geweest voor Volvo om een ~280 PK T5 AWD in te zetten ipv alleen een R. Vervolgens komen ze dan met een T6 juist op het moment dat Volvo denkt groen te moeten gaan. Alles inzetten op DrivE en dan wel met een 3.0T6 komen met "maar" 285 PK terwijl ze een hele fijne motor in 5 cylinder uitvoering hadden die dat al deed plus iets meer en ook nog eens zuiniger is. Blijkbaar was de T6 op dat moment nog niet hypocriet genoeg dus moest er ook nog eens een benzine slurpende hevig verjaarde versnellingsbak achter/naast. Kijk Ben, dan komen we alweer bij die nepperij..
Na anderhalf jaar C30 wilde de vrouw ook wel weer eens iets kleiners rijden, ze had sinds de geboorte van onze eerst zoon eigenlijk alleen maar in "busjes" type Kangoo en Peugeot 307SW gereden wat mij weer de mogelijkheid gaf die kleine C30 te rijden. Op zich viel dat kleine nog wel mee. De hele familie paste er zonder moeite in maar een paar koffers konden er dan niet bij. Zo nu en dan grotere spullen vervoeren was ook de taak van de SW maar de vrouw was er dus wel een beetje klaar mee en inmiddels ook best wel verknocht aan de C30. Uiteindelijk deed een bezoek aan Volvo Zweden in een Peugeot 307 de C30 de das om. Als Volvo liefhebber schaamde ik me helemaal kapot en dacht van dit wil ik nooit weer meemaken.. :twisted: besloten zelf maar weer groter te gaan rijden en de SW in te ruilen op een toen leuk aangeboden C30 DrivE. Maarja, ik zat nog steeds te wachten op die handbak die er naar nu blijkt waarschijnlijk nooit gaat komen. Inmiddels is de T6 al over de 300 PK. Gaan we weer, dat had die motor vanaf dag 1 al moeten hebben om zowiezo een deel van de R klanten te kunnen bedienen. Denk wel dat een S60 en ook de V70 in T6 en qua techniek R-Design uitvoering waardige opvolgers zijn van de S60R en de V70R in GT uitvoering maar de klanten die graag zelf willen schakelen hebben ze bij Volvo als een baksteen laten vallen.
Dan denk je nog het hoeft geen T6 te zijn De voormalige R motor heeft Ford met een klein beetje doorontwikkelen inmiddels in de succesvolle Focus RS zitten inclusief de fel begeerde handbak. En dat dit setje in een V70 past weten we inmiddels wel. Is 100% identiek aan de 2.5T/M66 qua motorophanging en bemating. En dat ie in een S60N past mag geen verrassing wezen, D5 past dus die benzien 5 ook. En dat het nu blijkt dat deze motor stukken zuiniger is dan de T6 mogen we helemaal niets over weten. Maar nee, we moeten van Volvo dan naar een 4 cylinder. Maar wel die dikke niet zo groene T6 met z'n vooroorlogse GT bak blijven pushen. Waar dat t.z.t. op neer komt is dat je waarschijnlijk T6 GT geld gaat betalen voor een onpremium 4 cylindertje die op dit moment helemaal nog niet zo zuinig blijkt als Volvo ons wil doen geloven. Ruikt naar nepperij..
Ik heb "van ellende" toen maar voor een "kreupele" 2.5T met heerlijke M66 handbak gekozen. Kreupel in de zin van nepperij. Een heerlijke motor die ondanks z'n maar 230 pk vermogen heel soepel z'n werk doet de nek om draaien om de 3.2 ltr 6 cylinder bestaansrecht te geven. Inmiddels loopt deze motor redelijk maar de eerste modellen leken nergens naar en een 230 PK 2.5T zou de 6 cylinder volledig afdrogen dus castreren die hap en 30 PK er af halen anders konden ze bij Volvo wel eens met heel veel 6 cylindertjes blijven zitten. De afloop kennen we inmiddels maar het is wel weer nepperij. Niet met iets beters komen dus het betere minder aantrekkelijk maken. Even voor de goede orde, de laatste T5 motor met 260 PK is er ook een voorbeeld van. Beul van een motor maar snel wegmoffelen om de T6 bestaansrecht te geven.
Als verse koper van een P2 V70R ben ik ooit naar de Auto Salon in Parijs geweest. Naast de extreem arrogante houding van de Volvo mensen op de stand was er nog een verrassing.. De V70R stond er zo mooi bij, wat een woeste bak! Die dubbele "shotgun" uitlaat was ook mooi dus maar eens even kijken of het helemaal dubbel was of alleen een eindpijpje en wat zie ik tot mijn grote verbazing? De wielophanging was met spanbanden omlaag getrokken ... Werkelijk te zot voor woorden.
Vervolgens staat de auto bij de dealer en blijkt dat het een XC70 is met leuke bumpers.. Dat Volvo standaard een bepaalde rijhoogte wil aanhouden is prima, helemaal niets mis mee, maar een auto laag op de pootjes zetten om vervolgens geen mogelijkheid te bieden je vers gekochte auto er net zo bij te zetten noem ik nepperij. En dan probeer je vervolgens iets met al die enge nieuwe techniek met de naam 4C en dan gaan ze bij Volvo lopen janken dat dat niet kan etc. etc. Zet dan die auto ook niet zo op een Autoshow. En achteraf blijkt dat het wel kan dus.
En nu doen ze 't dus gewoon weer. Wil wel eens weten waar die 8 cm verlaging dan te koop is.
Kijk.. Ze laten de Paultjes, Bartjes en Waltertjes van dit forum vergelijkende testen doen met Audi's, BMW's en MB's maar wat ze daar niet laten zien is dat die merken wel begrepen hebben dat je een auto net zo moet kunnen aanbieden als in de folder.
Ik ga er niet meer op wachten. Het sleutelen aan de C30 heeft laten zien dat het een Ford Focus is. Alles is Ford. Zelfs zijn het laatste jaar vrijwel alle gietmallen van de naam Volvo ontdaan en voorzien van een FoMoCo logo. Behalve de nieuwprijs en heel misschien, populair woord, de design taal heeft een Volvo C30 niets extra meer te bieden ten opzichte van een Ford Focus. Spendeer je Volvo geld aan een Focus dan heb je een leukere auto. Qua materialen zit er ook geen verschil meer in.
C30T5 was een hele leuke auto. Motorisch super, mocht wel een paar PK meer hebben en dat hebben we dan ook gedaan. remmen kon iets beter maar Volvo had leuk V50 AWD spul liggen. Uitlaatje mocht wel iets meer herrie en doorlaat hebben, spoorbreedte mocht wel iets breder, kwam de auto echt ten goede. En natuurlijk moest de auto zo laag op de poten als de concept met z'n niet leverbare 19" wielen...
Inmiddels ruim drie jaar verder hebben we de C30T5 nog steeds in die uitvoering. Paar andere bumpers en lampjes en, hou je vast, 10 PK meer! maar verder precies 't zelfde, misschien nog net iets meer Ford en officieel nog geen 19" wielen.
En wat doet Ford? Die ziet allemaal leuke Volvo spulletjes bij Volvo ongebruikt op de plank liggen en denkt laten wij dat eens in een Focus proppen. Mag best wel wat PK's hebben. Mag ook wel iets herrie maken. Mag ook toch wel iets breder op de poten. Electronica? Niet nodig, lekker een mechanisch diff in de -hand-bak proppen want dan blijven de remblokjes van die grotere remmen langer heel. en die grote remmen passen alleen onder 19" wielen dachten ze bij Ford.
Heb zelf al een paar jaar ervaring met zo'n diff en ook kunnen vergelijken met AWD en mag het misschien niet helemaal halen maar het maakt heel veel goed en is voorspelbaar, kun je van een Haldex AWD niet altijd zeggen.
De keuze was simpel eigenlijk en de ogenblikjes waren op.
Volvo heeft mij eigenlijk naar Ford verwezen, niet andersom.
Oh ja, de luchtroosterjes in de spatborden van de Ford zijn nep. :razz: