144: vering versterken vanwege LPG tank.

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Zo, ondertussen weer terug in NL en de 144 heeft het goed gehouden! Een goede 3500km gemaakt zonder te sleutelen! :D

Echt leuk weer, al die reacties en blikken als je in het buitenland komt met een oude kar.. :)

Even een vraag over cilinderkoppen (van iemand anders):
--

hoe kan ik het verschil zien tussen de b18/b20 koppen en de a/b/c/d uitvoeringen?

--
Wat ik zelf ondertussen weet is dat de B18 koppen een wat kleinere verbrandingsruimte hebben en dat de B20B kop wat grotere kleppen heeft dan de B20A kop, maar hoe je dat (aan een kop) kunt zien??
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

ik gok dat er wel ergens een nummer op zal staan, maar zeker weten doe ik het niet.

tof dat hij het goed heeft volgehouden!!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

B18 koppen hebben 'parapluutjes' bovenop de klepveren, en geen keerringen rond de klepstelen. B20 koppen omgekeerd.

A, B of E is grotendeels gevolg van een andere kophoogte.

De grotere diameter van de inlaatklep komt vooral de laatste paar bouwjaren voor en kan je globaal afleiden uit de gietvorm. Dit: http://link.marktplaats.nl/365778321 is een recente B20 kop, te zien aan de vlakgeslepen delen boven de poorten.

Dit is een echte B18 kop, Volvo staat buiten het kleppendeksel en heeft zwarte parapluutjes: http://link.marktplaats.nl/362907386

De drie ingegoten letters zoals MBG, YDG, VDG, UCG, hebben ook wel iets te maken met type en gietdatum, maar de systematiek is mij nog niet duidelijk.
soepkip
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 01.04.2010 - 19:20
Locatie: Haarlem

Thanks voor de reacties, goede info ook!

En inderdaad gaaf dat hij het heeft volgehouden, het blok heeft ondertussen alweer ruim 5d km gelopen met de gevlakte B20B kop en dat gaat echt prima :)

Ook de vering met donuts was adequaat: we konden zelfs twee backpackers incl backpack een lift geven ;)
'72 Volvo 144 De Luxe- B20A - M40 - LPG
V50?
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

:thumbright:
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”