probleem met airco

Voor kenners: de "Roffel"
Gesloten
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Hallo,

Ik heb een sinds kort een Volvo V70 2.4 comfort (140 pK) uit 1999.
De auto heeft 220.000 km gelopen en is altijd dealer onderhouden geweest (heb boekje met alle stempels :).

Het volgende probleem doet zich voor; de airco slaat niet aan. Bij mij vorige auto hoorde ik altijd een forse klik. Het systeem is met tracer gevuld maar er is geen lekkage gevonden. Het controle lampje van de airco brandt groen en knippert niet.

Wat kan het in elk geval niet zijn als het aircolampje continu brandt (dus geen storing waargenomen door het syteem).

De distributieriem is vervangen op 150000 km en volgens de garage zou deze pas weer op 300.000 moeten, klopt dat?

Alvast bedankt voor jullie expertise :).

Edwin

PS Foto volgt nog :)
Gebruikersavatar
jony
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 13.10.2009 - 22:57

hallo, dat kan idd kloppen normaal rond de 130000 - 150000 km denk ik

normaal staat dat ook in je onderhoudsboekje

grtz en veel plezier met de auto
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Even terug naar de garage en kijken of ze de oplossing weten?
Kan natuurlijk van alles zijn met de airco,misschien even uit laten lezen!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ik gok op de magneetkoppeling. Is op het 850 en dit forum genoeg over geschreven.

Kijk of de magneet geregeld in en uit slaat. Zo niet dan is mijn veronderstelling juist.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zit meer in een aico dan alleen een magneetkoppeling!
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Bedankt voor jullie advies! Hoe kan een leek zien of de magneetkoppeling werkt? Groet, Edwin (ben wel technisch maar auto's blijven lastig ;.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ramon&Ramon schreef:Er zit meer in een aico dan alleen een magneetkoppeling!
Zeker, mijn suggestie dat het wel eens de magneetkoppeling zou kunnen zijn is gebaseerd op zijn opmerking dat hij geen "klik" hoort.
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

nee inderdaad, die klik ontbreekt helemaal. Wat dan wel weer vreemd is...is dat ik wel merk dat het toerental even fractioneel zakt of kan dat ook als de magneet koppeling niet werkt? Ik heb al een tik op het ac-relais gegeven en het de sensor schoon geblazen. Lijkt mij dat het de sensor in de auto niet is aangezien hij met verwarmen wel goed regelt.

Woensdag gaat hij naar de garage, ze gaan het voor ons oplossen zonder kosten omdat we tijdens de proefrit al hadden gemerkt dat hij niet goed werkt. Volgens de verkoper hadden we dan vast wat fout gedaan met de knopjes....dat schijnt nu toch niet zo te zijn ;).
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Dat hij geen klik hoort wil niet zeggen dat de magneet koppeling stuk is,kan een sensor zijn of te weinig koelmiddel,te veel drukverschil in het hoge en lage druk systeem!
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Ramon&Ramon schreef:Dat hij geen klik hoort wil niet zeggen dat de magneet koppeling stuk is,kan een sensor zijn of te weinig koelmiddel,te veel drukverschil in het hoge en lage druk systeem!
Als je mijn berichtjes goed leest dan lees je dat ik het noem als een mogelijkheid. Een mogelijkheid die zeer vaak voorkomt. Dus niet als een feit. Ik probeer alleen maar mee te denken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik vind het ook goed gevonden hoor,meedenken is altijd top toch??
Of het zeer vaak voorkomt,die mening deel ik niet met je,maar ok.
Ik heb meer verdampers vervangen en sensoren dan magneetkoppelingen bij Volvo..
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Even weer on topic. Hij vroeg immers waar die koppeling zit. In bijgaande link zie je een foto van de koppeling. Het is de bedoeling dat een deel van de koppeling om de zoveel seconden naar buiten schiet en weer inklapt. Let even niet op die tyraps. Doe horen er niet bij, is een knullige manier op de speling op te heffen.
Wat dat betreft is het verwijderen van een aantal vulringen een betere oplossing.
Mocht dat bij jou aan de orde zijn dan staat op het volvo850forum.nl uitgebreid beschreven hoe je dat doet.

Link foto:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... #msg871033
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21537
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die magneet-koppeling moet geactiveerd worden als je de airco wenst te gebruiken.

Er zijn enkele voorwaarden wanneer de compressor mag inkomen: de eerste is natuurlijk door de bediening van de bestuurder, de volgende is bij veel auto's verbonden met de buitentemperatuur (te koud, dan geen airco), derde optie is een werkende ventilatie voor het interieur (een enkeling heeft de ventilator uit staan), de vierde is dat er wel koelgas in het systeem moet zitten (er zit een minimum-druk-schakelaar in je systeem die dat controleert), als de druk te hoog is en de koelventilator draait niet dan gebeurt er ook niets, en zo nog een paar voorwaarden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
koolhof
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.08.2010 - 18:19

Het is opgelost :), er zat teveel ruimte bij de magneetkoppeling waardoor hij incidenteel wel werkte en soms helemaal niet. De garage heeft hem opnieuw afgesteld :) en we vriezen nu zowat aan onze stoel vast :). Verder rijdt de auto werkelijk fantastisch, binnenkort laten we de draagarmen, remklauwen, schijven en blokken nog vernieuwen (zitten zelf in die branche) en dan hopen we dat we nog veel plezier aan deze auto gaan beleven. Autobedrijf Kooij..TOP!

Groet,
Edwin
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20785
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mods break.

Ik heb alle stekeligheden eruit gehaald en naar de prullemand gedaan.
Daarnaast is het opgelost dus gaat het topic bij dezen op slot.

Hou het netjes, zit mekaar niet af te katten etc. Het begint al erger te worden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”