Hallo mensen,
Is deze olie wel oke voor S60 D5 van 2001?
10W-40 Shell Helix Diesel HX7 Motoröl
ACEA A3/B3/B4
API CF
in boekje staat dat olie voor dieselmotoren ACEA B4 moet zijn..
Olie S60 D5 2001
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Nee er moet 0W30 of 5W30 in. Kijk even in je boekje, daar staan de specificaties in.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
0W30 is altijd vol synthetisch
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21359
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Over olie bestaat altijd onduidelijkheid.
Je kunt de adviezen van de dealer volgen. Daarnaast heb ik een website gevonden die iets meer duidelijkheid verschaft in verschillende olie-soorten. http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Je kunt de adviezen van de dealer volgen. Daarnaast heb ik een website gevonden die iets meer duidelijkheid verschaft in verschillende olie-soorten. http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Kijk naar de viscociteitsindex, bepaalt de kwaliteit van de olie, hoe hoger hoe beter :de SAE waarde 0w30 kan lagere vriestemperaturen aan, dus belangrijk indien je koudere streken opzoekt, vb RuslandRus schreef:oke danke,
maar wat zou beste zijn 0W30 of 5W30?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
0W30 is per definitie een betere kwaliteit olie omdat deze vol syntheet is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Is meestal zo, maar niet altijd: de viscociteitsindex van Mobil1 0W30 en 5W30 is beide 169, dus behoudt zij eigenschap over de gestelde SAE viscociteit evengoed, met dit verschil dat de band 0W30 breder is.edraket schreef:0W30 is per definitie een betere kwaliteit olie omdat deze vol syntheet is.
Het kan evenwel voor ons gematigd klimaat beter zijn een 5w30 olie met hogere viscociteitsindex dan de 0w30 te gebruiken, hangt ervan af wat men nodig heeft, dus eerst zien of men een 0W30 nodig heeft en dan de viscociteitsindex raadplegen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 09.05.2010 - 16:23
- Locatie: Boven de rivieren
Volsyntheet die aan ACEA B4 voorwaarden voldoet
De Shell HX7 is semi synthetisch dus die zou ik niet gebruiken. Zelf heb ik Mobil 1 SuperSyn 0W-40 Turbo Diesel (volsyntheet) in de D5 (en in een BMW 320D).
De Shell HX7 is semi synthetisch dus die zou ik niet gebruiken. Zelf heb ik Mobil 1 SuperSyn 0W-40 Turbo Diesel (volsyntheet) in de D5 (en in een BMW 320D).
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Zo maar een vraag. Waarom zouden autofabrikanten toch altijd zoiets als onderstaande bladzijde in hun Instructieboekjes opnemen ? (in dit geval van een V50 MY04)
En waarom menen wij het altijd beter te weten ? :mrgreen:

Rob
En waarom menen wij het altijd beter te weten ? :mrgreen:

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
gsx750r schreef:Zo maar een vraag. Waarom zouden autofabrikanten toch altijd zoiets als onderstaande bladzijde in hun Instructieboekjes opnemen ? (in dit geval van een V50 MY04)
En waarom menen wij het altijd beter te weten ? :mrgreen:
Rob
Volvo geeft gewoon ACEA B4 aan. Binnen deze klasse zijn er nog verschillen.(zie viscositeitsindex), waarover Volvo zich niet uitspreekt. Volvo raad Castrol aan, wat niet de beste olie is. Mobil 1 0W40 zal inderdaad zowat het beste binnen deze klasse zijn, maar ook het duurste
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Jouw antwoord geeft nu exact de reden aan waarom ik mijn, overigens serieus bedoelde, vraag stelde : Waarom menen wij het altijd beter te weten ?jds schreef:
Volvo geeft gewoon ACEA B4 aan. Binnen deze klasse zijn er nog verschillen.(zie viscositeitsindex), waarover Volvo zich niet uitspreekt. Volvo raad Castrol aan, wat niet de beste olie is. Mobil 1 0W40 zal inderdaad zowat het beste binnen deze klasse zijn, maar ook het duurste
Ik ga er simpelweg van uit dat een fabrikant het beste weet wat goed is voor de motor en dús ook voor de klant !
Jij doet een aantal beweringen die ik dan maar aan moet nemen zonder dat er van enige onderbouwing sprake is of kan zijn. Tenminste ik neem aan dat je geen uitgebreide testen/onderzoeken hebt gedaan.
En laat er over het volgende geen twijfel bestaan, jij mág er uiteraard gewoon die mening op na houden maar wat ik nu zo graag wil weten is waaróm ik bijv 10W40 van merk X 'moet' gebruiken of waarom 'dat beter is' ?
Kortom, weet jij iets dat de fabrikant niet weet ?
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Specificaties van olien zijn toch een algemeen bekend gegeven en komen toch niet van mij of enkele forumleden hier.jds schreef:gsx750r schreef:Zo maar een vraag. Waarom zouden autofabrikanten toch altijd zoiets als onderstaande bladzijde in hun Instructieboekjes opnemen ? (in dit geval van een V50 MY04)
En waarom menen wij het altijd beter te weten ? :mrgreen:
Rob
Volvo geeft gewoon ACEA B4 aan. Binnen deze klasse zijn er nog verschillen.(zie viscositeitsindex), waarover Volvo zich niet uitspreekt. Volvo raad Castrol aan, wat niet de beste olie is. Mobil 1 0W40 zal inderdaad zowat het beste binnen deze klasse zijn, maar ook het duurste
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
AviaSynth 0W40 is bijna even goed en kost stukken minder.
API : SL / CF
ACEA : A3-98 / B4-98
Mercedes : 229.3
BMW : Longlife-98
VW : 502 00 / 505 00 / 503 01
GM : 6048-M / 6049-M
Ford : SSM-2C-9011 A / ESE-M2C-153 E
Porsche : GL
Dichtheid 15°C kg/l 0.855
Viscositeit 40°C mm²/s 80.0
Viscositeit 100°C mm²/s 14.0
Viscositeit -35°C mPa.s 5700
Viscositeitindex 182
Stolpunt °C -57
Vlampunt COC °C 216
T.B.N. mg KOH/g 10.6
Sulfaatasgehalte % 1.10
Mobil 1 0W-40 meets or exceeds the following industry specifications:
0W-40
API SM/SL/SJ/CF X
ACEA A3/B3 X
A3/B4 X
NISSAN GT-R X
Mobil 1 0W-40 has the following builder approvals:
0W-40
MB-Approval 229.3 X
MB-Approval 229.5 X
OPEL Long Life Service Fill GM-LL-A-025 X
OPEL Diesel Service Fill GM-LL-B-025 X
BMW LONGLIFE OIL 01 X
VW 502 00 X
VW 505 00 X
PORSCHE A40 X
Mobil 1 0W-40 is recommended for use in applications requiring:
0W-40
SAAB X
FIAT FIAT 9.55535 - M2 X
FIAT FIAT 9.55535 - N2 X
FIAT FIAT 9.55535 - Z2 X
Typical Properties
Mobil 1 0W-40
Value
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 78.3
cSt @ 100º C 14
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.2
Phosphorous 0.1
Flash Point, ºC, ASTM D 92 230
Density @15º C kg/l, ASTM D 4052 0.85
Total Base Number (TBN) 11.3
MRV at -40ºC 26242
Viscosity Index 186
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC, ASTM D 4683
API : SL / CF
ACEA : A3-98 / B4-98
Mercedes : 229.3
BMW : Longlife-98
VW : 502 00 / 505 00 / 503 01
GM : 6048-M / 6049-M
Ford : SSM-2C-9011 A / ESE-M2C-153 E
Porsche : GL
Dichtheid 15°C kg/l 0.855
Viscositeit 40°C mm²/s 80.0
Viscositeit 100°C mm²/s 14.0
Viscositeit -35°C mPa.s 5700
Viscositeitindex 182
Stolpunt °C -57
Vlampunt COC °C 216
T.B.N. mg KOH/g 10.6
Sulfaatasgehalte % 1.10
Mobil 1 0W-40 meets or exceeds the following industry specifications:
0W-40
API SM/SL/SJ/CF X
ACEA A3/B3 X
A3/B4 X
NISSAN GT-R X
Mobil 1 0W-40 has the following builder approvals:
0W-40
MB-Approval 229.3 X
MB-Approval 229.5 X
OPEL Long Life Service Fill GM-LL-A-025 X
OPEL Diesel Service Fill GM-LL-B-025 X
BMW LONGLIFE OIL 01 X
VW 502 00 X
VW 505 00 X
PORSCHE A40 X
Mobil 1 0W-40 is recommended for use in applications requiring:
0W-40
SAAB X
FIAT FIAT 9.55535 - M2 X
FIAT FIAT 9.55535 - N2 X
FIAT FIAT 9.55535 - Z2 X
Typical Properties
Mobil 1 0W-40
Value
Viscosity, ASTM D 445
cSt @ 40º C 78.3
cSt @ 100º C 14
Sulfated Ash, wt%, ASTM D 874 1.2
Phosphorous 0.1
Flash Point, ºC, ASTM D 92 230
Density @15º C kg/l, ASTM D 4052 0.85
Total Base Number (TBN) 11.3
MRV at -40ºC 26242
Viscosity Index 186
HTHS Viscosity, mPa•s @ 150ºC, ASTM D 4683
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ik vind het wel grappig dat er hier tegelijk zo veel en zo weinig kennis over olie is...
1) Viscositeitsindex: 0W30 (of eigenlijk 0W-30) geeft de viscositeit aan bij koude motor (0W) en bij warme motor (30). 5W-30 en 0W-30 hebben dus inderdaad dezelfde viscositeit als de motor eenmaal warm is. Dus wat jds zegt over viscositeit is deels waar en deels niet. Het heeft niets te maken met tegen vrieskou kunnen... maar wel met de viscositeit bij een koude start (en die koude start is nou eenmaal wel kouder als het stevig vriest). In rusland kun je dus beter 0W hebben, en ik Z-frankrijk beter 10W.
Als de motor warm is, is ie warm onafhankelijk van de buitentemperatuur, dus voor zowel Siberie als Z-Frankrijk is 30 de goede viscositeit. In Nederland, met ons gematigde klimaat, kun je met zowel met 0W als met 5W prima uit de voeten (het is hier echt zelden kouder dan -30...).
En 'hoe hoger hoe beter' is zeker niet waar: Als de olie te dik is, krijgt je pomp het niet omhoog in het blok, en heb je geen smering, maar als het te dun is, dan maakt de olie geen gesloten film meer op de metalen delen, en dan raken deze elkaar. In beide gevallen is slijtage het gevolg.
Wat 'de beste' motorolie is, is trouwens zeer discutabel: De meeste (olie)fabrikanten vertellen niet welke additieven ze toegeven en in welke hoeveelheid deze er in zitten... En dan nog is er discussie over welke additieven goed zijn en welke misschien wel niets toevoegen...
1) Viscositeitsindex: 0W30 (of eigenlijk 0W-30) geeft de viscositeit aan bij koude motor (0W) en bij warme motor (30). 5W-30 en 0W-30 hebben dus inderdaad dezelfde viscositeit als de motor eenmaal warm is. Dus wat jds zegt over viscositeit is deels waar en deels niet. Het heeft niets te maken met tegen vrieskou kunnen... maar wel met de viscositeit bij een koude start (en die koude start is nou eenmaal wel kouder als het stevig vriest). In rusland kun je dus beter 0W hebben, en ik Z-frankrijk beter 10W.
Als de motor warm is, is ie warm onafhankelijk van de buitentemperatuur, dus voor zowel Siberie als Z-Frankrijk is 30 de goede viscositeit. In Nederland, met ons gematigde klimaat, kun je met zowel met 0W als met 5W prima uit de voeten (het is hier echt zelden kouder dan -30...).
En 'hoe hoger hoe beter' is zeker niet waar: Als de olie te dik is, krijgt je pomp het niet omhoog in het blok, en heb je geen smering, maar als het te dun is, dan maakt de olie geen gesloten film meer op de metalen delen, en dan raken deze elkaar. In beide gevallen is slijtage het gevolg.
Wat 'de beste' motorolie is, is trouwens zeer discutabel: De meeste (olie)fabrikanten vertellen niet welke additieven ze toegeven en in welke hoeveelheid deze er in zitten... En dan nog is er discussie over welke additieven goed zijn en welke misschien wel niets toevoegen...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Je bedoelt viscositeit 0W30, de viscositeitsindex geeft aan in welke mate die olie de gestelde viscociteitsmarge weet te behouden vb. een 5w30 olie met viscositeitsindex 175 kan beter zijn dan een 0w30 olie met een viscositeitsindex van 163 gesteld dat je je niet begeeft naar koudere landen.MDA schreef:1) Viscositeitsindex: 0W30 (of eigenlijk 0W-30)
De band staat boven aangegeven stolpunt staat ook bij de specificaties.
Dit alles heb ik boven al aangegeven
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
Daarom zitten we hier als automaniak op dit forum,om bij te leren en onze wagen zo goed mogelijk te maken/houden, alhoewel de discussies begin de jaren 2000 toch uitvoeriger/gedetailleerder waren.MDA schreef:Ik vind het wel grappig dat er hier tegelijk zo veel en zo weinig kennis over olie is...