kill switch + startknop inbouwen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Chris440
Starter

Hallo,

mijn altijd zo trouwe volvo 440 heeft nu toch een klein probleempje opgelopen.

De accu lijkt heel langzaam leeg te lopen. Als ik (bijv na vakantie) de auto een week niet heb gebruikt is de accu te leeg om de auto te starten. Na drie weken is hij zelfs zo leeg dat de deurvergrendeling niet meer werkt.

De accu is nog in goede conditie. Hij is nog geen jaar oud en de man van de anwb heeft mij gezegd dat hij goed is.

Nu kan ik idd met een multimeter het hele elektrische circuit nagaan om te kijken waar hij stroom lekt, maar dat lijkt mij heel veel werk. Niet?

Nu heb ik het idee om een hoofdstroomschakelaar in te bouwen. En als ik dan toch bezig ben wil ik misschien gelijk een startknop inbouwen.

Voor de startknop dacht ik hieraan: KLIK

voor de kill switch hieraan: KLIK

Nu heb ik vrij weinig verstand van elektronica. Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is wat ik hierboven voorstel of dat er makkelijkere manieren zijn om mijn probleem op te lossen.

Mvg,

Chris
Auk
6th Gear member

Mods mode.

De links doen het niet, ik heb ze kleiner gemaakt tbv leesbaarheid van 't forum. Hou de links dus tussen het blabla
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Als je methodisch te werk gaat kan je de boosdoener wel vinden. Zet een multimeter op ampere en sluit hem aan tussen de accu en de rode plusdraad. Absoluut niet starten met de multimeter aangesloten! Alles boven de 0,1 ampere is teveel aan lekstroom. Trek vervolgens een voor een de zekeringen los, netzolang tot je geen lekstroom meer afleest. Dan weet je welke groep de lekstroom veroorzaakt. Verdachten zijn een lampje wat blijft branden (dashboardkastje, kofferbak lampje, of de radio) Die groepen zou ik eerst controleren. Zo'n killswitch ga je gegarandeerd vergeten en bovendien ben je elke keer als je hem uitzet het geheugen van je radio kwijt en moet de ecu zich elke keer weer inregelen waardoor ie de 1e paar km's beroerd loopt.
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Als startknop is die schakelaar die ik vind op genoemde link natuurlijk niet bruikbaar want het is een aan-/uitschakelaar.

Als zgn. hoofdstroomschakelaar (door jouw 'killschwitch' genoemd) natuurlijk ook niet want je kunt er niet de kabels met de juiste diameter op aansluiten.

Op deze link zie je de juiste hoofdstroomschakelaar !

Verder zou ik me de moeite besparen van het monteren van een 'startknop'. Je moet immers toch je sleutel gebruiken voor het stuurslot en hoogstwaarschijnlijk óók voor de startonderbreker.
Even verder draaien om de starten maakt dan toch ook niets meer uit. :P

Houdt er wel rekening mee dat het gebruik van een hoofdstroomschakelaar hetzelfde 'effect' geeft als het loskoppelen van de accu en dat je bijv. het dashboardklokje steeds opnieuw in zult moeten stellen en misschien het geheugen van je radio ook iedere keer leeg is !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
SchoutenCC
5th Gear member

Je bent waarschijnlijk minder tijd kwijt met het zoeken van de boosdoener. Probeer eerst eens simpelweg door de peertjes uit het dashboardkastje, de cabineverlichting en de kofferbak los te halen, kijk of dat helpt. Volg daarna de grondiger aanpak die Iroll voorstelt.

Een ding dat ik trouwens mis in je verhaal, je zegt dat je accu wel goed is, maar is je dynamo dat ook? Getest ook door de anwb? En is de riem ook goed op spanning (geen piepgeluiden bijv.)?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
SchoutenCC
5th Gear member

En hopelijk overbodig, je laat toch niet bijv. de lader van de tomtom erin zitten? Je aansteker heeft namelijk nog wel continu stroom na het afzetten van het contact!
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Chris440
Starter

dank voor alle snelle reacties. ben al een stuk wijzer geworden.

Ik ga maar eens met de multimeter aan de slag. Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”