Hallo,
Ik heb een volvo 850 2.5 uit 1996 en een Volvo 440 2.0 uit 1993, De 850 heeft airco. Sinds een paar weken koelt hij niet meer.
Ik heb echter alle documentatie erbij en zie dat de airco vorig jaar is bijgevuld. Daarna deed hij het nog steeds niet en toen is bij 245.000 KM het "Droger filter Volvo 850" vervangen. Nu staat de teller op 260.000 dus er is niet enorm veel mee gereden.
Enig idee wat het kan zijn? Kan het zijn dat er opnieuw moet worden bijgevuld of zal er iets zijn met de ringetjes van de magneetkoppeling? Te veel speling.
Zo ja waar kan ik dat het beste laten controleren/reparern in regio Tiel? Zelf moet het te doen zijn maar ik lees verhalen van 2 tot 5 uur werk en ik rijd heel graag Volvo maar verdien mijn geld anders. Ieder (gelukkig) zijn vak!
Volvo 850 airco - volgend probleem (update 19-07-10)
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Uden, Car Cool Systems. Even googelen en langsrijden. De volvo 850 Club Nederland houdt er ook jaarlijks een clubdag (vestiging in Helmond) en geeft er korting dmv de ledenpas. Klein half uurtje rijden.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die 2 tot 5 uur werk komt om de hoek kijken als je verdamper moet worden vervangen. Deze gaan namelijk altijd lekken door de domme constructie en het probleem is dat het hele dashboard en aan moet geloven om er bij te kunnen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als jij een verdamper in 2 tot 5 uur kunt vervangen kun je veel geld verdienen. En alle merken hebben zo'n "domme" constructie. Het ding zit nl bijna altijd achter het dashboard waardoor deze er in zijn geheel uit moet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die twee tot vijf uur is natuurlijk indicatief en door TS zelf aangegeven, niet door mij.
Doelde er eigenlijk meer op dat het veel tijd kost, als het de verdamper is. En die verdamper zit inderdaad altijd achter het dashboard, maar gaat alleen bij de 850/S70/V70 altijd defect, omdat er altijd vocht achterblijft, waardoor hij gaat corroderen. Die nablaasfunctie op de S60/V70/S80 is dan ook slechts symptoombestrijding...
Maar alle auto's hebben zo hun eigenaardigheden, het is makkelijk om ze te weten.

Doelde er eigenlijk meer op dat het veel tijd kost, als het de verdamper is. En die verdamper zit inderdaad altijd achter het dashboard, maar gaat alleen bij de 850/S70/V70 altijd defect, omdat er altijd vocht achterblijft, waardoor hij gaat corroderen. Die nablaasfunctie op de S60/V70/S80 is dan ook slechts symptoombestrijding...
Maar alle auto's hebben zo hun eigenaardigheden, het is makkelijk om ze te weten.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24.06.2010 - 08:59
Ik ben bij de airco specialist geweest. Stond 0,0 bar op. 5 minuten lang 10 bar erop gezet en geen enkel drukverlies. Daarna dus opnieuw gevuld en hij koelde weer top.
Netjes afgerekend en weggedaan. Het duurde precies een half uu en hij deed het niet meer......
Vandaag teruggegaan. Druk was nog steeds goed. De 'specialist' haalde de airco-sensor los zit aan bijrijderskant tegen het schutbord). Daarna er weer op gezet en hij deed het weer. Hij dacht dat de sensor vuil / kapot was.
Probleem echter niet opgelost want ik heb de sensor vandaag al 2 keer losgehaald en vastgezet. Dat is slechts 10 seconden werk maar niet goed.
Iemand andere suggesties? De sensor zorgt er dus voor dat de aircopomp wordt uitgeschakeld en dan koelt hij niet meer.
Ik denk dat er ergens anders nog iets four zit maar ik heb geen idee wat.
Of zijn hier mensen die denken dat die sensor inderdaad gedaan kapot is?
Netjes afgerekend en weggedaan. Het duurde precies een half uu en hij deed het niet meer......
Vandaag teruggegaan. Druk was nog steeds goed. De 'specialist' haalde de airco-sensor los zit aan bijrijderskant tegen het schutbord). Daarna er weer op gezet en hij deed het weer. Hij dacht dat de sensor vuil / kapot was.
Probleem echter niet opgelost want ik heb de sensor vandaag al 2 keer losgehaald en vastgezet. Dat is slechts 10 seconden werk maar niet goed.
Iemand andere suggesties? De sensor zorgt er dus voor dat de aircopomp wordt uitgeschakeld en dan koelt hij niet meer.
Ik denk dat er ergens anders nog iets four zit maar ik heb geen idee wat.
Of zijn hier mensen die denken dat die sensor inderdaad gedaan kapot is?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Feit is natuurlijk wel dat er een lek moet zitten, anders zou je systeem niet helemaal leeg zijn gelopen. Ik neem aan dat er ook fluor is bijgevuld, dus dat zou dan ook een lek moeten aangeven.
Los daar van lijkt het me niet zo'n grote moeite die sensor te vervangen en te zien wat hij doet. Als het probleem blijft, gewoon die oude sensor weer monteren en laten crediteren.
Los daar van lijkt het me niet zo'n grote moeite die sensor te vervangen en te zien wat hij doet. Als het probleem blijft, gewoon die oude sensor weer monteren en laten crediteren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een dashboard van een Volvo ligt er in 20 min naast,we deden er in de tijd dat het zeer vaak voor kwam bij bepaalde modellen,twee uur over,edraket schreef:Als jij een verdamper in 2 tot 5 uur kunt vervangen kun je veel geld verdienen. En alle merken hebben zo'n "domme" constructie. Het ding zit nl bijna altijd achter het dashboard waardoor deze er in zijn geheel uit moet.
Dat Volvo er een vaste tijd van bijna 7 uur voor op schrijft begrijp ik ook niet.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24.06.2010 - 08:59
Er is een maand of 2 geleden een (2e hands) radiateur geplaatst. Dat is een speciale uitvoering ivm de airco. Wellicht is er toen iets misgegaan en is hij leeggelopen.Oceanracer schreef:Feit is natuurlijk wel dat er een lek moet zitten, anders zou je systeem niet helemaal leeg zijn gelopen. Ik neem aan dat er ook fluor is bijgevuld, dus dat zou dan ook een lek moeten aangeven.
.
Fluor is gebruikt en er is geen lek te vinden.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24.06.2010 - 08:59
Vanmorgen bij de Volvo dealer geweesd in Amerongen. 99% kans dat de sensor gewoon goed is. Zo op het oog zag hij dat er speling zat op de koppeling van de airco oid.
Dat is redelijk goed te verhelpen maar kost 1,5 tot 2 uur werk à € 60,00/uur excl. BTW
Is dus redelijk prijzig grapje. Er staan echter op dit forum ook tips/instructies om het zelf te doen maar dat is me te ingewikkeld en ik heb er ook het benodigde gereedschap niet voor.
Iemand nog tips waar ik het tegen een betaalbaarder tarief kan doen?
Dat is redelijk goed te verhelpen maar kost 1,5 tot 2 uur werk à € 60,00/uur excl. BTW
Is dus redelijk prijzig grapje. Er staan echter op dit forum ook tips/instructies om het zelf te doen maar dat is me te ingewikkeld en ik heb er ook het benodigde gereedschap niet voor.
Iemand nog tips waar ik het tegen een betaalbaarder tarief kan doen?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Voor € 150,00 weer een werkende airco. Lijkt me nou niet echt de hoofdprijs. En Volvorijden kost nou eenmaal meer dan bij Suzuki.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24.06.2010 - 08:59
OK, daar zijn we weer. De speling is verholpen. De airco was echter alweer leeg. Zonder het mij te vragen is hij weer gevuld door de Volvo dealer.
Ze haddden beter eerst naar lekkage kunnen zoeken. Na lang zoeken en € 300 lichter vonden ze het lek in de auto.
Nu moet het hele dashboaard eruit om het benodigde onderdeel (condensor of kachel oid) te vervangen; offerte van 7 uur werk à € 70,- excl BTW per uur + kosten van het onderdeel.
Totaal wordt het dan dus ongeveer € 700,- incl. BTW naast de 300 euro die ik al betaald heb.
Is echt veel geld. Zijn er hier mensen die weten hoe dat zit met een 850 dashboard? Is dat echt 7 uur werk? Als ik dat dashboard ergens anders goedkoper kan later demonteren + het onderdeel laten monteren dan is het wellicht nog te doen.
Ik moet nu gewoon een alternatief zoeken. Komende donderdagmorgen gaan we met 2 kleine kinderen naar Frankrijk en dan moet ik gewoon een goed werkende airco hebben.
Hopelijk komen er wat reacties/tips!
Ze haddden beter eerst naar lekkage kunnen zoeken. Na lang zoeken en € 300 lichter vonden ze het lek in de auto.
Nu moet het hele dashboaard eruit om het benodigde onderdeel (condensor of kachel oid) te vervangen; offerte van 7 uur werk à € 70,- excl BTW per uur + kosten van het onderdeel.
Totaal wordt het dan dus ongeveer € 700,- incl. BTW naast de 300 euro die ik al betaald heb.
Is echt veel geld. Zijn er hier mensen die weten hoe dat zit met een 850 dashboard? Is dat echt 7 uur werk? Als ik dat dashboard ergens anders goedkoper kan later demonteren + het onderdeel laten monteren dan is het wellicht nog te doen.
Ik moet nu gewoon een alternatief zoeken. Komende donderdagmorgen gaan we met 2 kleine kinderen naar Frankrijk en dan moet ik gewoon een goed werkende airco hebben.
Hopelijk komen er wat reacties/tips!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je al contact gehad met Uden?
Coevorden en Oldenzaal liggen voor jou niet echt voor de hand, maar zouden een goedkoop adres kunnen zijn.
Zoals Ramon&Ramon al aangeeft, rekent de dealer standaard 7 uur voor deze klus. Maar kennelijk kan het wel sneller, dus gewoon eens wat rondbellen en mailen kan je bakken met geld schelen.
Coevorden en Oldenzaal liggen voor jou niet echt voor de hand, maar zouden een goedkoop adres kunnen zijn.
Zoals Ramon&Ramon al aangeeft, rekent de dealer standaard 7 uur voor deze klus. Maar kennelijk kan het wel sneller, dus gewoon eens wat rondbellen en mailen kan je bakken met geld schelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- draadloos
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
- Locatie: Zundert
- Contacteer:
Heb er zelf idd bij de 850 / v70 tientallen vervangen toen ik bij Bluekens in Breda werkte, is idd uurtje of 4 werk in totaal, met afvullen erbij...
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 24.06.2010 - 08:59
OK. Is dat nu hetzelfde als de verdamper? Daar moet het hele dash er toch voor uit?
Ramon&Ramon ik kom je op heel veel fora tegen en zie dat je 30 jaar Volvo ervaring hebt en er soms 3 per dag hebt vervangen.
Als ik nu een imitaitie verdamper regel voor 110 euro (origineel is ruim 300 euro) kan jij hem dan niet plaatsen in de avonduren of een zaterdag?
Of andere gegadigden?
Ramon&Ramon ik kom je op heel veel fora tegen en zie dat je 30 jaar Volvo ervaring hebt en er soms 3 per dag hebt vervangen.
Als ik nu een imitaitie verdamper regel voor 110 euro (origineel is ruim 300 euro) kan jij hem dan niet plaatsen in de avonduren of een zaterdag?
Of andere gegadigden?