Het wordt weer tijd voor nieuwe banden. De huidige, Continental Sportcontact 3 in de maat 205/50R17, zijn zo onderhand aan vervanging toe. Ik kan er nog wel even op door rijden (+/- 2,5mm tot 3mm), maar met nat weer gaan de prestaties al fors achteruit.
Altijd weer een dilemma op te kiezen. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Vredestein Sporttrac 3? De voorkeur gaat namelijk uit naar een wat sportievere band (stuggere wang), vandaar eerdere ervaringen met Continental Sportcontact 2 en 3.
Het liefst hoor ik wat vergelijkingen met de Vredestein Sporttrac 3 en Continental Sportcontact 3. Prijstechnisch komt de Vredestein incl. montage etc zo'n 100 euro goedkoper uit. Een flink bedrag, maar ik verwacht nogal wat van banden en dit is een punt waar ik niet op bezuinig.
Goedkope chinese rommel komt niet onder de auto. Verder heb ik wel wat ervaring met Dunlopp, Nokian, Maxxis en Fulda, maar die zou ik niet weer kopen.
Prestaties in de winter zijn niet van toepassing i.v.m. een setje winterbanden.
Nieuwe banden nodig
-
- 2nd Gear member
Kun je misschien iets meer vertellen over de grip, gevoeligheid voor spoorvorming e.d. bij nat weer?
Focus me nu op de:
- Vredestein Sporttrac 3
- Goodyear Optigrp
- Continental Sportcontact 3
Na flink wat ervaringen te hebben gelezen, neig ik naar de Goodyear Optigrip, deze levert ook met minder profiel zeer goede prestaties.
Focus me nu op de:
- Vredestein Sporttrac 3
- Goodyear Optigrp
- Continental Sportcontact 3
Na flink wat ervaringen te hebben gelezen, neig ik naar de Goodyear Optigrip, deze levert ook met minder profiel zeer goede prestaties.
- Fredhead
- Geartronic member
Ik rijd zelf op Pirelli P Zero Nero banden, bevallen me zeer goed.
De grip is op zowel droog als nat ontzettend goed en spoorvorming heb ik ondanks mijn brede banden geen last van.
Ben altijd erg van het uitproberen van verschillende banden, maar dit is een definitief blijvertje
De grip is op zowel droog als nat ontzettend goed en spoorvorming heb ik ondanks mijn brede banden geen last van.
Ben altijd erg van het uitproberen van verschillende banden, maar dit is een definitief blijvertje

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 2nd Gear member
Is het dan APK technisch toegestaan om de bandenmaat te veranderen in 215/45R17?
Ik weet dat er een bepaald percentage verschil mag zijn, maar niet precies hoeveel. Dat deze maat wat goedkoper is, is leuk meegenomen, maar ik zou deze maat alleen willen nemen vanwege de breedte.
Een berekening liet het volgende zien:
Ik weet dat er een bepaald percentage verschil mag zijn, maar niet precies hoeveel. Dat deze maat wat goedkoper is, is leuk meegenomen, maar ik zou deze maat alleen willen nemen vanwege de breedte.
Een berekening liet het volgende zien:
- Fredhead
- Geartronic member
Dat is gewoon toegestaan
- ewing
- 2nd Gear member
Goodyear Optigrip kwam toch ook erg goed uit de jaarlijkse ANWB bandentest?
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- S80 Executive
- 5th Gear member
De Vredestein Sporttrac 3 op de V40 van mijn vrouw maken veel lawaai. Het kan zijn dat dat door het cuppen komt, ik heb ergens gelezen dat het V profiel daar gevoelig voor is. We wisselen regelmatig van voor naar achter, dus het cuppen zou mee moeten vallen. Ik erger me er in ieder geval mateloos aan. Verder is het een goede band die zeker bij nat weer goed presteert.
S80 Executive
S80 Executive
-
- 2nd Gear member
Bij voorwiel aangedreven auto's is het inderdaad noodzaak veelvuldig de banden van voor naar achter te leggen. Voorkomt een hoop ellende.
Had er even geen rekening mee gehouden dat de Vredestein een V-profiel heeft. Daardoor valleen ze voor mij al af. Heb zelf ervaring met Dunlops (denk SP9000 of de Sportmax) met V-profiel. Hadden hoge slijtage en extreem veel afrolgeluid. Met regen wel fijn, maar verder presteerden ze een beetje onder de maat.
De Goodyear Optigrip komt echt overal goed uit de testen. Overal blijkt dat de band veel beter presteert met een profiel dat deels versleten is t.o.v. andere banden met een zelfde profieldiepte. De Duitse ADAC, autobandentest en anwb zijn er allemaal lovend over. Nou ga ik persoonlijk wat minder af op de anwb, maar de ADAC heeft over het algemeen een zeer kundig oordeel.
Ga nu een keuze maken uit de:
- Continental Sportcontact 3 in 215/45ZR17 à 128,70 p.s.
- Goodyear Optigrip in 205/50R17 à 135,50 euro p.s
Had er even geen rekening mee gehouden dat de Vredestein een V-profiel heeft. Daardoor valleen ze voor mij al af. Heb zelf ervaring met Dunlops (denk SP9000 of de Sportmax) met V-profiel. Hadden hoge slijtage en extreem veel afrolgeluid. Met regen wel fijn, maar verder presteerden ze een beetje onder de maat.
De Goodyear Optigrip komt echt overal goed uit de testen. Overal blijkt dat de band veel beter presteert met een profiel dat deels versleten is t.o.v. andere banden met een zelfde profieldiepte. De Duitse ADAC, autobandentest en anwb zijn er allemaal lovend over. Nou ga ik persoonlijk wat minder af op de anwb, maar de ADAC heeft over het algemeen een zeer kundig oordeel.
Ga nu een keuze maken uit de:
- Continental Sportcontact 3 in 215/45ZR17 à 128,70 p.s.
- Goodyear Optigrip in 205/50R17 à 135,50 euro p.s
- Paul
- Geartronic member
Al 5 jaar een V50 bij mijn ouders op de oprit, geen last van. In mijn eigen garage een C30 met hetzelfde onderstel, ook geen last van.sequence schreef:De V50 staat ook bekend om het probleem met cuppen achter, net als de Ford Focus natuurlijk want zelfde platform.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Fredhead
- Geartronic member
Ook mijn V50 heeft er geen last van
-
- 7th Gear member
Het is inderdaad apart dat de ene V50 er wel last van heeft en de ander niet.
Ik ken er twee met nagenoeg dezelfde km stand en bandenmerk en toch cupt de een meer dan de ander,of het rijstijlafhankelijk is?je zou het bijna denken..
Ik ken er twee met nagenoeg dezelfde km stand en bandenmerk en toch cupt de een meer dan de ander,of het rijstijlafhankelijk is?je zou het bijna denken..
- S40 Momentum
- 3rd Gear member
Ik heb nu 4 nieuwe Conti Sport Contact 3 onder mijn S40 liggen.
Bevalt prima, je hebt voldoende grip en het bochtengedrag is daarmee prima in orde. Slijtage valt erg mee.
Hiervoor had ik Michelin Pilot Exalto, dit is naar mijn mening echt de beste band voor onder mijn auto, super veel grip, plakt echt aan de weg en zeer comfortabel. Slijten iets sneller dan de Conti's alleen.
Ik heb de Conti's overigens gekocht omdat ik de Michelin Pilot Exalto's te duur vond.
Overigens; ik wissel mijn banden elke 10.000 km van voor naar achteren zodat de banden gelijkmatig slijten, en ze dus gelijktijdig vervangen moeten worden. Zodat je niet zit met splinternieuwe voorbanden en half gare achterbanden.
Ook van cuppen heb je hierdoor bijna geen last aangezien cuppen alleen betrekking heeft op de achterbanden en ze binnen 10.000 km bijna niet gaan cuppen. (als de auto goed is uitgelijnd althans).
Succes ermee.
Bevalt prima, je hebt voldoende grip en het bochtengedrag is daarmee prima in orde. Slijtage valt erg mee.
Hiervoor had ik Michelin Pilot Exalto, dit is naar mijn mening echt de beste band voor onder mijn auto, super veel grip, plakt echt aan de weg en zeer comfortabel. Slijten iets sneller dan de Conti's alleen.
Ik heb de Conti's overigens gekocht omdat ik de Michelin Pilot Exalto's te duur vond.
Overigens; ik wissel mijn banden elke 10.000 km van voor naar achteren zodat de banden gelijkmatig slijten, en ze dus gelijktijdig vervangen moeten worden. Zodat je niet zit met splinternieuwe voorbanden en half gare achterbanden.
Ook van cuppen heb je hierdoor bijna geen last aangezien cuppen alleen betrekking heeft op de achterbanden en ze binnen 10.000 km bijna niet gaan cuppen. (als de auto goed is uitgelijnd althans).
Succes ermee.
Volvo V50 2.0D Edition II 2008
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
Audi A3 1.9 TDI Attraction 2009
Seat Ibiza ST 1.2 TDI Copa Plus 2011
Volvo S40 2.0D Momentum 2005
Volkswagen Polo 1.4 TDI Turijn 2005
Volkswagen Golf 1.6 Comfortline 1998
Volkswagen Golf 1.4 Trendline 1998
-
- 5th Gear member
Maar wissel je ook de banden van achter naar voor, ik merkte niets van de gecupte banden toen ze nog achter stonden. Maar bij het wisselen naar voor wel...Paul schreef:Al 5 jaar een V50 bij mijn ouders op de oprit, geen last van. In mijn eigen garage een C30 met hetzelfde onderstel, ook geen last van.sequence schreef:De V50 staat ook bekend om het probleem met cuppen achter, net als de Ford Focus natuurlijk want zelfde platform.
Had ik ze achter laten zitten dan had ik het waarschijnlijk niet eens gemerkt.
V40 T2 Nordic+
-
- 2nd Gear member
Het heeft even geduurd, maar vandaag zijn de nieuwe banden gemonteerd. Het zijn de GoodYear OptiGrip geworden.
Vandaag zo'n 175km gemaakt met de nieuwe banden. T.o.v. de Continental SportContact 3 die er onder zaten vooral stiller en comfortabeler. Verder te weinig om conclusies te trekken.
Vorige week de winterbanden al opgeknapt. Een band gerepareerd i.v.m. een spijker. De andere nieuwe ventielen en allen gebalanceerd. Banden zijn verder zo goed als nieuw, dus voorlopig kan ik wel weer even voorruit.
Vandaag zo'n 175km gemaakt met de nieuwe banden. T.o.v. de Continental SportContact 3 die er onder zaten vooral stiller en comfortabeler. Verder te weinig om conclusies te trekken.
Vorige week de winterbanden al opgeknapt. Een band gerepareerd i.v.m. een spijker. De andere nieuwe ventielen en allen gebalanceerd. Banden zijn verder zo goed als nieuw, dus voorlopig kan ik wel weer even voorruit.