Kraak bij draaien aan het stuur

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Carfreak
7th Gear member

Ik reed al een aantal weken met een vervelend geluid rond. En ik ben allergisch voor bijgeluiden. Elke keer als ik links of rechts stuurde kwam er een krakend geluid rechtsvoor naar boven.

Bij de dealer gaf de receptionist aan dat het een stabilisatorstangetje moest zijn. Vervangen dan maar. 110 euro verder. De kraak was even weg maar kwam na 3 dgn in alle hevigheid terug. Erg irritant aangezien de monteur klakkeloos het advies van de receptionist lijkt te hebben opgevolgd.

Toen maar naar een bevriende automonteur langsgeweest aangezien ik geen zin had in nog meer zinloos vervangen van onderdelen. Hij kwam al snel tot de conclusie dat het rubber van de draagarm (zgn kogelgewricht) versleten was. Dit zou het gekraak veroorzaken. Vervangen dan maar a 90 euro. Moest toch aangezien het rubber idd "op" was.

Wat denk je? Rij ik de brug af en draai ik aan het stuur en meteen weer die irritante kraak! Ik dacht dat ik gek werd!!!

Motorkap omhoog. "Draai eens naar links!" "Draai nu eens naar rechts!"
"Wacht even, ik pak even wat WD-40" Nog eens herhalen van de stuurhandelingen en WEG kraak!!!

Wat bleek het euvel nu te zijn? De schokdemper rechtsvoor die je onder de motorkap ziet uitkomen blijkt twee rubberen ringen te hebben die op elkaar liggen. Door droogte veroorzaakte de wisselende druk op deze rubbers een krakend geluid door het langs elkaar wrijven van de rubbers!!!

Even WD-40 in de ruimte onder de bovenste rubber spuiten was dus afdoende geweest! Wellicht een tip voor iedereen die dit geluid herkend!
3,95 voor een busje WD-40 is alles wat je nodig hebt.

Ik ben net terug van vakantie en heb 3000km lang geen kraak meer gehoord :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
edraket
7th Gear member

Ik zou er wel even iets anders in spuiten. WD40 is namelijk geen smeermiddel, en je hebt daar nu je veerpootlagers mee ingespoten.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Garfield
2nd Gear member
Contacteer:

Siliconenspray wellicht ?
Groet,

Arvid
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
steven460
5th Gear member
Contacteer:

WD40 bied droge smering. Het metaal grijpt minder.
Maar het voorkomt geen roest, en spoelt relatief makkelijk weg waarna het zo weer begint.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
bartv70
5th Gear member

Carfreak schreef:Ik reed al een aantal weken met een vervelend geluid rond. En ik ben allergisch voor bijgeluiden. Elke keer als ik links of rechts stuurde kwam er een krakend geluid rechtsvoor naar boven.

Bij de dealer gaf de receptionist aan dat het een stabilisatorstangetje moest zijn. Vervangen dan maar. 110 euro verder. De kraak was even weg maar kwam na 3 dgn in alle hevigheid terug. Erg irritant aangezien de monteur klakkeloos het advies van de receptionist lijkt te hebben opgevolgd.

Toen maar naar een bevriende automonteur langsgeweest aangezien ik geen zin had in nog meer zinloos vervangen van onderdelen. Hij kwam al snel tot de conclusie dat het rubber van de draagarm (zgn kogelgewricht) versleten was. Dit zou het gekraak veroorzaken. Vervangen dan maar a 90 euro. Moest toch aangezien het rubber idd "op" was.

Wat denk je? Rij ik de brug af en draai ik aan het stuur en meteen weer die irritante kraak! Ik dacht dat ik gek werd!!!

"Wacht even, ik pak even wat WD-40" Nog eens herhalen van de stuurhandelingen en WEG kraak!!!

Wat bleek het euvel nu te zijn? De schokdemper rechtsvoor die je onder de motorkap ziet uitkomen blijkt twee rubberen ringen te hebben die op elkaar liggen. Door droogte veroorzaakte de wisselende druk op deze rubbers een krakend geluid door het langs elkaar wrijven van de rubbers!!!

Even WD-40 in de ruimte onder de bovenste rubber spuiten was dus afdoende geweest! Wellicht een tip voor iedereen die dit geluid herkend!

Zie je kans om een foto te posten van het onderdeel?
Heb je slechts 1 kant ingespoten
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
MadMax
1st Gear member

Het stuur van mijn V70 maakt ook een vaag geluidje bij het draaien. Het geluid lijkt op rubber dat langs metaal of ander rubber schuurt. Zou dit een versleten stuurrubber kunnen zijn?

Het geluid is zowel bij stilstand als rijdend te horen zodra je het stuur draait.
[Prive] Volvo V70 D5 Kinetic GT Zwart 174k km (2005)
[Zakelijk] Volvo V50 D5 Edition II Zwart 144k km (2008)
[Prive] Alfa 147 1.6 T.Spark Distinctive Grijs 110k km (2003)
Carfreak
7th Gear member

edraket schreef:Ik zou er wel even iets anders in spuiten. WD40 is namelijk geen smeermiddel, en je hebt daar nu je veerpootlagers mee ingespoten.
Kan dat negatieve gevolgen hebben dan?
Ik ben nu bijna 3 wkn verder en alles is nog heerlijk stil :D
Carfreak
7th Gear member

MadMax schreef:Het stuur van mijn V70 maakt ook een vaag geluidje bij het draaien. Het geluid lijkt op rubber dat langs metaal of ander rubber schuurt. Zou dit een versleten stuurrubber kunnen zijn?

Het geluid is zowel bij stilstand als rijdend te horen zodra je het stuur draait.
Precies hetzelfde als bij mij. Wellicht dezelfde oplossing?
Carfreak
7th Gear member

bartv70 schreef:
Carfreak schreef:Ik reed al een aantal weken met een vervelend geluid rond. En ik ben allergisch voor bijgeluiden. Elke keer als ik links of rechts stuurde kwam er een krakend geluid rechtsvoor naar boven.

Zie je kans om een foto te posten van het onderdeel?
Heb je slechts 1 kant ingespoten
Ik heb idd alleen de linker ingespoten. Foto heb ik zo 1,2,3. niet bij de hand. Het is gewoon dat ronde rubber waar de schokbreker de motorruimte mee inkijkt als het ware.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”