De snelheidsmeter en kilometerteller van mijn volvo valt vaak uit.
(beter gezegd, soms doet hij het)
Het is een 440 turbo met elektrische meter, en een sensor in de bak.
Bekabeling lijkt voor zover te zien goed, alle verbindingen in de tellerbakprintplaten doorgemeten; alles prima in orde.
oftewel, alles kan stuk zijn; de sensor, de bekabeling en de klokkenwinkel zelf. Als ik nu kan meten aan het signaal wat de sensor afgeeft, kan ik kijken wat er wel en niet werkt. Nu is het probleem dat ik geen idee heb wat voor sensor er in de bak zit, en wat voor signaal hij hij afgeeft. Is er iemand die daar wellicht nog iets meer over kan vertellen?
Zelf dacht ik aan een hall-effect sensor, maar voor zover ik weet hebben die altijd 3 draden.... (of heeft de sensor een massa-aansluiting via de bak?)
Valt er iets te meten aan de snelheidssensor?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik verwacht dat die sensor een elektronische is die pulsjes afgeeft voor je snelheidsmeter. Die pulsjes komen, dacht ik, van een roterende magneet die om de uitgaande as is gemonteerd. Aantal pulsjes zegt iets over de draaisnelheid van de as en dus iets over de gereden snelheid.
Je kunt wellicht de sensor eens los nemen uit de bak en schoonmaken aan de buitenkant. Als er vuil aanzit doet hij het niet zo goed.
Ik kan er ook vreselijk naast zitten met wat ik hier beweer ...
Je kunt wellicht de sensor eens los nemen uit de bak en schoonmaken aan de buitenkant. Als er vuil aanzit doet hij het niet zo goed.
Ik kan er ook vreselijk naast zitten met wat ik hier beweer ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 1st Gear member
@iroll Bedoel je de stekker aan de sensor; of bedoel je de andere kant van de kabel? kan ik deze verder nog ergens aan herkennen? er lopen daar nogal veel kabels.De stekker zit ergens onder het luchtfilter
Morgen ga ik zoeken. Weet je ook mischien wat voor sensor het is? (halleffect, optisch, magneet&spoel, ....)
@Msuidgeest dat kan, maar het kan ook een hall sensor zijn; als je daar een multimeter opzet gaat ie stuk.... vandaar de vraag.Die pulsjes komen, dacht ik, van een roterende magneet
Overigens is het raar dat het door vuil niet meer zou werken, een vuile magneet is nog steeds magnetisch.
Overigens is "even" losnemen en schoonmaken er niet bij; de hitte schilden en de olieleidingen van de turbo moeten los. Dan kun je erbij, en moet je op gevoel de sensor gaan demonteren, omdat het uitlaatspruitstuk ervoor zit, en je dus niets kunt zien. Vandaar mijn voorkeur om te meten.
- Iroll
- 6th Gear member
Aan de sensor zit een zwarte draad. Volg die vanaf de sensor naar de connector met een bruine en gele draad onder het luchtfilter. Hier kan je het electr.schema vinden op pdf blz 57. Van een vuile km sensor heb ik overigens nooit gehoord, misschien dat Msuidgeest in de war is met de vliegwielsensor? Die kan soms vuil worden en daardoor niet meer goed werken.@iroll Bedoel je de stekker aan de sensor;
Als ik naar de tekening kijk lijkt het me een magnetische sensor, maar zeker ben ik er niet van. Je kan iig gewoon de weerstand meten met de multimeter op de connector aangesloten, daar gaat ie niet stuk van.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Bassa, dat vuil kan toch belangrijk zijn, ondanks dat magnetisme overal doorheen gaat. Maar dat magneetje is dusdanig zwak om alleen die sensor te bedienen en verder niets. Als er toch vuil aan zit of omheen, dan kan de werking van die magneet negatief beïnvloed worden.
Ik haal dat aan met die mangeetjes omdat ik iets vergelijkbaars had met mijn ABS-sensoren: na schoonmaken werkte het ABS weer goed.
Ik haal dat aan met die mangeetjes omdat ik iets vergelijkbaars had met mijn ABS-sensoren: na schoonmaken werkte het ABS weer goed.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht: