Volvo 164 Automaat: conversie naar andere automaat...

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

Mijn 164 was van oorsprong automaat, maar nu schakelwagen... Omdat ik gedwongen ben automaat te rijden wil ik hem dus terugbrengen naar oorspronkelijke staat. Nadeel hiervan is dat de motor op de snelweg veel toeren maakt met een BW35 t.o.v. een handbak, ik zat dus zelf te denken aan conversie naar AW71 maar hoe en wat??? of is er nog iets beters wat een beetje betaalbaar is...
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Je kunt ook de eind reductie van je achteras aanpassen :) Van 3,54 naar 3,31 bijvoorbeeld
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Met de BW35 ga je ca. 20% meer toeren maken, dat ga je met een achteras niet terugregelen.
De AW70/71 zelf hoeft niet duur te zijn, je laat een kopp.huis in elkaar lassen bij http://www.hukebasart.nl/huke/?Koppelingshuizen Beetje gedoe met de pook (afh. van waar je BW35 pook zat) peilstok bedrading aandrijfas, km teller aandrijving etc

Ik kom er even niet uit hoe je de AW koppelomvormer aan een B30 vliegwiel (flexplaat) gaat maken, zal wel iets met gaten boren worden. Ik denk niet dat deze wissel vaak gedaan is.
B-lennium
4th Gear member
Berichten: 729
Lid geworden op: 05.01.2007 - 02:26

je kunt even bellen met wim bottinga (volvoclassics.nl) ik weet 100% zeker dat hij een ombouw heeft gedaan naar een Aw71.

p.s. als het goed is heeft een automaat al een achteras met een 3:31 overbrenging.
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Interessant project! Waarom ben je eigenlijk gedwongen AUT te rijden? Rijbewijs of gezondsheidsreden o.i.d.?
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

B-lennium schreef:je kunt even bellen met wim bottinga (volvoclassics.nl) ik weet 100% zeker dat hij een ombouw heeft gedaan naar een Aw71.

p.s. als het goed is heeft een automaat al een achteras met een 3:31 overbrenging.
dat ligt er maar net aan:

3.73:1
1969 B30A/M410
1970 B30A/M400, B30A/M410
1971 B30A/M400, B30A/M410
1972 B30A/M400 (Scandinavia), B30A/M410, B30A/BW35 (Australia), B30E/M400, B30E/M410, B30F/M400, B30F/M410
1973 B30F/M400, B30F/M410 (USA)
1974 B30F/M410
1975 B30F/M410
3.70:1
1972 B30A/M400 (South Africa), B30E/M400 (South Africa)
1973 B30A/M400 (South Africa), B30E/M400 (South Africa)
1973 B30A/M400 (South Africa), B30E/M400 (South Africa)
1974 B30A/M400 (South Africa)
3.54:1
1973 B30A/M400, B30A/M410, B30A/BW35, B30E/M400, B30E/M410, B30E/BW35 (Australia), B30F/M410
1974 B30A/M400 (Malaysia), B30A/BW35 (Malaysia), B30E/M400 (Scandinavia), B30F/M400, B30E/M410, B30E/BW35 (Australia)
3.50:1
1972 B30A/BW35 (South Africa), B30E/BW35 (South Africa)
1973 B30A/BW35 (South Africa), B30E/BW35 (South Africa)
1974 B30A/BW35 (South Africa)
3.31:1
1969 B30A/M400, B30A/BW35
1970 B30A/BW35
1971 B30A/BW35
1972 B30A/M400 (Europe), B30A/BW35, B30E/M400 (Scandinavia and Europe), B30E/BW35, B30F/BW35
1973 B30E/M400 (Europe), B30E/BW35, B30F/BW35
1974 B30E/M400 (Europe), B30E/BW35, B30F/BW35
1975 B30F/BW35
3.23:1
1974 B30E/BW35 (South Africa)
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

@soepkip Wegens gezondheidsredenen en daardoor een aantekening op rijbewijs.... Voorlopig ben ik nog aan het lessen, en heeft de Volvo nog een pook (die naar mijn mening aleen maar goed is om vuur mee op te porren) :-D

@ ferdy: 1970 B30A/BW35 is de originele af-fabriek config
Gebruikersavatar
Smoothdriver
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 27.12.2009 - 10:52

Je kan ook even bij deze mensen om advies vragen, zie Marktplaats of hun website:

http://link.marktplaats.nl/260030767

http://www.volvoclassics.nl/

Ik vindt dit een interessant topic, ik wil straks mijn 164 uit 1970 ook ombouwen naar een automaat en wil daar de bak van een 960 (AW 30-43) voor gebruiken.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Check ook even deze advertentie
BW35 -> AW71 bell housing koppelingshuis volvo 164 B30
http://link.marktplaats.nl/361842309

50 euro lijkt mij een koopje!
(Zeker in vergelijking met de originele B18/20 + M45/46/47 koppelingshuizen.)
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

ik zit wel ff te denken... Ik wil eigenlijk wel selectie aan het stuur... ik had de advertentie ook gezien maar zit dus nog even te dubben
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

s9606564 schreef:Check ook even deze advertentie
BW35 -> AW71 bell housing koppelingshuis volvo 164 B30
http://link.marktplaats.nl/361842309

50 euro lijkt mij een koopje!
(Zeker in vergelijking met de originele B18/20 + M45/46/47 koppelingshuizen.)


Dag Ferdy,



Dit is een koppelingshuis dat je nodig hebt om een AW71/72 te kunnen monteren achter
een B30. Dit huis en een huis van een AW71/72 geef je aan Huke Basart uit Veldhoven
die het prepareerd en samen met een tussenplaat laat lassen bij een lasbedrijf in de
regio. Ik ben zelf met een conversie bezig en de mijne hangt er al onder, ik ben het
aan het afbouwen. Huke heeft geen B30 koppelingshuizen dus die dien je zelf aan te
leveren en een B20 koppelingshuis past niet op een B30 blok want dat is 30mm breder
ondanks dat men zegt dat een B30 een B20 is met twee cilinders eraan geplakt en dat
is dus niet zo. De kosten voor het aanpassen van een AW35 naar AW71/72 zijn ongeveer
135 euro als ik me goed herinner, daarnaast moet je ook de aandrijfas inkorten, de
oliekoelerleidingen veranderen, draagbalk van de automaat verplaasten en nog wat
andere dingetjes aanpassen.



Groetjes, Bas


Oftwel het is een standaard BW35 B30 koppelingshuis en de advertentie is misleidend.
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Tssk, dat is een slecht verhaal zeg.
Wat een misleidende advertentie inderdaad.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Volv164
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.02.2008 - 22:06

ik had 'm bijna gekocht.... maar toch na bovenstaande gelezen te hebben mijn bod weer ingetrokken
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”