beste mensen,
Mijn volvo remt rechts achter minder goed.....
kan ik dit zelf afstellen door de 5mm inbus in de dop achter op de klauw aan te draaien??? zodat de blokken dichter op mn schijf komen te staan??
heeft iemand hier ervaring mee?
schijf wordt nauwelijks geraaks door de blokken namelijk. remt wel, maar minimaal aan 1 kant.
Andere kant remt beter en daar is de schijf mooi blank (metaal) afgesleten.
Hoe afstellen remkracht achter? dmv inbus?
- kip88
- 3rd Gear member
De remklauw(=voetrem) kun je niet afstellen. Dat inbusje is alleen voor het afstellen van de handrem. Als hij niet goed remt zal zuiger weleens vast kunnen zitten in de klauw.
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
- Iroll
- 6th Gear member
Lijkt me ook een typisch geval van vastzittende zuiger en/of glijpennen. De remedie is een gereviseerde remklauw, nwe blokken en schijf plaatsen. Ik heb net hetzelfde aan de voorkant gehad, gisteren gereviseerde klauwen, nwe schijven en blokken geplaatst plus verse DOT4 erin. Remt weer als de beste.
-
- 2nd Gear member
Mijn handrem doet het niet aan de rechterkant...
Hoe kan ik die afstellen dan?
Hoe kan ik die afstellen dan?
- redrooster
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ongeveer in het midden onder de wagen splitst zich de handremkabel naar links en naar rechts. Voor die splitsing zie je ergens een moer zitten waarbij je beide, let wel, beide remmen kan afstellen. Afzonderlijk gaat niet.
Het zal waarschijnlijk in de remtrommel achterwiel zitten. Cilinder of vuil of vastzitten. Als hij helemaal niets meer doet dan zal hij ook gebroken kunnen zijn. Met een beetje handigheid en een boekje met plaatjes kom je een heel eind.
Het zal waarschijnlijk in de remtrommel achterwiel zitten. Cilinder of vuil of vastzitten. Als hij helemaal niets meer doet dan zal hij ook gebroken kunnen zijn. Met een beetje handigheid en een boekje met plaatjes kom je een heel eind.
De 460 GL carb van Frans
-
- 1st Gear member
@ tsteen: Ik heb hetzelfde probleem gehad (ene remschijf achter was mooi blank, linksachter was roestig) en dacht eigenlijk dat het de remzuiger was die vastzat.
Vervolgens heb ik mijn remklauw losgehaald, het rubberen stofkapje verwijderd en gekeken naar de remzuiger. Deze was in perfecte staat, in tegenstelling tot mijn verwachting.
Aangezien ik de nodige spares had liggen heb ik gelijk de remschijf vervangen (rechtsachter was al eerder met de APK gedaan), de remblokken en het rubberen stofkapje.
Ik probeerde de remzuiger zover terug te krijgen dat hij ruimte genoeg had om met de nieuwe blokken over mijn remschijf te vallen, maar dat lukte niet. Uiteindelijk wat gezocht op het forum en uitgevonden dat je met die inbus je standaard zuiger-uitslag instelt. Na het terugdraaien van de inbus-schroef ging de remzuiger ver genoeg terug en kon ik de remklauw monteren. Daarna de inbus weer teruggedraaid totdat de blokken net niet op de remschijf stonden, het inbus-dopje er weer opgedraaid en uitgeprobeerd.
Mijn handrem doet het (nog steeds) goed, de nieuwe remschijf wordt nu ook mooi blank (alleen aan de binnenkant van het remvlak blijft hij nog een klein beetje roestig, misschien de rem-zuiger iets verder uitdraaien met de inbus-schroef?). Naar mijn mening kan het zeker zo wezen dat je rem-zuiger te ver terugtrekt in rust-stand waardoor het bekrachtigen van de rem-zuiger door de handrem geen zin meer heeft, verder uitdraaien van de blokken moet dat probleem op kunnen lossen. Correct me if I'm wrong!
Vervolgens heb ik mijn remklauw losgehaald, het rubberen stofkapje verwijderd en gekeken naar de remzuiger. Deze was in perfecte staat, in tegenstelling tot mijn verwachting.
Aangezien ik de nodige spares had liggen heb ik gelijk de remschijf vervangen (rechtsachter was al eerder met de APK gedaan), de remblokken en het rubberen stofkapje.
Ik probeerde de remzuiger zover terug te krijgen dat hij ruimte genoeg had om met de nieuwe blokken over mijn remschijf te vallen, maar dat lukte niet. Uiteindelijk wat gezocht op het forum en uitgevonden dat je met die inbus je standaard zuiger-uitslag instelt. Na het terugdraaien van de inbus-schroef ging de remzuiger ver genoeg terug en kon ik de remklauw monteren. Daarna de inbus weer teruggedraaid totdat de blokken net niet op de remschijf stonden, het inbus-dopje er weer opgedraaid en uitgeprobeerd.
Mijn handrem doet het (nog steeds) goed, de nieuwe remschijf wordt nu ook mooi blank (alleen aan de binnenkant van het remvlak blijft hij nog een klein beetje roestig, misschien de rem-zuiger iets verder uitdraaien met de inbus-schroef?). Naar mijn mening kan het zeker zo wezen dat je rem-zuiger te ver terugtrekt in rust-stand waardoor het bekrachtigen van de rem-zuiger door de handrem geen zin meer heeft, verder uitdraaien van de blokken moet dat probleem op kunnen lossen. Correct me if I'm wrong!
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)