How-to lijmen aandrijfassen?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Na wat nazoek werk op deze site denk ik dat mijn aandrijfassen verlijmd moeten worden, ik kan daar echter geen goede beschrijving van vinden....

Dus heeft iemand toevallig wat fot's/plaatjes en daarbij een beschrijving??

Daarnaast heb ik het idee dat het rubber in de bovenste motorsteun naar de haaien is (of de hele steun) want het blok hoort bij gas geven ik zijn vrij toch niet te kantelen of wel??

Het gaat om een 2005 T5 die met 250 pk een handbak met 82 000km..

mvg
Paul
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

een beetje hoort ie wel te kantelen. Maar als die bovenste motorsteun aan bonken is, vervang die onder de motor dan ook. Want als je er maar 1 vervangt, gaat de ander binnenkort en dan kan je die net vervangen ook weer vervangen.

verlijmen van de aandrijfassen zegt me helemaal niets, vraag me af of je iets wil lijmen wat 250 pk moet overbrengen...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21223
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat TS doelt op de spie bouten die in de as achter het naafkapje zitten.
Die werden bij ons door de monteur uitgedraaid, daar kwam wat locktite op en weer vast gezet.
Ik moet wel zeggen dat ik het weer begin te horen soms.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Die link had ik ook al gevonden maar ik kan niet precies opmaken uit het verhaal waar de locktite nu aan gesmeerd moet worden eerlijk gezegd....

Is het te doen achter de naafkapjes en moet de borgring oid los--ingesmeerd met locktite--vast (hoeveel nm??)

Aandrijfas moet zijn steekas....en daarop zou minimaal speling zitten..

En over die motorsteun zou het ook alleen het rubber kunnen zijn of is dat symptoombestrijding?

Lijken me allemaal wel dingen die ik zelf kan maar vraag het liever even hier na voor ik iets doe/koop..

groeten
Paul
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Je moet de locktite op de spiebanen (wielzijde) vd de naaf (ong. 1cm breed) aanbrengen.

Dus;

-Wiel demonteren, auto veilig ondersteunen (dus niet alleen op de krik laten staan)

-Aandrijfas bout loshalen (tegen houden kan via de schijf te blokkeren via de koel kanalen en rem tang) en de as terug schuiven.
-Nu locktite (type 243) op de spiebanen vd naaf aanbrengen
-As terug schuiven (letop de stofkeerring dat deze nog goed om de as zit
-Nieuwe aandrijas bout monteren en vast zetten met 35NM+90 grd


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

prebel schreef: En over die motorsteun zou het ook alleen het rubber kunnen zijn of is dat symptoombestrijding?
het rubber zal gescheurd zijn maar volgens mij zijn die niet los te verkrijgen. Daarbij zitten die geperst terwijl je het hele houdertje zo vervangt.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

@Johan bedankt daar kan ik iets mee!
Gele bout is de 35 nm bout en wat is het witte pijltje of heeft die er niets mee van doen..?

Wat bedoel je met
"(tegen houden kan via de schijf te blokkeren via de koel kanalen en rem tang) " ??

en weet je toevallig de droogtijd van die loctite? (kan ik zelf anders ook vast wel vinden maar misschien is het voor jou een weetje..)

Komen die plaatsjes uit Vadis?

groeten
Paul
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dat gele pijltje wijst naar de bout (35NM+90 grd), de witte doet er niet toe.

Als je de wagen straks vd grond hebt, en je wile die bout los draaien dan draait je schijf natuurlijk mee vandaar dat je de schijf moet tegen houden, met het vast draaien ook natuurlijk.

dus een grote schroevendraaier in een gat steken en deze aan laten lopen tegen de remtang.

Ik denk dat je de locktite ong. 1 uur moet laten drogen

En motor rubber komt compleet met steun (rubber is niet los te krijgen)

Plaatjes komen idd uit vadis
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
prebel
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 12.04.2010 - 16:08

Ja ok ik ga aan de slag bedankt!

Niet om bijdehand te doen maar ik vond hier:

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... 2ebe86912d

wel zo'n motorsteun-rubber los....scheelt niet veel met de totale steun maar wel van wat harder materiaal geloof ik.

gr
Paul
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja leuk, maar dat is geen orginele, ik zou de orginele nemen om onaangename trillingen te voorkomen.

Gr.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Bij mij is er een setje aangepaste moeren opgegaan. Waren bij de dealer geloof ik 38 euro per set en het probleem is opgelost. Is inmiddels plm 2 jaar geleden en het werkt nog prima.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Keesjan36 schreef:Bij mij is er een setje aangepaste moeren opgegaan. Waren bij de dealer geloof ik 38 euro per set en het probleem is opgelost. Is inmiddels plm 2 jaar geleden en het werkt nog prima.
Wat bedoel je precies, de aandrijfas zit maar met 1 bout vast (en geen moer) aan de wielnaaf.

De dealer zal er ook wel wat locktite aangedaan hebben :D
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Johan s60 schreef:
Keesjan36 schreef:Bij mij is er een setje aangepaste moeren opgegaan.
Wat bedoel je precies, de aandrijfas zit maar met 1 bout vast (en geen moer) aan de wielnaaf.

De dealer zal er ook wel wat locktite aangedaan hebben :D
Je weet precies wat ik bedoel. Immers je zegt zelf al dat de as met 1 bout aan de naaf zit. En dat klopt ook. Ik ben een van die mensen die bouten en moeren constant door elkaar halen ;-)

Er zit wel degelijk een gemodificeerd setje op, want ik ben er bij blijven staan toen ze de boel loshaalden.
En er zit OOK loctite in. Dubbel genaaid houdt beter !
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Oke, dan zal ik maar niet beginnen over het verschil tussen een bout en een schroef. :agrue:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Johan s60 schreef:Oke, dan zal ik maar niet beginnen over het verschil tussen een bout en een schroef. :agrue:
Haha, we dwalen af, maar als je het dan graag wilt weten; indien de mogelijkheid tot aandraaien verwerkt zit IN de kop, dan is het een schroef.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zo goed van je, dus een inbusbout is geen bout :P
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Keesjan36
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
Locatie: Amsterdam

Johan s60 schreef:Zo goed van je, dus een inbusbout is geen bout :P
Klopt, een inbus is immers een binnenzeskantschroef. De term "inbus-boutje" is dus onjuist.
Verder nog iets ? Ja, als ik kan helpen doe ik het graag hoor ;-)
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Zo is wel genoeg, bedankt :crazyeyes:
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een schroef draai je in hout en niet in een auto:)

Het is een bout en een moer of imbusbout,torxbout,parker,rekbout,enz enz...
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”