440 2.0 schokt en toerenteller valt terug bij 3000 toeren

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Beste mede-Volvo-liefhebbers,

Ik heb een probleempje met mijn Volvo 440 2.0i. Sinds een week lijkt het alsof de auto inhoud (heel abrupt) beginnend bij de 3000 toeren. Als ik dan gas geef om erdoor heen te trekkken, blijft de auto schokken tot ongeveer 3500/4000 toeren.

Meestal schakel ik gewoon omhoog, want het voelt alsof het slecht is voor de auto... In principe doet de auto het in iedere versnelling.

Zodra de auto schokt zakt de toerenteller gelijk terug naar nul en sprint eigenlijk gelijk weer terug naar het daadwerkelijke toerental.

Ik ben tot en met de 30ste juli op vakantie, dus kan niet snel reageren, mocht iemand een vraag hebben. Maar ik probeer zsm te reageren, want kan de hulp goed gebruiken ;)

Alvast bedankt!

Groeten Thomas
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Dit herken ik wel van een van mijn eerdere auto's.

Rotor en binnenzijde verdelerkap schoonmaken (en controleren op barstjes), of beter nog: vervangen. Dan is het waarschijnlijk opgelost.

H.
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Bedankt voor je reactie. Ik heb reeds de rotor en verdelerkap vervangen, maar probleem blijft.

Misschien heeft iemand nog een ander idee.

Alvast bedankt!
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

klepspeling te strak?
,inlaatspruitstukpakking lek?
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Het probleem is nu weer iets veranderd... De motor loopt goed tot 3000 toeren, dan stottert deze flink. Ik heb een filmpje gemaakt zodat jullie mee kunnen kijken... Een kennis noemde de lucht inlaatklep.

Iemand anders een idee?

Video:
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Lijkt erop dat het bezinefilter verstopt zit. Remedie is vervangen, kost iets van €15 denk ik en hij zit voor de tank. Om erbij te komen moet je dus onder de auto zijn.
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

...
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Ik heb het brandstoffilter vervangen, maar dit bied geen oplossing...
Nu zijn mijn ideeën een beetje op... Wilde vandaag de auto laten uitlezen, maar de Volvo dealer heeft pas over een week tijd...

Ook nog geen aanpassing aan kleppen of pakkingen... Weet niet of het dat is...

Misschien is het een sensor die niet meer werkt?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Check ook het luchtfilter op verstopping en de staat van de bougiekabels en bougies. Eerst zorgen dat de basis helemaal in orde is omdat te kunnen uitsluiten
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Luchtfilter is gecheckt, geen verschil
Nieuwe bougies
Nieuwe kabels

Ik rijd nu weer wat meer met de auto, maar voorheen ging het lambda sonde lanmpje aan. Nu ik niet boven de 3000 toeren kom, gaat dat lampje ook niet meer aan...
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zou best eens een defecte lambda kunnen zijn. Ik weet niet hoe je engels is, maar hier staat hoe je de lambda kan doormeten. Mocht je een nwe nodig hebben koop dan een originele Bosch lambda.Andere merken kunnen problemen geven.
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Ik heb zojuist gemeten. De waarde fluctueerd heftig tussen de 0,3v en 0,6v. Soms schiet de waarde even naar de 0,7v maar niet constant...

Maar omdat het lambda lampje al een tijdje aan het zeuren is denk ik dat het slim is de sensor te vervangen, toch?
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Voor je vervangt zou ik eerst checken of er nergens valse lucht wordt aangezogen. Check de inlaat-en uitlaatpakkingen, vacuumslangetjes enz. Verdachte plekken met draaiende motor inspuiten met wat WD40, remmenreiniger oid, of vernevel water met een plantenspuit, dat werkt ook. Luister of het toerental van de motor veranderd. Zo ja dan zit er een lek. Valse lucht beinvloed nl de lambda werking. Zonde om te vervangen en het blijkt toch iets anders te zijn. Als dat in orde is dan zou ik pas de lambda vervangen.Succes!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Die lambda waarde hoort te fluctueren. Verder zoals bovenstaande... Uitproberen en uitsluiten :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Ik heb alle pakkingen bij de inlaat en de uitlaat gebombardeerd met WD-40. De motor ging er niet onregelmatiger van lopen. Het stationair toerental blijft hoog rond 1200 toeren, maar schommelt niet meer dan zonder WD-40. Heb ook vacuumslangetjes gecheckt, dat had mijn monteur tijdens mijn vakantie ook gedaan...
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Hier een filmpje van de lambda sonde test.

Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Wat geeft de diagnose aan?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je zou hem eerst nog kunnen uitlezen zoals Wim zegt, maar dat zegt lang niet altijd wat. Oud systeem he. Diagnose box zit bovenop de linker schokbreker toren onder de motorkap. Uitlezen met de sonde in gat 2. Hier kan je de werkwijze en de codes vinden.
Na het uitlezen codes wissen en weer uitlezen als je minstens een half uurtje hebt gereden.
Gebruikersavatar
Lesger
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 05.07.2010 - 18:43

Wat een geweldige tip over dat diagnose ding! Die gaf aan 2.2.3 de stationair-toerentalsensor (stappenmotor). Na inspectie van de stappenmotor, bekeek ik de draden en daarvan was er één afgebroken...

Een nieuwe stekker met stukjes draad gehaald en aan elkaar gemaakt, probleem weg!!! Helemaal top! Allemaal bedankt voor de tips!

Nu geeft de diagnose box nog 1.4.3 aan. Dat zou zijn de pingelsensor, maar ik heb geen idee waar die zit en wat er mis mee kan zijn... Iemand een tip?
Volvo 460 1.8i Sports-Line
Volvo 440 1.8i 2.0i Sports-Line
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mooi man, een lekker goedkope reparatie dus!
Heb je de codes en ecu al gereset en na het rijden weer uitgelezen? Als je dan weer 1-4-3 uitgelezen hebt dan pas naar de pingelsensor kijken. Helaas weet je alleen oftie stuk is door 'm te vervangen, doormeten kan je 'm niet. Hij zit in de kop onder en tussen bougie 2 en 3. Mocht je moeten vervangen dan MOET je 'm vastzetten met 20nm, anders werkt hij niet goed. Als hij niet goed werkt dan gaat de ECU in noodloop en zal je minder vermogen hebben. Echt kwaad kan het dus niet, je ontsteking wordt door de ecu verlaat om pingelen te voorkomen. Reset de ecu door de massa van de accu lostekoppelen, een minuut of 10 volstaat. Daarna gaan rijden, de motor zal de 1e 10 minuten misschien wat rommelig lopen maar dat verdwijnt zodra de ecu zich weer heeft ingeregeld.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”