startprobleempje

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

ha mensen,

mijn 240 op lpg(geen g3) heeft een probleempje met starten. als ik gewoon de sleutel omdraai, slaat hij niet aan. op benzine niet, en op lpg ook niet.

als ik de sleutel in het contact steek, en dan de lpg/benzineknop ingedrukt hou, en dan de sleutel omdraai, slaat hij aan zoals normaal.

en zodra de motor loopt kun je gewoon switchen tussen lpg en benzine.

rara wat is dit...

gr BB
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

Wat voor schakelaar is dat dan, lijkt op een anti diefstal mogelijkheid.

Maak ff een foto van de schakelaar.
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

schakelaar is gewoon de vierkante lpgknop, waarmee je kunt schakelen tussen lpg en benzine. dus lpg horizontaal en verticaal.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
oudevolvo
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12

Waarschijnlijk is het indrukken van de knop een soort choke functie waardoor hij geforceerd LPG krijgt. Het is natuurlijk vreemd dat hij het als hij eenmaal loopt wel goed doet en normaal functioneert.

Mijn eerste gedachte gaat naar het LPG veiligheids relais.
Dat zorgt er voor dat er even 10 sec gas stroomt waar de auto dan op kan starten.
Zodra de auto loopt "voelt" dat relais een puls van de ontsteking en blijven de LPG kleppen open. Valt de puls weg (=motor uit), dan gaan die kleppen weer dicht.
Als hij niet even automatisch 10sec gas krijgt zal hij op LPG niet starten.

Het vreemde is echter dat het probleem op benzine ook optreed. Als het de 10sec gas functie van het relais zou zijn, moet hij het op benzine wel doen.
Dat deel van het systeem is vrij recht toe recht aan. Als hij het later doet als de motor draait moet hij het tijdens het starten ook doen.
Weet je zeker dat hij op benzine echt niet start?
Het kan soms zijn dat je wat langer door moet starten omdat de benzine is weggezakt en de vlotterkamer leeg is gereden.

Stel je laat de motor op benzine lopen en zet hem dan uit.
Laat de schakelaar op benzine staan.
En dan starten.
Start hij dan wel?
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

bedankt voor de reactie.

maar hij start (volgens mij) echt niet op Gas, en ook niet op benzine.

ik heb hem 1 a 2 minuten doorgestart op gas en op benzine, en hij sloeg niet aan.

hou ik de knop ingedrukt, dan start hij na ongeveer 3 omw.

hij is ook te koop trouwens;)
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
bernhard2
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 24.01.2007 - 18:04
Locatie: Hardenberg

aha,

hij start nu helemaal niet meer... ik zal er wel mee naar de gasboer gaan,
want volgens mij zal het aan een afsluitklep liggen oid.
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1655
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Je kunt altijd even testen of de afsluiters van de LPG en van de benzine wel werken: een helper zet het contact aan met de schakelaar op benzine en je luistert gelijktijdig onder de kap of de electrische afsluiter klikt. Daarna hetzelfde op LPG.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”