hoi, zie ook mijn post over het opvoeren van de 2.0i b20f motor.
heeft iemand info over de divers types nokkenassen? opening en sluiting in graden van de in- en uitlaatkleppen?
graag info over die van de
b16f
b18u
b20f
b18ft (turbo)
maar ook de oude
b18e
b18f
is welkom
dank!
informatie over de diverse types nokkenassen
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik heb wel een boek waar dat allemaal in staat,maar om dit hier neer te gaan zetten is me te veel typwerk.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
euh, kan je wellicht een scan maken svp? of een leesbare foto?
of anders, misschien kan je de bron vermelden?
staat het document op de skydrive?
dank
of anders, misschien kan je de bron vermelden?
staat het document op de skydrive?
dank
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de bron ben ik zelf,dan moet je echt een keer langs rijden als je in de gelegenheid bent!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dank voor jullie reacties.
Ik heb nu de openingstijdstippen van de diverse nokkenassen. (Overigens, dit terzijde: ik geloof trouwens wel dat er een drukfoutje in het (duitstalige) overzicht zit, IRoll. )
Voor de techneut, zie onder.
De b18e nokkenas lijkt me de meest "ventilerende" nokkenas. zowel de in- als de uitlaat klep staan gedurende 260 graden open. (dit is uiteraard gemeten in relatie tot de krukas. Voor uitkomst: optelsom graden opening plus sluiting plus 180 graden) Dat is best veel.
Deze nokkenas heeft ook de grootste opening met ong. 10,5mm nokhoogte.
De b18u en de b20f nokkenas openen ongeveer gedurende 230 graden. Waarbij, de b18u de inlaatklep relatief langer open heeft en de b20f de uitlaatklep.
Nokhoogte 9,8/9,3 resp 10,22/10,22mm
De b16f (oude b20f-) nokkenas is een goede tweede met ong. 237 graden opening, en een nokhoogte van 10,45 en 10,23mm
Eigenlijk zou ik best wel een b16f nokkenas in de b18u willen uitproberen. De b18e nokkenas is misschien wat te gewaagd (?), zowel voor de b18u als voor de b20f.
... iemand al ervaring in het uitwisselen van nokkenassen?
en gaat het maar om heel subtiele verschillen?
Ik heb nu de openingstijdstippen van de diverse nokkenassen. (Overigens, dit terzijde: ik geloof trouwens wel dat er een drukfoutje in het (duitstalige) overzicht zit, IRoll. )
Voor de techneut, zie onder.
De b18e nokkenas lijkt me de meest "ventilerende" nokkenas. zowel de in- als de uitlaat klep staan gedurende 260 graden open. (dit is uiteraard gemeten in relatie tot de krukas. Voor uitkomst: optelsom graden opening plus sluiting plus 180 graden) Dat is best veel.
Deze nokkenas heeft ook de grootste opening met ong. 10,5mm nokhoogte.
De b18u en de b20f nokkenas openen ongeveer gedurende 230 graden. Waarbij, de b18u de inlaatklep relatief langer open heeft en de b20f de uitlaatklep.
Nokhoogte 9,8/9,3 resp 10,22/10,22mm
De b16f (oude b20f-) nokkenas is een goede tweede met ong. 237 graden opening, en een nokhoogte van 10,45 en 10,23mm
Eigenlijk zou ik best wel een b16f nokkenas in de b18u willen uitproberen. De b18e nokkenas is misschien wat te gewaagd (?), zowel voor de b18u als voor de b20f.
... iemand al ervaring in het uitwisselen van nokkenassen?
en gaat het maar om heel subtiele verschillen?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De '93 B20F nokkenas staat er trouwens niet in vermeld zie ik nu. Het rode peilstok blok had zijn max pk's op 5500 toeren, de groene heeft daarentegen zijn max. pk's bij 5200 toeren zitten. Koppel verschilt niet, beide nokken hebben 165nm @ 3500
Is lastig te voorspellen wat een andere nokkenas gaat opleveren. Misschien levert het meer pk's op maar lever je weer in op het koppel. En kan de ecu ermee omgaan, kans dat hij in bepaalde toeren bereiken te arm loopt. Ik zou het alleen doen icm megasquirt en een breedband lambda, dan kan je de inspuiting afregelen. Dan kan je beter voor een Renault sport nokkenas gaan uit bijv. een clio. Maar daar lijkt me een monopoint nou niet echt de geijkte motor voor. En of de B18E in een B20F/B18U past? De koppen van de B20F/B18U zijn anders als van de B18 blokken, Heron versus Partagee
Is lastig te voorspellen wat een andere nokkenas gaat opleveren. Misschien levert het meer pk's op maar lever je weer in op het koppel. En kan de ecu ermee omgaan, kans dat hij in bepaalde toeren bereiken te arm loopt. Ik zou het alleen doen icm megasquirt en een breedband lambda, dan kan je de inspuiting afregelen. Dan kan je beter voor een Renault sport nokkenas gaan uit bijv. een clio. Maar daar lijkt me een monopoint nou niet echt de geijkte motor voor. En of de B18E in een B20F/B18U past? De koppen van de B20F/B18U zijn anders als van de B18 blokken, Heron versus Partagee
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
zie ook mijn eerdere post.
Ik heb nu inmiddels in mijn b18u de nokkenas vervangen voor die van een b16f.
De ervaringen zijn na zeg honderd km rijden:
- Het was goed te doen, de b16f as paste perfect
- bij koude start lijkt de motor iets onregelmatiger te lopen, maar geen problemen.
- bij warme motor geen enkel probleem. Loopt stationair mooi rond.
- de nokken zijn zichtbaar boller, en hoger. Het scheelt ongeveer een millimeter.
- bij volgas is de motor iets luider. (niet verwonderlijk als de kleppen meer open gaan)
- zeg tussen 2000 en 4000 toeren pakt hij sneller op (zowel lpg als benzine)
- op benzine wil hij bij weinig toeren en volgas ineens nog wel even twijfelen. (dat was overigens bij de originele nokkenas ook al)
- bij gas loslaten op benzine bokt hij soms ietsje, maar dat is niet hinderlijk
- er is nog wel een verschil. Accelereer je dan blijft de motor iets vlotter voorbij de 4000 toeren door accelereren. Bij de b18u raakte de motor "vermoeid" boven de 4000 toeren. Zeker op lpg.
of het op de lange termijn onderhoudsproblemen geeft aan de motor: geen idee. daarvoor is de wissel nog te kort geleden.
En heeft het me nu gebracht wat ik wilde? iets meer vermogen?
Ja misschien ietsje. Hij pakt in het meest gebruikte toerenbereik iets beter op. Maar het verschil is niet heel dramatisch groot. En het is en blijft geen turbo natuurlijk.
Ik zou nu nog wel een experiment willen doen en het inlaatkanaal wat groter maken. De grootste winst lijkt gehaald te kunnen worden op de ruimte vergroten tussen monopoint-injector en inlaatkanaal. Alleen de injector van plek veranderen kan eigenlijk niet. Hij zit gefixeerd op zijn sokkel. en uit kommentaar van anderen begreep ik dat je dan mengselverschillen zou kunnen krijgen tussen de 4 cilinders. En dat is ook niet de bedoeling.
Ik heb nu inmiddels in mijn b18u de nokkenas vervangen voor die van een b16f.
De ervaringen zijn na zeg honderd km rijden:
- Het was goed te doen, de b16f as paste perfect
- bij koude start lijkt de motor iets onregelmatiger te lopen, maar geen problemen.
- bij warme motor geen enkel probleem. Loopt stationair mooi rond.
- de nokken zijn zichtbaar boller, en hoger. Het scheelt ongeveer een millimeter.
- bij volgas is de motor iets luider. (niet verwonderlijk als de kleppen meer open gaan)
- zeg tussen 2000 en 4000 toeren pakt hij sneller op (zowel lpg als benzine)
- op benzine wil hij bij weinig toeren en volgas ineens nog wel even twijfelen. (dat was overigens bij de originele nokkenas ook al)
- bij gas loslaten op benzine bokt hij soms ietsje, maar dat is niet hinderlijk
- er is nog wel een verschil. Accelereer je dan blijft de motor iets vlotter voorbij de 4000 toeren door accelereren. Bij de b18u raakte de motor "vermoeid" boven de 4000 toeren. Zeker op lpg.
of het op de lange termijn onderhoudsproblemen geeft aan de motor: geen idee. daarvoor is de wissel nog te kort geleden.
En heeft het me nu gebracht wat ik wilde? iets meer vermogen?
Ja misschien ietsje. Hij pakt in het meest gebruikte toerenbereik iets beter op. Maar het verschil is niet heel dramatisch groot. En het is en blijft geen turbo natuurlijk.
Ik zou nu nog wel een experiment willen doen en het inlaatkanaal wat groter maken. De grootste winst lijkt gehaald te kunnen worden op de ruimte vergroten tussen monopoint-injector en inlaatkanaal. Alleen de injector van plek veranderen kan eigenlijk niet. Hij zit gefixeerd op zijn sokkel. en uit kommentaar van anderen begreep ik dat je dan mengselverschillen zou kunnen krijgen tussen de 4 cilinders. En dat is ook niet de bedoeling.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic