Hallo,
Toen ik vanmorgen in mijn 440 stapte hoorde ik een metaalachtig knappend geluid wat ik aanvankelijk niet meteen thuis kon brengen, maar na wat zoekwerk ben ik er achter gekomen: de schroefveer van de veerpoot aan de bestuurderszijde is gebroken. Wil deze als het even kan zelf vervangen. De vraag is nu: is deze veer zelf te vervangen en hoe doe je dat? Heb je daar een hefbrug voor nodig of is het ook "op de stoep" te doen? Alle goede raad / adviezen zijn welkom en daarvoor bij voorbaat dank! Het betreft een 440, B18U, bouwjaar 1994.
Vriendelijke groet,
Vosje
Gebroken veer MacPherson veerpoot
- volvo-jan
- 4th Gear member
hallo,
het is mogelijk dit op de stoep te doen. (mits je het goede gereedschap hebt.)
je moet allereerst het wiel er af halen
ik weet alleen niet of de aandrijfas ook los moet als dit wel het geval is zou ik daar een nieuwe moer voor halen
daarna moet je onder de motorkap 2boutjes los draaien van de veerpoot (NIET DE CENTRALE MOER IN HET MIDDEN!), ik weet niet hoe ver je veer stuk is maar je wordt niet gelukkig als je de veer voor je gezicht krijgt.
daarna kan je achter het wiel bouten zien zitten (ik denk) die 2 bouten moeten los daarna kan de veerpoot aan de onderkant los .van de fusee gehaalt worden en de veerpoot er tussen weg gehaalt worden.
nu ben je gereedschap nodig warin je de veer in kan spannen zodat die los van de schotels komt.
nu pas mag je de centralemoer losdraaien omdat de veer vast gespannen is in de klem. hiermee haal je de schokbreker en veerschotel los.
veer weer uitspannen nieuwe inspannen en in omgekeerde volgorde weer te werk gaan. zorg wel dat de veer onder en boven goed in de schotels licht.
(snap je het nog
)
zal even wat plaatjes opzoeken in vadis.
zoals dit

ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben
:?:
zie trouwens dat je hierbij remslangen los moet draaien? volgens mij kun je ook gewoon de klauwer af halen maar mischien dat de volvo monteurs hier wat inlichting over kunnen geven :oops:
het is mogelijk dit op de stoep te doen. (mits je het goede gereedschap hebt.)
je moet allereerst het wiel er af halen
ik weet alleen niet of de aandrijfas ook los moet als dit wel het geval is zou ik daar een nieuwe moer voor halen
daarna moet je onder de motorkap 2boutjes los draaien van de veerpoot (NIET DE CENTRALE MOER IN HET MIDDEN!), ik weet niet hoe ver je veer stuk is maar je wordt niet gelukkig als je de veer voor je gezicht krijgt.
daarna kan je achter het wiel bouten zien zitten (ik denk) die 2 bouten moeten los daarna kan de veerpoot aan de onderkant los .van de fusee gehaalt worden en de veerpoot er tussen weg gehaalt worden.
nu ben je gereedschap nodig warin je de veer in kan spannen zodat die los van de schotels komt.
nu pas mag je de centralemoer losdraaien omdat de veer vast gespannen is in de klem. hiermee haal je de schokbreker en veerschotel los.
veer weer uitspannen nieuwe inspannen en in omgekeerde volgorde weer te werk gaan. zorg wel dat de veer onder en boven goed in de schotels licht.
(snap je het nog

zal even wat plaatjes opzoeken in vadis.
zoals dit

ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben
zie trouwens dat je hierbij remslangen los moet draaien? volgens mij kun je ook gewoon de klauwer af halen maar mischien dat de volvo monteurs hier wat inlichting over kunnen geven :oops:
V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
- Iroll
- 6th Gear member
Draai, voordat je de 2 schokbreker boutjes bovenin verwijderd (foto 1) eerst de bovenste moer van de schokbreker iets los onder het plastic afdek kapje. Dus niet verwijderen. Het is anders bijna niet te doen om die bout los te krijgen als je de poot uit de auto hebt. Je kan de remklauw eraf halen, maar die zit meestal muur en muur vast. Het is handiger om de remslangen te verwijderen en te ontluchten. is eigenlijk wel een klus voor de meer ervaren sleutelaar.
-
- 2nd Gear member
Hallo mannen,
Bedankt voor jullie tips en foto's. Lijkt me wel uitvoerbaar met een beetje goede wil. Veerspanners heb ik niet maar die zijn denk ik wel te maken met behulp van wat draadeinden van M10 en zelf te maken haken. Met wat zaag- en laswerk lukt dat wel.
De veer is gebroken op ongeveer 15 cm. van het einde, precies op de plaats waar ze het laatste stukje vlak op de veerschotel ligt. Ze steekt nu als het ware met de afgebroken punt "in" de onderste veerschotel. Er is nog wel met de auto te rijden, maar denk dat dit niet lang goed zal gaan als ik er niets aan doe.
Ga er een van de komende dagen dus mee aan de slag. moet lukken.
Nogmaals dank,
Vosje
Bedankt voor jullie tips en foto's. Lijkt me wel uitvoerbaar met een beetje goede wil. Veerspanners heb ik niet maar die zijn denk ik wel te maken met behulp van wat draadeinden van M10 en zelf te maken haken. Met wat zaag- en laswerk lukt dat wel.
De veer is gebroken op ongeveer 15 cm. van het einde, precies op de plaats waar ze het laatste stukje vlak op de veerschotel ligt. Ze steekt nu als het ware met de afgebroken punt "in" de onderste veerschotel. Er is nog wel met de auto te rijden, maar denk dat dit niet lang goed zal gaan als ik er niets aan doe.
Ga er een van de komende dagen dus mee aan de slag. moet lukken.
Nogmaals dank,
Vosje
- Wiebe
- 5th Gear member
- Contacteer:
een spanband is ook wel te gebruiken als veerspanner.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 4th Gear member
een stevig touw gaat ook prima
- volvo-jan
- 4th Gear member
Vosje,
geen dank
en veel succes laat het even weten als het gelukt is
geen dank

V70 2.4T Ocean Race my02 250000km -- V70R AWD 99 AUT 240000km en zelf: -- S70 2.5T Exclusiveline 97 AUT 204000km -- restauratie 854 T-5R AUT
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
[bcolor=#FF0000]
weblog[/bcolor]
-
- 2nd Gear member
Wel echt oppassen met originele veren. Staat echt een enorme spanning op.
- laheije
- 4th Gear member
Dit raakt kant nog wal , als je graag zwaar gewond wil raken moet je dat doen, en trouwens hoe moet je dan de veer samenpersen.HansEindhovenV70 schreef:een stevig touw gaat ook prima
Erg slim is je antwoord niet wel gevaarlijk, als iemand dit wil gaan proberen bel dan eerst 112.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 7th Gear member
Remslangen en of remtang hoeft niet los hoor,je kunt het bovenste deel van de veerpoot zo verwijderen!
En ga niet knoeien met een touw enz,je wilt graag nog iets ouder worden neem ik aan?
Het is geen balpointveertje hoor!:)
En ga niet knoeien met een touw enz,je wilt graag nog iets ouder worden neem ik aan?
Het is geen balpointveertje hoor!:)
-
- 2nd Gear member
De meeste van jullie hebben blijkbaar nog nooit zo een veer los zien springen daar zit echt idioot veel kracht op let daar goed mee op!.
-draai je wiel los(4x17)
-draai de 2 bouten+moeren die het aslichaam verbinden met de veerpoot los(2x17)
-Neem nu de onderzijde van de veerpoot los(even een stukje naar voren trekken)
-Draai de 2 moertjes onder de motorkap los(2x10 zie fotos hierboven)
-kantel nu je aslichaam ietsje naar voren waardoor je de veerpoot iets naar beneden kunt trekken en ertussenuit kan friemelen.
-span de veer in
-draai de centrale bout los terwijl je de poot vasthoud boven in met de inbus(ringsleutel 22 inmbus 6)
montage in omgekeerde volgorde.
de remslangen of klauwen hoeven hiervoor echt niet los je hebt ruimte zat! als je iets niet zeker weet ga dan niet door want je sloopt meer dan je lief is.
-draai je wiel los(4x17)
-draai de 2 bouten+moeren die het aslichaam verbinden met de veerpoot los(2x17)
-Neem nu de onderzijde van de veerpoot los(even een stukje naar voren trekken)
-Draai de 2 moertjes onder de motorkap los(2x10 zie fotos hierboven)
-kantel nu je aslichaam ietsje naar voren waardoor je de veerpoot iets naar beneden kunt trekken en ertussenuit kan friemelen.
-span de veer in
-draai de centrale bout los terwijl je de poot vasthoud boven in met de inbus(ringsleutel 22 inmbus 6)
montage in omgekeerde volgorde.
de remslangen of klauwen hoeven hiervoor echt niet los je hebt ruimte zat! als je iets niet zeker weet ga dan niet door want je sloopt meer dan je lief is.
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.
-
- 2nd Gear member
Het is gelukt. Ben er gisteren pas aan toe gekomen om er aan te beginnen. Het is eigenlijk een fluitje van een cent om het zelf te doen. Heb alleen wat met de onderste twee bevestigingsbouten van de veerpoot moeten "vechten" om ze los te krijgen, voor de rest gaat het vanzelf. Een goede veerspanner is echt wel nodig wil je brokken voorkomen. Met zo'n veer ga je niet lachen als ie losspringt. De hele operatie heeft me 30 Euro voor een andere tweedehands veer gekost en een paar uurtjes sleutelen. Karwei plat. We rijden weer.volvo-jan schreef:Vosje,
geen dank![]()
Vriendelijke groet,
Vosje
-
- 2nd Gear member
gefeliciteerd vosje 
owja, veerspanners, voor iedereen, geef asjeblieft die paar centen uit of leen ze ergens. mcPherson is niet zo erg als bladveren, maar gebroken knieen zijn zeker geen uitzondering!!! heb een keer een veer laten schieten (ik koop nooit meer goedkoop yokoyoko gereedschap
) en daarbij had ik heel veel geluk en slechts een zeer bovenbeen...

owja, veerspanners, voor iedereen, geef asjeblieft die paar centen uit of leen ze ergens. mcPherson is niet zo erg als bladveren, maar gebroken knieen zijn zeker geen uitzondering!!! heb een keer een veer laten schieten (ik koop nooit meer goedkoop yokoyoko gereedschap

1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

-
- 3rd Gear member
heb nu ook zelf van rechtsvoor de gebroken veer vervangen.
Daarom: bedankt de posters van dit onderwerp!
Het is me veilig met goede veerspanners gelukt. De veer is geen balpenveer inderdaad.
Zie ook boven: de remleiding hoeft niet per se los, maar het is even wurmen om hem langs het einde van de veerpot te schuiven (om de veerpoot los te krijgen)
nu hopen dat er geen andere dramatische afkeurpunten komen op de apk.
Daarom: bedankt de posters van dit onderwerp!
Het is me veilig met goede veerspanners gelukt. De veer is geen balpenveer inderdaad.
Zie ook boven: de remleiding hoeft niet per se los, maar het is even wurmen om hem langs het einde van de veerpot te schuiven (om de veerpoot los te krijgen)
nu hopen dat er geen andere dramatische afkeurpunten komen op de apk.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic