Hallo mede volvo-rijders,
Ik heb het volgende probleem:
Onlangs heb ik tijdens een rit een koelvloeistoflekkage gehad. Dit is inmiddels in de garage verholpen. Echter nu loopt de temperatuurmeter heel hard op tot in het rood en zakt dan weer. Dit gaat maar door en door. het koelsysteem is verder helemaal nagekeken en is volgens de garage helemaal in orde. De koelvloeistoftemperatuursensor is vervangen, maar dit heeft het probleem ook niet verholpen. Al met al ben ik reeds een vermogen kwijt aan reparaties en apk. om en nabij 500 euro. Niet echt leuk... Ze zeggen nu dat ik het instrumentenpaneel zou moeten vervangen als ik van het probleem af wil. Eerlijk gezegd heb ik niet zo'n vertrouwen meer in deze tent. De naam zal ik (nog) niet noemen.
Ik kan dit ook niet zelf, dus ik vrees dat ik dan weer naar de garage toe moet . Of is dit toch zelf te doen en denken jullie ook dat dat de oplossing is?
Alvast bedankt voor de feedback en tips.
Groet,
Leon
temperatuurmeter loopt hard op en zakt dan weer
- Iroll
- 6th Gear member
Goed ontluchten vermoed ik, er zal ergens een luchtbel in het koelsysteem zitten. Laat de motor stationair lopen met de dop van het expansievat los. Knijp als hij warm wordt stevig in alle waterslangen om de lucht te helpen ontsnappen. Vooral die dikke naar de radiateur loopt. De luchtbellen kan je zien ontsnappen in het expansievat. Er zit ook een ontluchtingsnippel in de slang die naar de kachel loopt door het schutbord. Deze iets losdraaien met de hand totdat er alleen koelvloeistof uit komt en geen luchtbellen.
En vergeet nooit om te vermelden over welke motor en bouwjaar we het hebben, dan kan je beter en sneller geholpen worden.
En vergeet nooit om te vermelden over welke motor en bouwjaar we het hebben, dan kan je beter en sneller geholpen worden.
-
- 1st Gear member
Bedankt voor de reacties, in de garage is hij al ontlucht zeggen ze....
Het gaat trouwens om een volvo uit '94 met een 1.8 liter benzinemotor.
thermostaat is niet vervangen, maar moet goed zijn. Mij is verteld dat als een thermostaat stuk is dat hij óf helemaal open blijft staan, óf hij blijft dicht.
Ik mag toch aannemen dat een BOVAg garage verstand van zaken heeft, of toch niet?
Toch maar niet meer naar AUTO MAAN IN PIJNACKER?
Groet,
Leon
thermostaat is niet vervangen, maar moet goed zijn. Mij is verteld dat als een thermostaat stuk is dat hij óf helemaal open blijft staan, óf hij blijft dicht.
Ik mag toch aannemen dat een BOVAg garage verstand van zaken heeft, of toch niet?
Groet,
Leon
- steven460
- 5th Gear member
- Contacteer:
wordt de motor werkelijk te warm of is het een foutieve weergave van het cluster?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 7th Gear member
Ze kunnen dus door het thermostaathuis zien of de thermosstaat goed is?leobak schreef:Bedankt voor de reacties, in de garage is hij al ontlucht zeggen ze....
Groet,
Leon
Ik zou is naar een echte garage gaan als ik jou was!
-
- 7th Gear member
Hij kan namelijk ook half open en dicht gaan of op het verkeerde moment openen en sluiten!
-
- 1st Gear member
Ze hebben een temperatuurtest gedaan. Hij schakelt volgens hun in bij 90 graden zo en volgens mij hoort dat bij een volvo 440, toch?
In ieder geval denk ik dat die gasten er weinig kaas van gegeten hebben.
Thermostaten zijn op de sloop toch wel tekrijgen?
groet,
leon
In ieder geval denk ik dat die gasten er weinig kaas van gegeten hebben.
Thermostaten zijn op de sloop toch wel tekrijgen?
groet,
leon
- Frumpy
- 5th Gear member
Kleine moeite om het zelf nog eens te doen, zou in dit geval niet zomaar iets aannemen.leobak schreef:in de garage is hij al ontlucht zeggen ze....
Thermostaat vervangen kan altijd nog.
S80 2,5T AUT5 2004
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Zoals Iroll al zei; ontluchten - vergeet daarbij ook niet de kachel in de auto op de hoogste stand te zetten zodat ook het verwarmingssysteem meegenomen word bij ontluchten...
suc6
suc6
Life is a beach; and than you dive...
1998 Volvo V70 XC AWD Aut • Blackstone | 2008 Volvo C30 2.0D Man6 • R-Design • Lays 178Pk • Ice White
http://www.divingnomads.com
1998 Volvo V70 XC AWD Aut • Blackstone | 2008 Volvo C30 2.0D Man6 • R-Design • Lays 178Pk • Ice White
http://www.divingnomads.com
- SchoutenCC
- 5th Gear member
Een nieuwe kost bij de dealer € 12,50 als ik me goed herinner. Haal hem niet op de sloop maar haal hem gewoon nieuw, weet je zeker dat hij goed is.leobak schreef:Thermostaten zijn op de sloop toch wel tekrijgen?
PS: Neem wel die van de dealer en niet die van de Brezan etc., de "officiële" heeft namelijk een ontluchtingsnippeltje dat de merkloze niet heeft.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- SchoutenCC
- 5th Gear member
@leobak, wellicht ten overvloede, maar swissnomad bedoelt dus niet de blower maar de temperatuurregelaar.swissnomad schreef:vergeet daarbij ook niet de kachel in de auto op de hoogste stand te zetten zodat ook het verwarmingssysteem meegenomen word bij ontluchten...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
- Iroll
- 6th Gear member
In de 400 serie loopt er altijd water door de kachelradiateur, de warme lucht wordt via een klep geregeld en niet via een kachelkraan. Maw het maakt niet uit of de kachel aan of uit staat voor het ontluchten.Zoals Iroll al zei; ontluchten - vergeet daarbij ook niet de kachel in de auto op de hoogste stand te zetten zodat ook het verwarmingssysteem meegenomen word bij ontluchten...
-
- 1st Gear member
Hee Allemaal,
Ik heb ook nog een vraag over de koeling van de motor waar ik niet speciaal een topic voor wilde starten, namelijk:
Wanneer ik rij en op een zonnige dag voor het stoplicht stilsta dan loopt de motortemperatuur op zoals het hoort maar wanneer deze redelijk hoog begint te worden springt de ventilator niet aan om in te grijpen. De ventilator gaat dan wel aan wanneer je de hele motor uitzet.
Hoort de ventilator ook niet te draaien tijdens het lopen van de motor (wanneer nodig)? ligt dit aan de temperatuursensor? bekabeling?
Bedankt voor alle reacties,
Gr. Daryll
Ik heb ook nog een vraag over de koeling van de motor waar ik niet speciaal een topic voor wilde starten, namelijk:
Wanneer ik rij en op een zonnige dag voor het stoplicht stilsta dan loopt de motortemperatuur op zoals het hoort maar wanneer deze redelijk hoog begint te worden springt de ventilator niet aan om in te grijpen. De ventilator gaat dan wel aan wanneer je de hele motor uitzet.
Hoort de ventilator ook niet te draaien tijdens het lopen van de motor (wanneer nodig)? ligt dit aan de temperatuursensor? bekabeling?
Bedankt voor alle reacties,
Gr. Daryll
-
- 5th Gear member
Ventilator schakelt pas als het water in de radiateur te worm wordt, het maakt dan (normaal gesproken) niets uit of de motor uit of aan staat. (daarom staat dei waarschuwing sticker er bij).
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,