Twee jaar geleden kocht ik onze huidige wagen (zie onderschrift). Jammergenoeg werd mijn vrouw in deze wagen bij lange ritten altijd wagenziek. Dat had ze in mijn vorige wagen niet. Ondertussen is ze zwanger en wordt ze ook wagenziek bij korte ritten. In de meeste andere wagens waarin ze meerijdt, wordt ze vreemd genoeg niet wagenziek. Ikzelf heb nergens last van, maar het vrouwtje heeft het dus niet hoog op met de V70.
In een Ford Ka (nieuw model) of een Volvo S60 (MY2005) heeft ze nergens last van. Is dit typisch voor grotere wagens en kijken we best uit naar iets anders? Ik hoop echt van niet.
Of is het gewoon de ophanging die versleten is en kiezen we best gewoon voor nieuwe veren en/of schokdempers voor en achter? Na hoeveel kilometers wordt zoiets vervangen?
Ter vergelijking reed ik eergisteren met de V70 van mijn vader en daarvan voelde het weggedrag toch beter aan dan mijn V70. Na onderzoek bleek mijn vaders V70 te beschikken over nivomats. Is dit misschien de oplossing?
Wagenziek: is nieuwe ophanging de oplossing?
- Garfield
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Oei, wagenziekte is zo persoonlijk dat ik daar niet zomaar op durf te zeggen dat nieuwe veren/schokdempers of Nivomats de oplossing zijn.
Bij mijn gezin merk ik ook dat de geur die in de auto hangt van invloed is.
In mijn V70's heeft mijn gezin nergens last van, maar in de C5 die ik ooit een keer las leasewagen heb gehad, kon ik nog geen 100 meter rijden (letterlijk !) voordat er iemand achterin wagenziek werd.
Wellicht hebben andere forumleden wat meer tips rondom wagenziekte in V70's.
Bij mijn gezin merk ik ook dat de geur die in de auto hangt van invloed is.
In mijn V70's heeft mijn gezin nergens last van, maar in de C5 die ik ooit een keer las leasewagen heb gehad, kon ik nog geen 100 meter rijden (letterlijk !) voordat er iemand achterin wagenziek werd.
Wellicht hebben andere forumleden wat meer tips rondom wagenziekte in V70's.
Groet,
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Als een medicijn als "Primatour" niet helpt tegen wagenziekte zou je het natuutlijk met Nivomats kunnen proberen. Wagenziekte schijnt te maken c.q. een oorzakelijk verband te hebben met het evenwichtsorgaan dus wie weet. Is Uw zwangere geliefde al eens meegereden in vaders V70 zonder en wat was toen de beleving?
Ter aanvulling op Garfield:
Zat ik ook aan te denken, al eens gedacht aan de filters van de airco, dat willen nog wel eens van die heerlijke ziektekiem- en stanknesten zijn.
Ter aanvulling op Garfield:
Zat ik ook aan te denken, al eens gedacht aan de filters van de airco, dat willen nog wel eens van die heerlijke ziektekiem- en stanknesten zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41173
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Heeft ze het probleem als ze zelf rijdt of als ze als passagier mee gaat.
Voorin of achterin zitten wil ook nog wel verschil maken.
Voorin of achterin zitten wil ook nog wel verschil maken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Wagenziekte is een heel persoonlijk iets. Ik weet wel dat de v70 met nivomats naar mijn mening stukken lekkerder en stabieler rijdt dan één zonder.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Zo werden mijn kinderen ook wagenziek op lange ritten achter in een mondeo bj 2001 .
Nu in de V70 met nivomats nergens geen last van , primatour bij de jongens werkte wel goed in de vorige auto .
Maar of de combinatie zwanger en deze pillen verstandig is??
Maar als je je eigen wagen niet vertrouwd kwa vering laat dat eerst even nakijken dit verslijt zo langzaam dat je zelf als regelmatige bestuurder vaak niet merkt .
Nu in de V70 met nivomats nergens geen last van , primatour bij de jongens werkte wel goed in de vorige auto .
Maar of de combinatie zwanger en deze pillen verstandig is??
Maar als je je eigen wagen niet vertrouwd kwa vering laat dat eerst even nakijken dit verslijt zo langzaam dat je zelf als regelmatige bestuurder vaak niet merkt .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Ze klaagt niet over de geur of andere zaken, maar vooral over het deinen van de V70. Op de achterbank wil ze trouwens niet zitten omdat ze daar bij iedere bocht van links naar rechts en omgekeerd schuift. Ik ben nochtans echt geen sportieve rijder. Op de passagiersstoel neemt ze zich nu trouwens ook bij iedere bocht vast aan het portier of de handgreep bovenaan het portier.
Een ritje in mijn vaders V70 (met nivomats) lijkt me wel een goede test. Pillen zijn jammergenoeg geen optie. Een paar maanden geleden raakte ik nog vlot door de keuring. Geen opmerkingen over de schokdemping dus.
Een ritje in mijn vaders V70 (met nivomats) lijkt me wel een goede test. Pillen zijn jammergenoeg geen optie. Een paar maanden geleden raakte ik nog vlot door de keuring. Geen opmerkingen over de schokdemping dus.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Schokbrekers worden (hier) tijdens de keuring niet getest. Er wordt alleen gekeken of ze (olie) lekken.
Een V70 met niveauregeling voelt iets stugger aan (lees: deint wat minder als deze leeg is) waardoor het wellicht minder snel problemen geeft bij je vrouw. Dat ze zich nu wat meer vast houdt bij de bochten heeft te maken met het minder kunnen gebruiken van de buikspieren en "lossere" bekken/bekkenbodemspieren ivm de zwangerschap. Ik herken dit namelijk ook van mijn vriendin, die nu 30 weken zwanger is.
Een V70 met niveauregeling voelt iets stugger aan (lees: deint wat minder als deze leeg is) waardoor het wellicht minder snel problemen geeft bij je vrouw. Dat ze zich nu wat meer vast houdt bij de bochten heeft te maken met het minder kunnen gebruiken van de buikspieren en "lossere" bekken/bekkenbodemspieren ivm de zwangerschap. Ik herken dit namelijk ook van mijn vriendin, die nu 30 weken zwanger is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rob2u
- 5th Gear member
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
- Locatie: Veldhoven
Gezien het feit dat je op LPG rijdt worden de veren zwaarder belast door de tank. Ook geeft dit dus meer meer deining.
Als je nivomats te duur vindt kun je ook stuggere veren (event. gebruikt) proberen. Ik heb zoiets in het verleden eens met mijn 240 op LPG gedaan met prima resultaat.
Als je nivomats te duur vindt kun je ook stuggere veren (event. gebruikt) proberen. Ik heb zoiets in het verleden eens met mijn 240 op LPG gedaan met prima resultaat.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22.06.2007 - 22:40
- Locatie: Ermelo
Je kan de oorzaak ook zoeken in statische elektriciteit, vroeger hadden auto's daar kennelijk meer last van, en dan volstond zo'n rubberen met metalen strip onder de auto die tijdens het rijden de weg raakt en zo de auto ontlaadde. Nu met het warme en droge weer kan een auto zich makkelijker statisch laden en dat kan wagenziekte geven. Ga in ieder geval geen pillen voeren aan de vrouw nu ze zwanger is...
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Op het gevaar af om een vervelende opmerking te maken; heeft het niks met de rijstijl te maken van de bestuurder? Als iemand anders in jouw V70 rijdt, is het effect dan hetzelfde?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10709
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ehm.... die van jouw is een automaat. Probeer het eens in een schakel auto. Groot verschil kan ik je melden...
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Aan mijn rijstijl zal het zeker niet liggen. Die is absoluut niet sportief. Gewoon keurig meerijden met het verkeer. En nu mijn vrouw zo snel wagenziek wordt, let ik zelf extra op mijn rijstijl: meer anticiperen, trager optrekken, zachtjes door de bochten, ...
Ik zie dat die nivomats best wel aan de prijs zijn. Zou het vervangen van mijn huidige schokdempers en veren door nieuwe enige verbetering brengen? Of misschien vervangen door andere merken of types?
Ik zie dat die nivomats best wel aan de prijs zijn. Zou het vervangen van mijn huidige schokdempers en veren door nieuwe enige verbetering brengen? Of misschien vervangen door andere merken of types?
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Het lijkt er op dat je het ideale excuus hebt om een verlagingsset te laten monteren 
Auto helt minder over in bochten, dus je vrouw hoeft zich niet meer zo vast te houden aan de deur en het deinen is weg.

Auto helt minder over in bochten, dus je vrouw hoeft zich niet meer zo vast te houden aan de deur en het deinen is weg.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Ik zou voor de nivomats (mocht je die eronder willen doen) eerst even rondkijken. Ik heb voor mijn V70 ook een tweedehands set gehaald toen ze op waren. Ik was toen voor 200 euro klaar. Hadden wel een ton onder een andere v70 gezeten. Maar ja, dia van mij zaten er al 3 ton onder 

VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Eventjes geïnformeerd bij een paar dealers voor nivomats. Een van de dealers wist niet eens wat automatische niveauregeling was. Dan maar zelf het linkje in Volvo Accessoires (http://vccs.volvocars.se/accessoriesLeg ... 249283.htm) opgezocht en doorgestuurd. De prijzen variëren van 995 tot 1420 euro voor het plaatsen van nivomats met bijhorende veren, veerschotels en stabilisatorstang. En dan wil ik daarnaast ook nog graag de voorste schokdempers vervangen zien.
Een Volvo specialist raadde me echter nieuwe schokdempers aan. Niet de gewone standaard schokdempers, maar Koni FSD. Volgens hem de meest ideale oplossing voor stabiel weggedrag met behoud van comfort. Gezien mijn kilometerstand raadde hij eveneens aan om de veerzittingen en ophangrubbers van de schokdempers voor en achter, en ook de stootblokken en stofbalgen van de voorste schokdempers te vervangen. Kostprijs, met werkuren en uitlijning, komt hiervoor op ongeveer 1200 euro. Hij raadde me de combinatie met Eibach pro veren af omdat dit toch harder is dan wat ik nu gewend ben en mijn voorkeur vooral naar comfort gaat.
Deze Volvo specialist weet duidelijk waar hij mee bezig is (of dit komt toch zo over). De Koni FSD heeft voorlopig mijn voorkeur. Zowel achter als voor worden de schokdempers vervangen samen met nog een aantal andere onderdelen. De ophanging wordt dus grondig aangepakt.
Een Volvo specialist raadde me echter nieuwe schokdempers aan. Niet de gewone standaard schokdempers, maar Koni FSD. Volgens hem de meest ideale oplossing voor stabiel weggedrag met behoud van comfort. Gezien mijn kilometerstand raadde hij eveneens aan om de veerzittingen en ophangrubbers van de schokdempers voor en achter, en ook de stootblokken en stofbalgen van de voorste schokdempers te vervangen. Kostprijs, met werkuren en uitlijning, komt hiervoor op ongeveer 1200 euro. Hij raadde me de combinatie met Eibach pro veren af omdat dit toch harder is dan wat ik nu gewend ben en mijn voorkeur vooral naar comfort gaat.
Deze Volvo specialist weet duidelijk waar hij mee bezig is (of dit komt toch zo over). De Koni FSD heeft voorlopig mijn voorkeur. Zowel achter als voor worden de schokdempers vervangen samen met nog een aantal andere onderdelen. De ophanging wordt dus grondig aangepakt.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Heel leuk FSD, alleen ben ik al 8 weken bezig met wachten op de levering. Maar eens gebeld waar ze blijven: "wordt na de vakantie meneer, Koni gooit de hele fabriek gewoon dicht en ziet daarna wel weer" was het commentaar. De winkel kan daar natuurlijk niets aan doen, maar de behandeling van Koni is natuurlijk wel erg klant onvriendelijk. Ik begreep van de importeur dat 75% van de orders momenteel gecanceled wordt vanwege de enorme levertijden. Er was een klant die al sinds april zat te wachten op zijn FSD dempers en deze komen pas in september (als hij geluk heeft).
Ik heb ze nu besteld in Engeland, daar lagen ze nog op voorraad.
Ergo: vraag na of ze op voorraad liggen bij de verdeler in Belgie voordat er een teleurstelling volgt!
Ik heb ze nu besteld in Engeland, daar lagen ze nog op voorraad.
Ergo: vraag na of ze op voorraad liggen bij de verdeler in Belgie voordat er een teleurstelling volgt!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
- Locatie: Lochristi
Eventjes een update.
Na lang wikken en wegen eigenlijk gekozen voor de Koni FSD's. In Engeland besteld en eind augustus geleverd gekregen. Maar enkele dagen voor ik ze ging laten plaatsen, kwam ik langs een handelaar in oud ijzer hier in de buurt met een V70 T5 op de oprit, duidelijk klaar voor de sloop. Eventjes gestopt en gevraagd of ik eens mocht kijken... En inderdaad met nivomats. Volgens de brave man had deze T5 weinig kilometers op de teller, maar omdat de batterij al was verwijderd heb ik dat niet kunnen checken. Ik heb me wel, samen met twee kennissen, een namiddag mogen uitleven op deze wagen. Alles wat we los hebben gekregen, mochten we meenemen, waaronder dus ook het complete onderstel: veerpoten vooraan, nivomats, veren, lagers, antirollbar achteraan. Al bij al was het een zeer leerrijke namiddag.
De man bleek trouwens een echte autoliefhebber te zijn. Zijn daily drive was een zware Amerikaanse pick-up en achteraan had hij nog een viertal oldtimers staan. Ik herkende een Cadillac uit de jaren '50 en een Opel Commodore GS. Hij vond het zonde dat de dag van vandaag auto's zo snel naar de sloop gaan. Samen met een biertje hebben we nog een uur staan praten over auto's.
Toen ik eind september op familieweekend op een boerderij in de Westhoek terugkwam met boodschappen (de koffer echt volgestouwd met eten en drinken) heb ik op de terugweg langs de kronkelende boerenwegen meerdere keren de grond geraakt. En zelfs mogen terugkeren op zoek naar de afdekkap van mijn afneembare trekhaak... Dus daarom toch maar eerst de nivomats een kans gegeven. Ik heb het complete onderstel van de T5 onlangs onder mijn V70 laten plaatsen. Wat een verbetering! Het deinen is sterk verminderd. Missie geslaagd dus en ik mag vanaf nu ook nog eens met een gerust hart mijn koffer volstouwen. Nog eventjes wachten, maar ik denk niet dat ik nog de moeite ga doen om die FSD's te testen. Binnenkort is er ongetwijfeld iets anders dat me 's nachts uit mijn slaap zal houden
Bij de plaatsing bleek mijn schokdemper rechts vooraan lek te zijn. Dat zal ook wel geen gunstige invloed hebben gehad op het rijgedrag.
De nivomat fanclub heeft er vanaf nu dus een nieuw lid bij.
Na lang wikken en wegen eigenlijk gekozen voor de Koni FSD's. In Engeland besteld en eind augustus geleverd gekregen. Maar enkele dagen voor ik ze ging laten plaatsen, kwam ik langs een handelaar in oud ijzer hier in de buurt met een V70 T5 op de oprit, duidelijk klaar voor de sloop. Eventjes gestopt en gevraagd of ik eens mocht kijken... En inderdaad met nivomats. Volgens de brave man had deze T5 weinig kilometers op de teller, maar omdat de batterij al was verwijderd heb ik dat niet kunnen checken. Ik heb me wel, samen met twee kennissen, een namiddag mogen uitleven op deze wagen. Alles wat we los hebben gekregen, mochten we meenemen, waaronder dus ook het complete onderstel: veerpoten vooraan, nivomats, veren, lagers, antirollbar achteraan. Al bij al was het een zeer leerrijke namiddag.
De man bleek trouwens een echte autoliefhebber te zijn. Zijn daily drive was een zware Amerikaanse pick-up en achteraan had hij nog een viertal oldtimers staan. Ik herkende een Cadillac uit de jaren '50 en een Opel Commodore GS. Hij vond het zonde dat de dag van vandaag auto's zo snel naar de sloop gaan. Samen met een biertje hebben we nog een uur staan praten over auto's.
Toen ik eind september op familieweekend op een boerderij in de Westhoek terugkwam met boodschappen (de koffer echt volgestouwd met eten en drinken) heb ik op de terugweg langs de kronkelende boerenwegen meerdere keren de grond geraakt. En zelfs mogen terugkeren op zoek naar de afdekkap van mijn afneembare trekhaak... Dus daarom toch maar eerst de nivomats een kans gegeven. Ik heb het complete onderstel van de T5 onlangs onder mijn V70 laten plaatsen. Wat een verbetering! Het deinen is sterk verminderd. Missie geslaagd dus en ik mag vanaf nu ook nog eens met een gerust hart mijn koffer volstouwen. Nog eventjes wachten, maar ik denk niet dat ik nog de moeite ga doen om die FSD's te testen. Binnenkort is er ongetwijfeld iets anders dat me 's nachts uit mijn slaap zal houden

Bij de plaatsing bleek mijn schokdemper rechts vooraan lek te zijn. Dat zal ook wel geen gunstige invloed hebben gehad op het rijgedrag.
De nivomat fanclub heeft er vanaf nu dus een nieuw lid bij.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
En de wagenziekte van je vrouw, ook opgelost?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...