Sissende remmen

Plaats reactie
S80 TDI
2nd Gear member

Gisteren tijdens het rijden een sissend geluid bij de pedalen. Net alsof er een fietsband snel leegloopt. Wannneer er geremd wordt is het geluid weg.

Vanochtend maar even langs de garage gegaan. Natuurlijk was het geluid niet aanwezig en konden ze dus niets vinden.

Vanmiddag was het geluid weer terug. Plots moest ik uitwijken voor een loslopende hond. Ik remde, liet mijn rem los, om vervolgens weer vol te moeten remmen, maar nu was het pedaal onwijs hard en moest ik flink trappen om tot stilstand te komen. Blokkerende wielen of abs ingang was niet mogelijk omdat ik simpelweg niet voldoende vertraagde. Ik had nog 20 cm over dus dat liep gelukkig goed af.

In de verdere reis geen problemen gehad, totdat ik thuis kwam:. Stond ik bijna met mijn neus in de garage terwijl de deur dicht zat. Na afzetten loopt het sissende geluid door waarbij het steeds zwakker wordt.

Bij 'pompend' remmen (stilstand) wordt het pedaal steeds harder. Even wachten en het is weer zacht.

Weten jullie toevallig wat er aan de hand is? Ben bang dat ie vandaag of morgen in de kreukels zal liggen.

Voor de informatie: Vorige maand is de airco nog afgevuld.
Battlecruiser
8th Gear member

Controleer eerst het peil van de remvloeistof. Is dat te laag, dan heb je lekkage.
Evt. ook even checken bij elk wiel. Als de auto een dagje stilgestaan heeft, moet je bij lekkage kunnen zien bij welk wiel er lekkage is. Soms is er lekkage bij de hoofdremcilinder, maar dat moet je kunnen zien onder de motor.

Hoe lang geleden is de remvloeistof ververst? Als die te oud wordt, gaat het water van de rest van de vloeistof scheiden en krijg je af en toe een week pedaal en veel te weinig remdruk.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
S80 TDI
2nd Gear member

Net de remvloeistof bekeken. Deze zit nog mooi tegen het maximum. De vloeistof is in maart ververst al is dat ook weer 18K geleden.

Geen lekkage plekken zichtbaar. (hij staat op witte tegels) Een lekkage is dan denk ik uit te sluiten.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Omdat je het hebt over een sissend geluid zou ik het hele vacuumsysteem is nauwkeurig controleren.

Misschien is er wel een vacuumleiding lek of is de vacuumunit (die grote blikken 'trommel' waar de hoofdremcilinder tegenaan zit gemonteerd) niet meer in orde.

Je kunt zelf al het e.e.a. controleren door het volgende te doen.

Trap een aantal malen op de rem totdat het pedaal 'hard' aanvoelt en niet meer verder in te trappen is. Houdt het pedaal ingetrapt en start vervolgens de motor. Als alles goed is zou nu het pedaal weer moeten zakken en zachter aanvoelen.
Laat vervolgens het pedaal los en zet de motor uit. Nadat je ruim 1 minuut gewacht hebt trap je het pedaal weer in. Dat zou nu nog steeds 'zacht' aan moeten voelen en na een aantal keren 'pompen' met het pedaal weer steeds harder moeten aanvoelen.

Als dit allemaal ok is dan mag je aannemen dat het probleem niet in het vacuumsysteem gezocht moet worden.

Succes
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
S80 TDI
2nd Gear member

Ik heb de procedure van gsx750r gevolgd.

Intrappen, tot het rempedaal hard is (1x), starten en vervolgens zakt het pedaal weg en wordt ie zacht.

voet van pedaal. 1 minuut laten lopen en vervolgens afgezet. Sissend geluid wordt steeds zachter . Na 1 minuut pedaal geprobeerd. Het pedaal is meteen hard. (Er zit geen enkele assitentie op, moet doortrappen om de oprit niet af te rollen en die is niet stijl) IS het het vacuum systeem? de zwarte blikken tromeel heb ik (denk ik) gevonden. Voor de bestuurder boven de versnellingsbak. kan ik daar iets aan controleren?
Trucker
6th Gear member
Contacteer:

Kijk eens in dit Topic

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

misschien zijn er overeenkomsten.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
S80 TDI
2nd Gear member

Dit topic had ik ook al gezien. Alex 30 klaagt echter alleen om het geluid en niet om de afnemende rembekrachteging.

Is de vacuum unit dezelfde als de rembekrachtiger ad 600 euro?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

S80 TDI schreef:Dit topic had ik ook al gezien. Alex 30 klaagt echter alleen om het geluid en niet om de afnemende rembekrachteging.

Is de vacuum unit dezelfde als de rembekrachtiger ad 600 euro?
Ja met de vacuum-unit bedoelde ik de vacuum-rembekrachtiger.

Alex30 klaagt in eerste instantie wel over het geluid maar als de vacuum-rembekrachtiger niet goed of in het geheel niet meer functioneert dan neemt de bekrachtiging ook af of valt helemaal weg.

Precies hetgeen jij bij jouw auto vast hebt gesteld !

Aangezien de remmen toch wel heel essentieel zijn zou ik z.s.m. naar de dealer gaan om het systeem te laten controleren.

Indien je technisch goed bent onderlegd én over het juiste gereedschap beschikt is het vervangen van de vacuum-rembekrachtiger goed zelf te doen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
S80 TDI
2nd Gear member

Hij staat bij de garage.

Diagnose: Lekkende rembekrachtiger. Deze wordt besteld en geplaatst. Ze hadden het erover dat de motor dient te zakken om de bekrachtiger te kunnen demonteren. Er zitten dus flink wat uurtjes aan. Ik ben benieuwd.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

S80 TDI schreef:Hij staat bij de garage.

Diagnose: Lekkende rembekrachtiger. Deze wordt besteld en geplaatst. Ze hadden het erover dat de motor dient te zakken om de bekrachtiger te kunnen demonteren. Er zitten dus flink wat uurtjes aan. Ik ben benieuwd.

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Rob
S80 TDI
2nd Gear member

De bekrachtiger zit tegen het schutbord voor de bestuurder net onder de stabilisatiestang die van de ene naar de andere voorpoot loopt. Daarvoor zit de zekeringen kast en daarvoor het luchthuis. iets moet er opzij om de trommel te kunnen pakken.

Ik kan me voorstellen dat de stabilisator stang niet verwijderd kan worden en dus via een andere manier naar buiten moet komen. Heb ik het fout?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Één van de stappen voor het verwijderen/vervangen van de rem-bekrachtiger is volgens VADIS het verwijderen van de stabilisatiestang. En dat stelt echt niets voor.
Ook bijv. bij het vervangen van de bovenste motorsteun moet deze verwijderd worden en dat heb ik ca. 6 maanden geleden gedaan. Géén enkel probleem.

E.e.a. staat gewoon zo in VADIS beschreven !

Ik beweer natuurlijk niet dat jouw dealer je een poot uit probeert te draaien en misschien heb je het verkeerd begrepen maar de motor hoeft echt niet te zakken voor deze klus.

Rob
S80 TDI
2nd Gear member

Hoeveel uur staat voor het vervangen van de rembekrachtiger volgens de vadis?
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Géén idee maar misschien dat een van de forummers nog reageert die daar wel iets zinnigs over kunnen zeggen.
Uiteraard kan ik hier de namen niet noemen want het is niet aan mij om te bepalen of ze wél of niet willen reageren !
Ik neem aan dat je daar begrip voor hebt.

Rob
DannyB
3rd Gear member

Ik heb de rembekrachtiger bij mijn vorige V70 T5 ook al eens vervangen.
Stabilisatorstang moet inderdaad los en officieel halen ze geloof ik ook een aantal remleidingen los om de remverdeler aan de kant te kunnen duwen.
Ik heb de remverdeler, met beleid, aan de kant kunnen duwen zonder los halen van leidingen. Tip van de Volvo dealer. En in de auto onder bij het rempendaal moet nog wat zaken los gehaald worden. Maar motor laten zakken is mijn inziens niet nodig.
Als je het voor de eerste keer doet, ben je er wel een paar uurtjes mee zoet!
Succes Danny
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
S80 TDI
2nd Gear member

De rembekrachtiger is vervangen. Na onderzoek van de bekrachtiger bleek het rubber gescheurd dat aan het rempedaal gekoppeld zit om de lucht in de bekrachtiger te houden. Inderdaad stabilisatorstang los, remleidingen los enige slangen los, bij rempedaal onderdelen los, vervangen aansluiten en ontluchten toch 4 uurtjes.

Hij remt weer perfect!
Plaats reactie

Terug naar “S80”