Bij de dealer gaf de receptionist aan dat het een stabilisatorstangetje moest zijn. Vervangen dan maar. 110 euro verder. De kraak was even weg maar kwam na 3 dgn in alle hevigheid terug. Erg irritant aangezien de monteur klakkeloos het advies van de receptionist lijkt te hebben opgevolgd.
Toen maar naar een bevriende automonteur langsgeweest aangezien ik geen zin had in nog meer zinloos vervangen van onderdelen. Hij kwam al snel tot de conclusie dat het rubber van de draagarm (zgn kogelgewricht) versleten was. Dit zou het gekraak veroorzaken. Vervangen dan maar a 90 euro. Moest toch aangezien het rubber idd "op" was.
Wat denk je? Rij ik de brug af en draai ik aan het stuur en meteen weer die irritante kraak! Ik dacht dat ik gek werd!!!
Motorkap omhoog. "Draai eens naar links!" "Draai nu eens naar rechts!"
"Wacht even, ik pak even wat WD-40" Nog eens herhalen van de stuurhandelingen en WEG kraak!!!
Wat bleek het euvel nu te zijn? De schokdemper rechtsvoor die je onder de motorkap ziet uitkomen blijkt twee rubberen ringen te hebben die op elkaar liggen. Door droogte veroorzaakte de wisselende druk op deze rubbers een krakend geluid door het langs elkaar wrijven van de rubbers!!!
Even WD-40 in de ruimte onder de bovenste rubber spuiten was dus afdoende geweest! Wellicht een tip voor iedereen die dit geluid herkend!
3,95 voor een busje WD-40 is alles wat je nodig hebt.
Ik ben net terug van vakantie en heb 3000km lang geen kraak meer gehoord