Aanschaf tweedehands V50, waar op te letten & kosten?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
-MDB-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2010 - 08:47

In verband met gezinsuitbreiding ben ik op zoek naar een stationwagen. Via een kennis kan ik een tweedehands V50 kopen. Het gaat om ex-leaseauto die goed onderhouden is. De onderhouds- en schadehistorie wordt mij binnenkort bekend gemaakt. Het is een 2006 model met een 1.8 benzinemotor en 140.000km op de teller.

En om in mijn eerste post gelijk maar even iedereen tegen het hoofd te stoten, ik geef niet héél veel om auto's. Een V50 of een Focus, met hetzelfde onderstel en ruimte, is mij om het even en de kleur of soort velgen maakt mij niets uit. (Dat was tot ik de V50 van binnen bekeek en ik onder de indruk raakte van het interieur!) Het enige wat ik belangijk vind is dat de auto betrouwbaar is en weinig buitengewone kosten met zich meebrengt.

Mijn vraag is dan ook: koop ik met deze V50 een betrouwbare, goedkope auto die mij nog vele jaren dienst doet of moet ik dan verder kijken naar een ander merk auto maar met minder kilometers?
Gebruikersavatar
RobbertP
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09

Als je goedkoop (lees; met lage onderhoudskosten) wil autorijden,ga dan voor een Japanse station.
Lage aanschafprijs, lage operationele kosten en zonder enige vorm van uitstraling.

Dit is een forum van Volvo liefhebbers,dus misschien kun je ook op autoweek.nl reviews van gebruikers van allerlei typen auto's lezen om zo een algemener beeld te krijgen.

Het commentaar wat je van de gebruikers hier zult lezen zal toch echt een Volvo-kleurtje hebben :wink:

Ik heb persoonlijk heel beheersbare kosten met mijn V50, maar ook dat is een zeer rekbaar begrip.
V50 2.0D Summum
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik sluit mij bij RobbertP aan.
Mijn criterea om Volvo te rijden zijn veiligheid, betrouwbaarheid, uitstraling zonder dat het direct too much is.
Prijs is ondergeschikt, alhoewel prijsbewust wel van belang is.
Ik denk dat een Focus wbt onderhoud niet onder doet voor een V50 maar een V50 heeft destemeer uitstraling waarbij ik denk dat het zeker de veilige variant is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
ambubroeders
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.09.2008 - 15:24
Locatie: Damwoude

Ja, wat moet ik nog toevoegen aan de bovenstaande mensen, en de mensen na mij...een V50 kies je omdat je er van houd, of je vindt hem lelijk. Kosten zijn wat mij betreft gelijk aan jaren VW/Audi gereden te hebben. Mijn overstap naar volvo, de V50 dus, heeft mij nog geen spijt gebracht. Veiligheid is daarbij een belangrijke overweging geweest...
VW Passat Variant 19TDI, 120pk, 2000
Volvo V50 2.0D Kinetic, 136pk, 2004
Suzuki Alto, 900cc Automaat, 1986
Ford Ka, 13i, 1998
Volvo 850GLT 2.5-20v, 1993
Volvo V70 classic 2.4t, 1999
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

MDB,

het hangt er allemaal van af wat je buitengewone kosten noemt. Mijn vorige wagen bijvoorbeeld (Citroen Berlingo 1.9 D) had bijna geen luxe, maar heeft me wel 400.000 Km overal naartoe gebracht. De enige kosten waren 2 accu's en op 136.000 de servo pomp. Voor de rest het gewone onderhoud.

Maar als ik de Berlingo vergelijk met mijn huidige VOLVO, dan heb ik al die jaren in mijn Berlingo gauw vergeten hoor. Comfort en luxe betaal je. Zo eenvoudig is het.

Trouwens autorijden kost geld. Eender welk merk of type. Bij de ene een beetje meer dan bij de andere, dat wel, maar goedkoop is het niet. Dat weten we allemaal.
Als je goedkoop (lees; met lage onderhoudskosten) wil autorijden,ga dan voor een Japanse station.
Lage aanschafprijs, lage operationele kosten en zonder enige vorm van uitstraling.
Ook dat is niet meer helemaal waar. Ga maar eens kijken naar een, met een V50 verglijkbare Jap Break, zo goedkoop zijn die nu ook niet meer hoor. Zowel in aanschaf als in onderhoud. Groot nadeel van een Jap of Koreaan is dat je na 6 maand met een oude wagen aan het rijden bent. Ze veranderen bijna elk jaar hun modellen.

In elk geval mocht je voor de VOLVO beslissen, heb je m.i. een mooie wagen onder je k*nt.
Hoe dan ook het blijft jouw beslissing.
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
-MDB-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2010 - 08:47

Allereerst, hartelijk dank voor jullie reacties!

Het veiligheidsargument kan ik goed gebruiken bij mijn vrouw, die afgelopen winter mijn Japanse middenklasser in een andere Japanner heeft geboord. Na de nodige reparaties heeft een achteruitrijdende BMW vervolgens afgerekend met de restwaarde van mijn auto, over afschrijving gesproken! Tesamen met het feit dat met een ingeklapte kinderwagen de kofferbak helemaal vol zit, wordt het tijd om naar iets anders te gaan kijken.

De V50 trekt mij enorm aan, het interieur is echt geweldig en de auto ziet er ook van buiten goed uit. Bovendien ben ik gecharmeerd van de luxe. Ik heb mijzelf al flink ingelezen over de Volvo, met ADAC pechstatistieken en Autoweek (my)reviews. Als ik een Italiaanse auto koop weet ik dat een verhoogde kans op problemen heb. Waar het mij om gaat is dat ik met een V50 niet een kat in de zak koop. En dat idee heb ik nu niet. Dus een rationele afweging voor een auto gekozen op basis van emotie :wink:

Ik ga morgen kijken en dan laat ik jullie weten wat het wordt.
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

In elk geval veel succes gewenst, eender wat je koopt.
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

-MDB- schreef: Tesamen met het feit dat met een ingeklapte kinderwagen de kofferbak helemaal vol zit, wordt het tijd om naar iets anders te gaan kijken.
Ik had even over reden van aanschaf gelezen, sorry :oops: .
Ik zou niet langer hoeven nadenken over welke auto te kopen, de Volvo met als tags kinderen, Volvo, veiligheid.
Veel wijsheid :wink: .
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
b202
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 04.08.2010 - 23:06

Ik volg dit topic met veel interesse aangezien ik ook overweeg een V50 aan te schaffen. Toch zou ik nog een extra vraag hierbij willen stellen:
Zijn er ook technische zwakheden van de V50 waar je op moet letten bij de aanschaf?

GR.,
Hindrik.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

We hebben nog een leuke 2.4i summum my05 full option staan met 70k erop
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
JosP
3rd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: 04.10.2009 - 20:15
Locatie: Wolvega

Koop in ieder geval geen 1.8 maar minimaal een 2.0.
De 1.8 is zeker niet de snelste. De 2.0 is wel lekker vlot.
MY2015 V40 D4 Business - Power Blue, Summum uitvoering + Luxury Line + Scandinavian Line + 17" Freja
Diamond Cut/Dark Grey matt.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

JosP schreef:Koop in ieder geval geen 1.8 maar minimaal een 2.0.
De 1.8 is zeker niet de snelste. De 2.0 is wel lekker vlot.
ikzelf zou voor de verwaarloosbare verschillen geen geld over hebben, neem dan een 2.4
Volvo for life
Gebruikersavatar
RobbertP
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 21.05.2010 - 17:09

Het budget van -MDB- zal bepalend zijn bij deze keuze.
Het is ook maar net waar je je prioriteiten hebt liggen.
V50 2.0D Summum
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 1.6D is trouwens een fors brok pittiger dan een 1.8
Volvo for life
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

RobbertP schreef:Het budget van -MDB- zal bepalend zijn bij deze keuze.
Het is ook maar net waar je je prioriteiten hebt liggen.
Zo denk ik er ook over.

@-MDB-: Heb je al een beslissing genomen?
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
-MDB-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2010 - 08:47

Leuk om te zien dat de post nog zo leeft.

Allereerst, de 1.8 of 2.0 maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit. Over het algemeen ben ik een rustige rijder en de belangrijkste factoren zijn: betrouwbaarheid, benzineverbruik en de kosten. Gezien de betrouwbaarheid zou ik sneller een 2.4 (zonder turbo) kiezen echter die valt buiten mijn budget. Dus voor mij is het de keuze tussen de 1.8 en de 2.0. Diesel is gezien het beperkte aantal kilometers dat ik rijd niet aan de orde.

Om even op de keuze voor een V50 terug te komen. Die is, helaas, nog niet gemaakt. Ik ben bij de 1.8 wezen kijken maar deze bleek niet-metallic brandweerrood te zijn. En deze heeft de vervelende eigenschap sterk te verkleuren. Dat bleek ook al op de grote horizontale oppervlakken, het dak en de motorkap begonnen al enigzins roze te worden. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit om een beetje een roze auto te rijden, maar het probleem is dat deze auto in de toekomst gespoten zou moeten worden en dat zijn behoorlijke kosten. Dus deze V50 is het niet geworden hoewel de auto mij enorm aanspreekt, vooral het interieur. Ik blijf dan ook rondkijken naar een ander...
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

MDB,

Vorig jaar met dezelfde reden als jij ook bezig geweest met een andere (lees: grotere auto). Hierbij heb ik de v50 af laten vallen vanwege de omvang van de bagage-ruimte, zeker wanneer je de nogal lompe omvang meeneemt van een kinderwagen. Probeer maar eens een reiswieg, onderstel, luiertas en nog wat zaken van jezelf en je vrouw achterin een v50 te krijgen. Weekendje weg wordt dan al snel lastig. Ook wanneer de reiswieg niet meer nodig is en vervangen wordt door een wandelwagen zitje, blijft het wat aan de kleine kant.

Ik ken je budget natuurlijk niet maar denk ook eens aan een v70. Een slag groter, heel betrouwbaar en met een goede restwaarde bij eventuele verkoop over een paar jaar.

Succes!
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
-MDB-
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 04.08.2010 - 08:47

Budgettechnisch zou een oudere V70 wel kunnen maar dan wel met een flinke hoeveelheid km's op de teller. Helaas loop ik dan wel tegen een ander probleem aan. Wij wonen namelijk in het centrum van een grote stad en hebben dus ook een beperkte parkeerplaats waar een V70 eigenlijk net niet inpast. Ik zie een buurtgenoot wel eens zijn V70 erin wringen, maar hij heeft in plaats van parkeersensoren een trekhaak laten monteren...
Popoll
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 29.11.2008 - 22:04

Grimm heeft gelijk, de kofferruimte van de V 50 valt mij ook sterk tegen.
dat van mijn vorige (V 40) had een beter formaat dan deze. Ook de opbergvakken in de wagen vallen erg tegen, zeker als je de rti navigatie hebt, dan steekt het handschoenenkastje ook nog vol en buiten de papieren van de auto krijg je er echt niet veel meer bij.
Ik moet er wel bij vermelden dat dit overigens de enige minpunten zijn die ik bij deze auto ervaar.

veel succes in je zoektocht.

Volvo V 50 D5 '07
Gebruikersavatar
Grimm
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
Locatie: Oosterhout

-MDB- schreef:Ik zie een buurtgenoot wel eens zijn V70 erin wringen, maar hij heeft in plaats van parkeersensoren een trekhaak laten monteren...
Tweeede hands v70 met trekhaak ;-)
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”