Naast het gegeven dat je vermogen en koppel wint, wordt een gechipte auto doorgaans erg onstuimig, altijd piepend weggaan zeg maar, er zijn best wat mensen die de toevoeging alleen daardoor al niet waarderen.
Ook zijn er vaak problemen met de lambdawaarden bij benzinemotoren waardoor dat lampje blijft branden, dit is ook erg vaak niet of slechts zeer tijdelijk oplosbaar.
Om iemand die dit chippen overweegt een goed beeld te geven van de toegevoegde waarde hiervan zijn alle ervaringen daarbij van belang, de positieve en de negatieve.
chiptuning
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
- BartT5R
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
- Locatie: Essen/Belgie
Ik kan natuurlijk niets zeggen over de hele 40-50 lijn, maar bij ons op het 850 forum rijden er een hele boel gechipte 850's rond, en van die hele boel heb ik er nog maar 1 a 2 horen klagen.
Er zijn evenveel problemen met ongechipte als met gechipte, een bedrijf als Rica of European Tuning weten heus wel wat ze doen hoor.
Alleen moet ik toegeven dat men al minstens 10 jaar ervaring heeft met het chippen van de 850 motor, en dat je misschien best nog ff de kat uit de boom kijkt als het om een nieuw motortype gaat.
En verder zoals met alles, een beul krijgt een ongechipte even snel naar de kl*te als een gechipte.
Er zijn evenveel problemen met ongechipte als met gechipte, een bedrijf als Rica of European Tuning weten heus wel wat ze doen hoor.
Alleen moet ik toegeven dat men al minstens 10 jaar ervaring heeft met het chippen van de 850 motor, en dat je misschien best nog ff de kat uit de boom kijkt als het om een nieuw motortype gaat.
En verder zoals met alles, een beul krijgt een ongechipte even snel naar de kl*te als een gechipte.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ik weet dat sommige dealers het deden met garantie etc. Maar dat ze zijn terug gevloten door Volvo Nederland.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- VolvoRuijs
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03.03.2005 - 19:35
Klopt ook mijn dealer zegt dat bij het chippen de garantie op de motor vervalt.
Toch wel gek dat volkswagen dan nog wel onder fabrieksgarantie het chippen toelaat :?: .
Toch wel gek dat volkswagen dan nog wel onder fabrieksgarantie het chippen toelaat :?: .
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Dat doet VW niet, dat doet PON. of hoe heet die importeur
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
En dat is waarschijnlijk dan weer de aanbieder van het product tuningPaul schreef:Dat doet VW niet, dat doet PON. of hoe heet die importeur
- mehn
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 20:22
De Saab 9-3 en 9-5 is ook met garantie af fabriek gechipt (Hirsch) te krijgen.Daniel schreef:Klopt ook mijn dealer zegt dat bij het chippen de garantie op de motor vervalt.
Toch wel gek dat volkswagen dan nog wel onder fabrieksgarantie het chippen toelaat :?: .
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Vandaag ontdekt een vriendje van me dat na het chippen van zijn V70R 265pk van 1999 via Rica deze zelfs tegen betaling geen garantie wenst te geven, het argument: "garantie geven kan niet op een auto ouder dan 12 maanden".Marinus schreef:Ach je hebt chippen en je hebt chippen.....
Op de site van Rica kun je zelfs op een 440 turbo van 1995 (volgens henzelf) nog een jaar garantie bijbestellen.
Als je dat vervolgens wil dan zegt men dat het niet kan.
Wat een ballentent! (en wat een dubieus product)
- VolvoRuijs
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 03.03.2005 - 19:35
Nou Volvo heeft toch ook een importeur!!! Laat die dan de garantie gevenbart simpson schreef:En dat is waarschijnlijk dan weer de aanbieder van het product tuningPaul schreef:Dat doet VW niet, dat doet PON. of hoe heet die importeur
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Volvo levert hun product met een bepaald vermogen, een bepaalde levensduurverwachting en daardoor een optimale betrouwbaarheid, tunen dient dat belang in zijn geheel niet, waarom zou men dan tunen ondersteunen?Daniel schreef:Nou Volvo heeft toch ook een importeur!!! Laat die dan de garantie gevenbart simpson schreef:En dat is waarschijnlijk dan weer de aanbieder van het product tuningPaul schreef:Dat doet VW niet, dat doet PON. of hoe heet die importeur
Tuners leveren hun product en kijken wat voor hun maximaal haalbaar is, naar levensduurverwachting doet een tuner geen onderzoek, erger nog dat onderwerp interesseerd ze ook niet echt.
Ooit een gechipte Volvo met 500.000km gezien?
- BartT5R
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
- Locatie: Essen/Belgie
500.000 zal ik niet zeggen, maar Denkweb is goed onderweg.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=6000
Kijk daar maar eens.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=6000
Kijk daar maar eens.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Met een 170pk diesel, dat is er idd een.BartT5R schreef:500.000 zal ik niet zeggen, maar Denkweb is goed onderweg.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=6000
Kijk daar maar eens.
Maar tunen bekort het leven van het machien, het zit een optimale levensduur in de weg, dat er iemand veel rijdt met een getunede Volvo doet daar niets aan af.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Als je een persoonlijke hetze hebt tegen RICA, dan moet je niet bij mij zijn. Ik ken de heren persoonlijk en in mijn beleving hebben ze een goede service.bart simpson schreef:Vandaag ontdekt een vriendje van me dat na het chippen van zijn V70R 265pk van 1999 via Rica deze zelfs tegen betaling geen garantie wenst te geven, het argument: "garantie geven kan niet op een auto ouder dan 12 maanden".Marinus schreef:Ach je hebt chippen en je hebt chippen.....
Op de site van Rica kun je zelfs op een 440 turbo van 1995 nog een jaar garantie bijbestellen.
Wat een ballentent! (en wat een dubieus product)
Maar het valt me echt op dat je alles uit de kast haalt om negatieve dingen over ze te zeggen. Maar ik ben van mening dat dit forum daar niet voor is.
De dingen die je beweert over chiptuning zijn vaak feitelijk onjuist en in een aantal gevallen niet aan te tonen.
Ik zeg nogmaals, je hebt chiptuning en chiptuning. Gewone chiptuning is niet schadelijk, het laat de motor optimaler functioneren en het maakt een aantal veiligheidsmarges kleiner.
Extreem tunen heeft wel consequenties, maar de mensen die dat doen, die racen er meestal mee, en dan worden blokken en bakken en remmen regelmatig vervangen.
Dat er misschien, en ik zeg met klem misschien, mensen zijn die gewoon tot het uiterste gaan met hun auto en na het chippen daar mee door gaan, dat die de boel slopen, dat wil ik gewoon ondeskundig gebruik noemen. Er zijn mensen die slopen alles.
Chiptuning is niet schadelijk. Trappen met een koude motor wel. Gechipt of niet, dat maakt niks uit. Kapot gaat ie er toch wel van.
- BartT5R
- 2nd Gear member
- Berichten: 198
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 08:48
- Locatie: Essen/Belgie
Dus je zegt dat er geen Volvo's zijn met tuning en hoge km stand, als ik er dan wel aanbreng wimpel je dat weg?bart simpson schreef:Met een 170pk diesel, dat is er idd een.BartT5R schreef:500.000 zal ik niet zeggen, maar Denkweb is goed onderweg.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=6000
Kijk daar maar eens.
Maar tunen bekort het leven van het machien, het zit een optimale levensduur in de weg, dat er iemand veel rijdt met een getunede Volvo doet daar niets aan af.

-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Dat is mij dus ook al opgevallen. Discussie mag best een beetje heftig, maar dan wel op basis van de feiten.BartT5R schreef:Dus je zegt dat er geen Volvo's zijn met tuning en hoge km stand, als ik er dan wel aanbreng wimpel je dat weg?
Ik ben het met je eens BartT5R.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Een forum is voor het geven van een mening, het is altijd mogelijk dat je die niet deelt.Marinus schreef:Maar het valt me echt op dat je alles uit de kast haalt om negatieve dingen over ze te zeggen. Maar ik ben van mening dat dit forum daar niet voor is..
Als ik me mag beperken tot hun site waar bij ieder specifiek model Volvo staat dat er 1 jaar garantie a € 125,-- (ex.btw) bij te bestellen is, stelt men anderzijds dat er geen garantie geleverd wordt op een auto ouder als 12 maanden, op basis daarvan geef ik mijn waardeoordeel, dat sluit niet uit dat het aardige kerels zijn, maar zij stellen toch echt de regels dat ze geen garantie geven op auto´s ouder als 12 maanden.Marinus schreef:De dingen die je beweert over chiptuning zijn vaak feitelijk onjuist en in een aantal gevallen niet aan te tonen
Ik stel dat de konskwenties van chiptuning qua mogelijk onverwachte kosten niet te overzien zijn, deze stelling is juist daar zowel de tuner (b.v. Rica) als een fabrikant daar geen verantwoording voor willen nemen.Marinus schreef:Chiptuning is niet schadelijk. Trappen met een koude motor wel. Gechipt of niet, dat maakt niks uit. Kapot gaat ie er toch wel van.
Het is ALTIJD voor rekening van de berijder.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Je komt met 1 kloppend voorbeeld, prachtig!BartT5R schreef:Dus je zegt dat er geen Volvo's zijn met tuning en hoge km stand, als ik er dan wel aanbreng wimpel je dat weg?bart simpson schreef:Met een 170pk diesel, dat is er idd een.BartT5R schreef:500.000 zal ik niet zeggen, maar Denkweb is goed onderweg.
http://www.volvo850forum.com/index.php? ... eadid=6000
Kijk daar maar eens.
Maar tunen bekort het leven van het machien, het zit een optimale levensduur in de weg, dat er iemand veel rijdt met een getunede Volvo doet daar niets aan af.
Ik zeg niet dat iedere auto door tuning sneuvelt, ik stel dat de kans op overmatige slijtage en daarbij mogelijk forse kosten toeneemt bij het klimmen der jaren.
Iedereen moet doen wat hij wil met zijn Volvo, er zijn niet uitsluitend voordelen aan het chippen.
Het lijkt alleen dat een aantal mensen zo´n boodschap niet op prijs stelt omdat de mansen van Rica zo aardig zijn.
Maak eens een rondje langs wat dealers voor hun ervaringen met tuning.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10
BartT5R schreef:Alles is relatief natuurlijk,
ik heb zelf mijn auto op 170dkm nog gechipt, en ik heb geen enkel probleem, ik heb nog maar weinig gehoord over schade DOOR het chippen van een GEKEND tuningbedrijf, ik praat niet over ebay en zo.
Als je bv bij een turbo die turbo te snel laat opspoelen krijg je een te hoge koppelpiek, en dat kan bij langdurig beulwerk wel schade berokkenen, maar als het binnen de perken blijft is er niks aan de hand.
Vaak worden motoren puur om fiscale redenen "geknepen", er zijn weinig motoren die op maximumvermogen op de markt worden gegooid, vaak ook om emissiewaarden te halen.
Als je een standaard model vergelijkt met een fabriek af getund model.
Valt het wel op dat aan het getunde model vaak materialen extra
versterkt zijn,dit waarschijnlijk om de levens duur te verhogen,
en de extra krachten die los komen aan te kunnen.
Dus als je een standaard model gaat opvoeren(chippen) is de kans groter op schade.
(Zo denk ik er over )

-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Dat is in mijn ogen gewoon onzin, als je anders gaat rijden, dan is de kans op schade groter.exhonda schreef:Dus als je een standaard model gaat opvoeren(chippen) is de kans groter op schade.
(Zo denk ik er over )
T4 en 2T hebben dezelfde bak, dezelfde aandrijfassen, hetzelfde onderstel, etc, etc.
Dus de 2T kun je niet chippen? Ik heb dezelfde bak als jij en ik heb ongechipt al 40 pk meer.
Van fabriek af geleverde sportpakketten zijn vaak precies dat, speciale pakketten. Een sportonderstel is geen onderstel wat meer kracht kan hebben, het is een onderstel wat een heel ander rijgedrag toelaat. Daarvoor lever je overigens weer comfort in.