Airco Installatie zorgt voor schokken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
RoberT2.0
2nd Gear member

Hallo,

Nu sinds een paar dagen mijn airco systeem aangehad vanwege de zomerse temperaturen in Nederland.

Maar nu de airco aanstaat merk ik dat mijn motor af en toe schokt en het benzine verbruik. (teveel stijgt)
Ik rijd een V40 2.0 T van drie jaar oud en het lijkt mij dat mijn motor sterk genoeg is om een airco pomp aan te drijven.
Maar omdat mijn motor schokt als de airco aanstaat twijfel ik dus aan de airco installatie. Hij koelt overigens nog wel het syteem staat dus niet droog.

Wie herkent dit?
Graag jullie reactie

Als een 2.0T al schokt hoe erg moet het dan wel niet zijn in een 1.8i!
Live begins at 8.000 rpm....maar een Turbo is ook leuk!!!
menjo
7th Gear member

Bij een 1.8 is het inderdaad heel erg. Of het bij jou te erg is, is moeilijk te beoordelen. Zelf merk ik bij mijn huidige auto in elk geval niets van de airco. Ook niet wat verbruik betreft.
Cevie
1st Gear member

Klinkt redelijk logisch. Ik heb een 1.8. Als ik rijd en de airco slaat aan voel ik ook een soort schokje.

Let maar eens op als je voor het stoplicht staat en hij slaat aan. Dan zal hij initieel ook meer toeren maken.
Een airco staat garant voor een MEERverbruik van 5% tot zelfs 10% bij extreme temperaturen. Het kost je dus PK's als je de airco aan heb staan.
RoberT2.0
2nd Gear member

Cevie schreef:Klinkt redelijk logisch. Ik heb een 1.8. Als ik rijd en de airco slaat aan voel ik ook een soort schokje.

Let maar eens op als je voor het stoplicht staat en hij slaat aan. Dan zal hij initieel ook meer toeren maken.
Een airco staat garant voor een MEERverbruik van 5% tot zelfs 10% bij extreme temperaturen. Het kost je dus PK's als je de airco aan heb staan.
Dat is logisch en dat mag ook maar een zwaardere motor moet een airco pomp toch makkelijk rond kunnen draaien.

en mijn benzine verbruik is zomaar 20% meer en dat voor een 2.0T.

Maar ik begin steeds meer mijn airco te verdenken aangezien Menjo niets merkt van z'n airco.
menjo
7th Gear member

20% extra verbruik is gegarandeerd veel te veel.
BlackWolf
3rd Gear member

Ik heb een phase1 2.0T en ik voel/hoor niets aan de motor als de airco geschakeld wordt, wel hoor ik het geluid van inschakelen van de aircopomp maar dat is normaal.
Over het verbruik merk ik weinig verschil, auto blijft bijna net zo veel "zuipen" als zonder airco.
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
EricT4
2nd Gear member

Bij mij (phase 1 T4) zelfde verhaal als blackwolf.

m.b.t. brandstofverbruik merk ik wel enig verschil.
voorbeeld: met het warme weer van de afgelopen paar dagen verbruik ik 1op 12,2 (airco aan) dit is gewoon woon-werk verkeer 125 km enkele reis. Met de airco uit rijd ik altijd rond de 1op 13,4.
BlackWolf
3rd Gear member

Ik moet toch een keer uitzoeken waarom mijn auto zoveel lust... Alles die oorzaak kan hebben tot meer brandstofverbruik verhoog is nieuw alsnog mag ik blij zijn als ik 1 op 9,5 haal, ik rij veel in stad maar ook op de snelweg is hetzelfde verhaal. Misschien ligt het aan mijn zware rechter voet…
98' V40 2.0T Zwart Metallic: 3” RVS Downpipe en uitlaat systeem, dubbel T4 einddempers, BMC CDA airfilter.
40mm Intrax verlaagd, Volvo Veerpootbrug, 5 Meters in A-Pilaar, JB Racing DumpValve, Zwart getinte ramen.
Chroom Blackduals, Blokjes grill, plastiek delen in kleur gespoten, Dual DIN 7” DVD en andere aanpassingen.
Walbro 255LPH benzine pomp, Sport remschijven, WaterInjectie systeem 2 nozzle setup, MTE Custom Remap.
RoberT2.0
2nd Gear member

EricT4 schreef:Bij mij (phase 1 T4) zelfde verhaal als blackwolf.

m.b.t. brandstofverbruik merk ik wel enig verschil.
voorbeeld: met het warme weer van de afgelopen paar dagen verbruik ik 1op 12,2 (airco aan) dit is gewoon woon-werk verkeer 125 km enkele reis. Met de airco uit rijd ik altijd rond de 1op 13,4.
Dit zijn verbruikcijfers waar ik van droom dat haal ik echt niet en ik heb zeker geen zware rechter voet.
Je rijdt zeker veel snelweg en minder veel binnendoor???
smokingman
4th Gear member

Kijk eens of er een ventilator gaat draaien als je de airco aanzet. Als namelijk dat niet het geval is, krijg je hele hoge drukken in je systeem. Zeker met dit warme weer. De pomp moet dan tegen een veel hogere druk dan normaal oppompen en dat betekent dat er meer energie voor nodig is.
EricT4
2nd Gear member

Klopt mijn woon werk verkeer speelt zich voor 99% op de snelweg af.

Ik zou toch voor de zekerheid maar even langs de dealer gaan om het te checken.
yerun
2nd Gear member

hier hetzelfde.. als de airco wordt aangezet houdt ie heel ff in.. maar valt mee.
bij optrekken houdt ie ook ff in soms.. da´s wel irritant. Meestal zet ik de airco pas aan als ik een beetje op snelheid ben (op de snelweg dan)
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
menjo
7th Gear member

Volgas gaat de airco voor een bepaalde tijd niet aan. Misschien een idee ;)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”