Mijn V70 2.5 (LPG,bj '97,350.000 km) loopt sinds een paar dagen als bagger. Stotend optrekken, trillen in het stuur bij wegrijden, weinig vermogen. Heb op advies van de garage de verdelerkap en bougiekabels vervangen (die sloegen door). Hij loopt iets beter, maar de compressie is ook gemeten, bij 1 cylinder is de compressie 10 Bar, bij de overige 4 is de compressie rond de 12 Bar. De garage denkt nu aan een verbrande klep en adviseert revisie.
Mijn vragen: Zit de garage goed? (geen Volvo specialist of dealer, maar wel veel ervaring met V70/850. Kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Aan welke kosten moet ik denken (zal wel weer duur worden..). Ik heb vandaag ook nog de oude (benzine-)bougies vervangen door LPG bougies. Was nog nooit gebeurd in de vier jaar dat ik hem nu rij. Is het echt nodig om deze bougies te gebruiken, zijn behoorlijk aan de prijs (30 euri per stuk)
O ja, hij heeft een maand geleden nog een grote beurt gehad.
Adviezen zijn welkom!
Weinig vermogen, onregelmatig lopen
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Het kan wel, komt vaker voor door slecht onderhoud.
Om 100% uitsluitsel te krijgen, zal de kop eraf moeten.
De originele bougies voldoen, mits je ze dan ook met regelmaat vervangt.
4 jaar met dezelfde bougies, (hoeveel kilometers?) krijg je automatisch dit soort dure reparaties.
Revisie zou ik persoonlijk niet aan beginnen, meteen een nieuwe kop er op.
Dat kost je ongeveer even veel.
Als er daadwerkelijk verbrande kleppen zijn, mag je wel rekenen, afhankelijk van werkloon, op een bedrag van 1600 à 2000 euro.
Om 100% uitsluitsel te krijgen, zal de kop eraf moeten.
De originele bougies voldoen, mits je ze dan ook met regelmaat vervangt.
4 jaar met dezelfde bougies, (hoeveel kilometers?) krijg je automatisch dit soort dure reparaties.
Revisie zou ik persoonlijk niet aan beginnen, meteen een nieuwe kop er op.
Dat kost je ongeveer even veel.
Als er daadwerkelijk verbrande kleppen zijn, mag je wel rekenen, afhankelijk van werkloon, op een bedrag van 1600 à 2000 euro.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
In veel, en ook mijn eigen ervaringen, moeten de bougies eerder als de opgegeven termijn, vervangen worden bij lpg auto's.
Verbrande kleppen, krijg je door een slechte ontsteking, waardoor de motor op een veel te arm mengsel draait.
ik ben benieuwd als de kop eraf gaat, en of beide uitlaatkleppen verbrand zijn.
Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.
In veel, en ook mijn eigen ervaringen, moeten de bougies eerder als de opgegeven termijn, vervangen worden bij lpg auto's.
Verbrande kleppen, krijg je door een slechte ontsteking, waardoor de motor op een veel te arm mengsel draait.
ik ben benieuwd als de kop eraf gaat, en of beide uitlaatkleppen verbrand zijn.
Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ludo schreef:Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
In veel, en ook mijn eigen ervaringen, moeten de bougies eerder als de opgegeven termijn, vervangen worden bij lpg auto's.
Verbrande kleppen, krijg je door een slechte ontsteking, waardoor de motor op een veel te arm mengsel draait.
ik ben benieuwd als de kop eraf gaat, en of beide uitlaatkleppen verbrand zijn.
Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.
Een verbrande klep wordt veroorzaakt door een te strak staande klep,een hydraulische stoter die niet goed werkt of een ingezakte in of uitlaatklep die niet meer goed kan sluiten.
Een verbrande klep door een verkeerde ontsteking is bijna niet mogelijk.
- Miro1904
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
- Locatie: Emmen
Zo'n 25.000 km.Ludo schreef:Oke, dus wel vervangen, maar hoeveel kilometers deed je met een set?.
De 1e cilinder, de meest linkse als ik met m'n kop onder de motorkap sta.Ludo schreef: Om welke cilinder gaat het trouwens, de 5é?, is de meest rechtse als je voor de motor staat?.
- Miro1904
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
- Locatie: Emmen
't Wordt steeds gekker: Vanmorgen sloeg de wagen -zoals verwacht- slecht aan, pas na een seconde of 5. Maar nu komt het: Hij reed weg als een zonnetje. Na een paar 100 meter, toen hij van benzine naar gas overschakelde begonnen de kuren weer: slecht trekken, trillen in het stuur, geen vermogen.
Tijdens het rijden verschillende keren van benzine naar gas overgeschakeld: op benzine rijdt hij goed, op gas niet. Ik begin nu toch te denken dat de oorzaak niet bij de kleppen ligt, maar in het LPG gedeelte.
Tijdens het rijden verschillende keren van benzine naar gas overgeschakeld: op benzine rijdt hij goed, op gas niet. Ik begin nu toch te denken dat de oorzaak niet bij de kleppen ligt, maar in het LPG gedeelte.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk ook dat het in een van de relais zit van de injectoren.
Je woont eind uit de richting zie ik,dus rij even naar een goeie gasboer,die lost het wel op denk ik voor je!Succes..
Je woont eind uit de richting zie ik,dus rij even naar een goeie gasboer,die lost het wel op denk ik voor je!Succes..
- Miro1904
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
- Locatie: Emmen
Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?Ramon&Ramon schreef:Ik denk ook dat het in een van de relais zit van de injectoren.
Je woont eind uit de richting zie ik,dus rij even naar een goeie gasboer,die lost het wel op denk ik voor je!Succes..
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Tja, kleppen kaduuk als je lpg rijd, en op benzine niet, dat kan dus niet.
Wat een diagnose van die garage.... :roll:

Wat een diagnose van die garage.... :roll:
Moet je even melden welk type.Miro1904 schreef: Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
- Miro1904
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
- Locatie: Emmen
Ramon&Ramon had het over de relais van de injectoren. Maar hoe kan ik die nu testen?Ludo schreef:Welke relais bedoel je eigenlijk?.Ramon&Ramon schreef:Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
- ferdy
- 4th Gear member
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08
Zowiezo, 10 bar compressie met een verbrande klep??? :roll:Ludo schreef:Tja, kleppen kaduuk als je lpg rijd, en op benzine niet, dat kan dus niet.![]()
Wat een diagnose van die garage.... :roll:
Moet je even melden welk type.Miro1904 schreef: Waar zitten de relais (Vialle G3 installatie); kan ik ze zelf testen?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Op de plaats welke hij aanduid, zitten in de meeste gevallen de zekeringen.Miro1904 schreef:Ramon&Ramon had het over de relais van de injectoren. Maar hoe kan ik die nu testen?Ludo schreef:Welke relais bedoel je eigenlijk?.Ramon&Ramon schreef:Meestal onder de plastic afdekkap bij de motorkapsloten,voor onder de bovenbalk dus..
De onderbreek relais zit dan bij het schutbord, in de buurt bij de bovenste motorsteun.
Tenminste als het over een Vialle LPi gaat, want dat is na zoveel berichten nog steeds niet duidelijk.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het is inderdaad onduidelijk!
- Miro1904
- 2nd Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 21.07.2006 - 00:28
- Locatie: Emmen
Vanmiddag naar de Volvo specialist geweest, ritje van 20 km, op benzine, de auto reed als vanouds.
Na inspectie is het volgende aan de hand: de gasinjectoren lekken! Bij de eerste zie je het gas er zo uitstromen, de injector slaat ook wit uit, door bevriezing. De andere 4 lekken een beetje (gecontroleerd met sop uit de spuitbus).
Verwachte kosten: ongeveer 145 euro per stuk en daar komt montage bovenop. Weet iemand nog LPG specialisten in noord-nederland die goedkoper zijn?
Na inspectie is het volgende aan de hand: de gasinjectoren lekken! Bij de eerste zie je het gas er zo uitstromen, de injector slaat ook wit uit, door bevriezing. De andere 4 lekken een beetje (gecontroleerd met sop uit de spuitbus).
Verwachte kosten: ongeveer 145 euro per stuk en daar komt montage bovenop. Weet iemand nog LPG specialisten in noord-nederland die goedkoper zijn?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Een Vialle AMS installatie kan ook G3 zijn.Miro1904 schreef:
Eerder noemde ik al dat ik een Vialle G3 heb. Dat is toch LPi?
G3 is geen benaming voor een lpg installatie, G3 slaat meer op een milieu norm.
Als je het eerder had gehad over injectoren, was het wel duidelijker geweest.
Maar goed, lekke injector(en) dus.
145 euro is een normale prijs, denk dat die overal wel hetzelfde is.
Anderzijds, als dat de enige kosten zijn na 13 jaar en 3.5ton, mag je daar niet van wakker liggen...