Over lakdikte

Hier alles over de verzorging van de auto. Wassen, poetsen, zuigen, borstelen, kortom alles wat de auto mooier kan maken of houden.
casper
5th Gear member

jds schreef: De verfkwaliteit is nog steeds van hoge kwaliteit, alhoewel ik mij afvraag waarom de verflaag op de motorkap en voorste spatborden systematisch minder dik is
Systematisch minder dik? Heb jij dat vastgesteld?
jds
4th Gear member

casper schreef:
jds schreef: De verfkwaliteit is nog steeds van hoge kwaliteit, alhoewel ik mij afvraag waarom de verflaag op de motorkap en voorste spatborden systematisch minder dik is
Systematisch minder dik? Heb jij dat vastgesteld?
Aangezien ik mijn wagens vorig jaar semiprofessionneel beginnen polieren ben, heb ik mij een PTG (paint thickness gauge) gekocht, om te zien of ik niet te veel wegpolijst.
Sindsdien ben ik begonnen met het meten van de lakdikte van verschillende wagens van verschillende merken. Ten eerste is er al een verschil in de afwerking van de vernislaag en ten tweede zijn er wagens die men met moeite of zelfs niet polijsten kan. Hetgeen mij opgevallen is dat de dikte van de verflaag van de motorkap en vooraan het dak systematisch minder dik gespoten worden, waarom?
Bepaalde types van wagens van bepaalde merken die niet goed verkopen hebben ook systematisch een minder dikke laklaag zelfs wagens van 60000€.(kostenbesparing?)
Uniforme lakdiktes vind men bij wagens vanaf 120000€(België)
Fransosowitz
3rd Gear member

Interessant wel die verschil in lakdiktes...
Misschien leuk voor de forummers om daar eens wat meer over te lezen? Ik ben iig geinteresseerd in de verschillen die je gemeten hebt bij de diverse merken/modellen.

Misschien kun je, als je wilt, hier een apart topic voor openen in "Volvo algemeen"?
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Ben
Executive Member
Contacteer:

Mods break
Afgesplitst en verplaatst naar 'Verzorging'
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Executive Member
Contacteer:

Misschien aardig om dat apparaat mee te nemen naar de zomermeeting zodat andere forummers er mee kunnen kennismaken.
Ben benieuwd naar het verschil in lakdikte tussen mijn 245 uit 1992 en die van een nieuwe auto.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jds
4th Gear member

Fransosowitz schreef:Interessant wel die verschil in lakdiktes...
Misschien leuk voor de forummers om daar eens wat meer over te lezen? Ik ben iig geinteresseerd in de verschillen die je gemeten hebt bij de diverse merken/modellen.

Misschien kun je, als je wilt, hier een apart topic voor openen in "Volvo algemeen"?
De dikte is vooral interessant met het oog op het langer houden van een wagen en bijhorend in orde houden van de lak/vernislaag.
Over het algemeen kan men stellen dat wagens niet uniform gespoten worden, tenzij men in de exclusievere merken(> 120000€) gaat shoppen. De wagen wordt speciaal niet perfect gespoten omdat men zo onregelmatigheden/fouten in het spuiten kan verdoezelen.
De Duitse 3 (B-M-A)( met enkele uitzonderingsmodellen) en Volvo hebben een prima lakdikte zodat men zonder problemen de wagen gedurende jaren in orde kan houden, met uitzondering van de motorkap, waarbij de lakdikte blijkbaar minder dik is en men niet herhaald zware correcties kan op uitvoeren.(dus steenslag beter laten spuiten)
Ford/GM/Honda/Hyundai/Toyota modellen hebben blijkbaar ook een normale verfdikte.
De rest kan met moeite één maal of niet gepolijst worden (voor de tweedehandsverkoop) en moet je dus niet als tweedehandsleasewagen kopen.
945i
8th Gear member

Onzin verhaal jds. Graag cijfers en bronnen aub.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jds
4th Gear member

945i schreef:Onzin verhaal jds. Graag cijfers en bronnen aub.
Wil je nu dat ik alle merken en modellen met minieme lakdikte ga opnoemen met het aantal µm. Gekend is de Peugeot 307 80 µm alsook een aantal andere Franse merken, Golf Plus idem thv de deuren motorkap en 5°deur.
Mercedes R heeft 100 µm, wat ook niet veel reserve is.
Maserati Gran Turismo 180 µm rondom
100 tot 200 µm is normale verfdikte.

Ter vergelijk mijn 8 jaar oude S60 heeft na correctie met Fast cut plus en ultrafina nog minimaal 130 µm.

Bedoeling was om de goede verfkwaliteit van Volvo in het licht te stellen.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Ben schreef:Misschien aardig om dat apparaat mee te nemen naar de zomermeeting zodat andere forummers er mee kunnen kennismaken.
Ben benieuwd naar het verschil in lakdikte tussen mijn 245 uit 1992 en die van een nieuwe auto.
Ik heb volgens mij dezelfde meter als jds en het valt me op dat nieuwe auto`s een stuk minder lak hebben als de oudere auto`s.

Ik gebruik de meter per paneel aangezien niet alle delen evenveel lak hebben en je ook niet altijd weet of er delen gespoten of al eens gepolijst zijn.
Voordeel van de meter die ik heb is dat je alle lagen apart kan meten dus primer, kleur en blanke lak alhoewel dat tegenwoordig met nieuwe auto`s ook niet altijd lukt.
Meerendeel van de nieuwe wagens worden nat op nat gespoten en dat hecht tot 1 dikke laag.
Oftewel dan weet je nog niet tot hoever je kunt gaan.
De stel regel is normaal gesproken delen door 3 en je weet het.
Tot de blanke lak laag ineens maar een 5de is en als je er dan doorheen gaat heb je lichtelijk een probleem :D
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Laatst iets gezien op NatGeo hoe de nieuwe Rolls Royce werd gemaakt. Voor zover ik het begrepen heb, zitten daar 28 lagen primer, lak, vernis en bescherming op gespoten en gecoat.

Dan begrijpt u meteen waarom die auto's zo zwaar zijn ...
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
jds
4th Gear member

Msuidgeest schreef:Laatst iets gezien op NatGeo hoe de nieuwe Rolls Royce werd gemaakt. Voor zover ik het begrepen heb, zitten daar 28 lagen primer, lak, vernis en bescherming op gespoten en gecoat.

Dan begrijpt u meteen waarom die auto's zo zwaar zijn ...
De lagen worden ook manueel gepolijst tot in de perfectie, dwz spiegelglad
menjo
7th Gear member

Het zou wel helpen als je het merk en type meter zou noemen, er zijn veel verschillende manieren waarop deze meters kunnen werken. Zo zou de door jou genoemde autos de motorkappen en dakplaten van aluminium kunnen zijn ipv staal (of andere dikte staal oid), wat misschien lijdt tot een calibratie fout in de meter. Als het een inductieve meter is heeft ook de temperatuur nog een grote invloed.
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Ik heb de Defelsko Positector 200C-A (Advanced).

Laagdiktemeter Positector 200

Voor niet geleidende ondergrond
Defelsko Positector 200 Laagdiktemeter van Defelsko
Niet destructieve laagdiktemetingen met behulp van ultrasone golven. De PT-200 serie laagdiktemeters is ontworpen voor het meten van laagdiktes op ondergronden hout, beton, plastic, composiet etc. 2 modellen beschikbaar; 'Standard' en 'Advanced' De standaard modellen (PT-200B & PT-200C) meten de totale laagdikte van de aangebrachte laag / lagen. De geavanceerde modellen (PT-200B-A & PT-200C-A) meten totale laagdikte en tot 3 individuele laagdiktes in een coating die uit Lees verder

Niet destructieve laagdiktemetingen met behulp van ultrasone golven.
De PT-200 serie laagdiktemeters is ontworpen voor het meten van laagdiktes op ondergronden hout, beton, plastic, composiet etc.

2 modellen beschikbaar; 'Standard' en 'Advanced'
De standaard modellen (PT-200B & PT-200C) meten de totale laagdikte van de aangebrachte laag / lagen.

De geavanceerde modellen (PT-200B-A & PT-200C-A) meten totale laagdikte en tot 3 individuele laagdiktes in een coating die uit meerdere lagen bestaat. Deze modellen beschikken ook over een grafische weergave voor gedetailleerde analyse van de coating.

http://www.defelsko.com/p200/positector200.htm

Winkel prijs in NL ligt zo rond de 2500 euro inclusief btw :roll:
von D
2nd Gear member

De algehele laagdikte door 3 delen is niet helemaal correct...
De laagdikte van een primer en kleur zijn namelijk minder dan die van een blanke lak.
Nu is het wel zo dat juist een dak of motorkap meer laagdikte behoort te hebben dan een portier of scherm.
Deze worden dan ook liggend gespoten waardoor er meer laagdikte op zit dan op de staande delen.
Gemiddelde laagdiktes van een motorkap van een middenklasse auto liggen zo rond de 120 µm.
Op de zijkant ligt dit zo rond de 80 µm.
Er wel van uitgaan dat deze niet al een keer gespoten zijn natuurlijk.
Het is inderdaad wel zo dat er tegenwoordig minder verf op een auto zit dan vroeger...je kunt je misschien dan ook wel voorstellen dat elke 100gr. verf minder per auto jaarlijks een forse besparing kan opleveren.
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
Driven2Shine
Forumsponsor
Contacteer:

Daarom gaf ik ook aan met de zin er onder dat je nog niks weet als je alleen de totale dikte kan meten.
Het blijft dan een gok, en dat kan duur uitpakken.
von D
2nd Gear member

haha....en je zal zeker niet de eerste en de laatste zijn Steve!
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
945i
8th Gear member

Precies, maar om nou te zeggen (jds) dat je geen (ik noem maar wat) Opel moet kopen omdat de laklaag te dun is, is complete onzin. ;)
jds
4th Gear member

von D schreef:De algehele laagdikte door 3 delen is niet helemaal correct...
De laagdikte van een primer en kleur zijn namelijk minder dan die van een blanke lak.
Er zijn delen waar er geen vernis/blanke laklaag is die men kan meten om zo een idee te krijgen van de dikte van de vernis.
von D schreef:Nu is het wel zo dat juist een dak of motorkap meer laagdikte behoort te hebben dan een portier of scherm.
Deze worden dan ook liggend gespoten waardoor er meer laagdikte op zit dan op de staande delen.Gemiddelde laagdiktes van een motorkap van een middenklasse auto liggen zo rond de 120 µm.
Op de zijkant ligt dit zo rond de 80 µm.
Er wel van uitgaan dat deze niet al een keer gespoten zijn natuurlijk.
Ik stel in de praktijk juist het tegenovergestelde vast

De metingen gebeuren bij mij ook met een Ultrasonmeter, welke misschien niet de meest betrouwbare metingen geeft, maar bij detailers toch algemeen gebruikt wordt. Men kan beter iets meten dan helemaal blindelings werken.
jds
4th Gear member

945i schreef:Precies, maar om nou te zeggen (jds) dat je geen (ik noem maar wat) Opel moet kopen omdat de laklaag te dun is, is complete onzin. ;)
Ik zeg ook niet dat je die wagen wel of niet moet kopen, enkel dat een wagen met een lakdikte van 80 µm je niet veel marge geeft om te polijsten en zo het koetswerk in optimale vorm te houden over langere termijn.
945i
8th Gear member

jds schreef:
De Duitse 3 (B-M-A)( met enkele uitzonderingsmodellen) en Volvo hebben een prima lakdikte zodat men zonder problemen de wagen gedurende jaren in orde kan houden, met uitzondering van de motorkap, waarbij de lakdikte blijkbaar minder dik is en men niet herhaald zware correcties kan op uitvoeren.(dus steenslag beter laten spuiten)
Ford/GM/Honda/Hyundai/Toyota modellen hebben blijkbaar ook een normale verfdikte.
De rest kan met moeite één maal of niet gepolijst worden (voor de tweedehandsverkoop) en moet je dus niet als tweedehandsleasewagen kopen.
In dit stukje Belgisch proza :D, staat toch echt dat ik andere merken moet laten staan..
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging”