Gisteren ritje gedaan met Amazon.Na lange stilstand
geen probleem om deze bolide aan de praat te krijgen.
Wel problemen om in eerste versnelling te krijgen.Na
enkele km was het al beter schakelen.Bij nader toezicht
bleek het reservoirtje voor de ontkoppeling zo goed als
leeg.Welk type van olie is hier van toepassing?Moet er
ontlucht worden?En hoe gebeurd dit best?
Alvast veel dank voor jullie reacties.
koppeling Amazon
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Hier gaat gewoon remvloeistof in. De gewone DOT4 die je ook in je remsysteem doet.
Het is echter de vraag of bijvullen (structureel) helpt.
De olie is er niet zomaar uit verdwenen.
Als de auto lang heeft stil gestaan zou ik adviseren om zowel de hoofdcilinder (boven) als hulpcilinder (onder, nummer 26 op je plaatje) te vervangen.
Doordat deze van aluminium zijn gaat reviseren vaak slecht. De cilinderwanden zijn veelal ingevreten en dan blijft de zuiger lekken.
Nieuw zijn ze nog goed te krijgen en niet heel duur.
De bovenste is nu zelfs erg goedkoop te vinden op eBay http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0298057257
Succes,
Groeten Lars
Het is echter de vraag of bijvullen (structureel) helpt.
De olie is er niet zomaar uit verdwenen.
Als de auto lang heeft stil gestaan zou ik adviseren om zowel de hoofdcilinder (boven) als hulpcilinder (onder, nummer 26 op je plaatje) te vervangen.
Doordat deze van aluminium zijn gaat reviseren vaak slecht. De cilinderwanden zijn veelal ingevreten en dan blijft de zuiger lekken.
Nieuw zijn ze nog goed te krijgen en niet heel duur.
De bovenste is nu zelfs erg goedkoop te vinden op eBay http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0298057257
Succes,
Groeten Lars
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
In Juli heb ik mijn kopelingssysteem laten reinigen en verversen. Voor die tijd was het geheel lekvrij maar nu begint er wat vloeistof bij de cilinder weg te lekken. Het lijkt op de plek van nr 26 en dan de rechtse bout. Bij het intrappen en loslaten van de koppeling beweegt deel 28B mee met de draadstang. Hoort dit zo of is deze versleten? Waar lekt de olie in de meeste gevallen weg? Tijdens het rijden en schakelen merk ik niets van lekkage dus de cilinder werkt wel gewoon goed. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Misschien een schoef niet goed dicht gedraaid bij het ontluchten?
Lekkage valt op na een nacht stilstand.
Lekkage valt op na een nacht stilstand.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Je hulp koppelingcillinder is lek, nieuwe kopen en niet gaan reviseren want zoals eerder geschreven dit is uitstel van executie.Remon schreef:In Juli heb ik mijn kopelingssysteem laten reinigen en verversen. Voor die tijd was het geheel lekvrij maar nu begint er wat vloeistof bij de cilinder weg te lekken. Het lijkt op de plek van nr 26 en dan de rechtse bout. Bij het intrappen en loslaten van de koppeling beweegt deel 28B mee met de draadstang. Hoort dit zo of is deze versleten? Waar lekt de olie in de meeste gevallen weg? Tijdens het rijden en schakelen merk ik niets van lekkage dus de cilinder werkt wel gewoon goed. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Misschien een schoef niet goed dicht gedraaid bij het ontluchten?
Lekkage valt op na een nacht stilstand.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Dus ook als er een rubberen afdichtring niet goed afsluit moet de hulpcylinder vervangen worden? Het kopelen gaat verder prima.
http://volvoonderdelen.com/Amazon-220/V ... 3a/page/2/
Is het onderdeel nummer 673030 die ik dan moet bestellen?
Is het schadelijk om hiermee een 3tal weken door te rijden zolang je de vloeistof op peil houdt?
http://volvoonderdelen.com/Amazon-220/V ... 3a/page/2/
Is het onderdeel nummer 673030 die ik dan moet bestellen?
Is het schadelijk om hiermee een 3tal weken door te rijden zolang je de vloeistof op peil houdt?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Het einde van je hulp koppelingcill is nabij maar 3 weken met het op peil houden van je vloeistof moet makkelijk kunnen. Maar vervangen is beter dan reviseren, dit ivm het invreten van het aluminium. Rem olie heeft tot neiging om vocht aan te trekken en de rest kun je zelf wel invullen.Remon schreef:Dus ook als er een rubberen afdichtring niet goed afsluit moet de hulpcylinder vervangen worden? Het kopelen gaat verder prima.
http://volvoonderdelen.com/Amazon-220/V ... 3a/page/2/
Is het onderdeel nummer 673030 die ik dan moet bestellen?
Is het schadelijk om hiermee een 3tal weken door te rijden zolang je de vloeistof op peil houdt?
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Hoeveel tijd neemt het vervangen van een hulpcylinder in beslag ongeveer?

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
De hulpcilinder zit met twee half duims boutjes vast aan het koppelingshuis en hij zit vast aan de slang. Ik zou die slang ook meteen vervangen.
De nippel aan de loppelingsleiding kon wel eens vast zitten aan de leiding zelf.
Daardoor loop je het risico dat die kapot gaat.
Om dit te voorkomen kun je het beste eerst de hulpcilinder loshalen waardoor die bungelt.
Trap dan de koppeling helemaal in en zet de pedaal vast (daarmee voorkom je dat het reservoir leeg loopt). Zet er dan wel even een bakje onder want de zuiger kan dan wel uit de hulpkoppelingscilinder gedrukt worden.
Daarna het klemmetje van de overgang slang/leiding loshalen (zie no 24 op bovenstaand plaatje). Je kunt dan de nippel stilhouden en de slang met hulpkoppelingscilinder en al ronddraaien.
Daarna is het een kwestie van in omgekeerde volgorde terug en vullen en ontluchten.
Dit alles gaat er wel vanuit dat je hoofdcilinder goed is.
Afhankelijk van de routine die je erin hebt, hoe vast het zit, en of je wel of geen brug hebt zou ik zeggen 20 a 40 minuten.
De nippel aan de loppelingsleiding kon wel eens vast zitten aan de leiding zelf.
Daardoor loop je het risico dat die kapot gaat.
Om dit te voorkomen kun je het beste eerst de hulpcilinder loshalen waardoor die bungelt.
Trap dan de koppeling helemaal in en zet de pedaal vast (daarmee voorkom je dat het reservoir leeg loopt). Zet er dan wel even een bakje onder want de zuiger kan dan wel uit de hulpkoppelingscilinder gedrukt worden.
Daarna het klemmetje van de overgang slang/leiding loshalen (zie no 24 op bovenstaand plaatje). Je kunt dan de nippel stilhouden en de slang met hulpkoppelingscilinder en al ronddraaien.
Daarna is het een kwestie van in omgekeerde volgorde terug en vullen en ontluchten.
Dit alles gaat er wel vanuit dat je hoofdcilinder goed is.
Afhankelijk van de routine die je erin hebt, hoe vast het zit, en of je wel of geen brug hebt zou ik zeggen 20 a 40 minuten.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog