Ik zit met een prangende vraag aan degenen met een ECC in hun S40 / V50.
Kan iemand vertellen of de AUTO stand van de ECC d.m.v. de ventilator knop linksonder op de middenconsole aan en uit geschakeld kan worden?
Of te wel: wanneer je de knop 1x indrukt gaat het ledje aan en bij nog een keer indrukken uit?
Of kan de AUTO stand alleen worden uitgeschakeld bij volledig naar links draaien van de ventialtor draaiknop (alles uit) of bij activeren van de ontdooier stand?
Bediening ECC (Elektronische klimaatregeling)
- Elvis
- 2nd Gear member
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
- Peter-V50
- 4th Gear member
Door op de knop te drukken gaat de AUTO stand aan (LED aan) of uit (LED uit). Zodra je met de hand de ventilatorsnelheid verandert (draaien aan dezelfde knop) dan gaat de AUTO stand uit. Dit geldt ook voor de knoppen voor de luchtverdeling (hoofd, midden, voeten). Door weer op de AUTO knop te drukken wordt de AUTO stand weer ingeschakeld.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
- Paul
- Geartronic member
En zo kan je dus als je gebeld wordt en je in een heete auto stapt ff die blower zachter zetten 

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Elvis
- 2nd Gear member
Peter, bedankt voor de snelle reactie.
Nadat ik een paar weken geleden last kreeg met de buitentemperatuurmeter die Siberische waarden begon aan te geven tijdens zomerse dagen begon tegelijkertijd ook de bediening van de ECC kuren te vertonen. Met name het verschijnsel dat ik de ECC niet meer van AUTO af kon halen door de ventilator knop in te drukken. Dit was volgens mij voorheen wel mogelijk maar door de beweringen van de dealer begon ik aan mijzelf te twijfelen.
Gisteren de auto bij de dealer gebracht om dit na te laten kijken maar bij ophalen was er niets veranderd. Volgens de monteur hoort deze schakeling zo. Vandaar mijn vraag.
Met jouw antwoord uitgeprint toch nog maar even langs de dealer want het zit mij toch niet lekker. geen idee of er op langere termijn toch weer storingen gaan optreden door deze afwijking en dan is het "natuurlijk" geen garantie meer...
Nadat ik een paar weken geleden last kreeg met de buitentemperatuurmeter die Siberische waarden begon aan te geven tijdens zomerse dagen begon tegelijkertijd ook de bediening van de ECC kuren te vertonen. Met name het verschijnsel dat ik de ECC niet meer van AUTO af kon halen door de ventilator knop in te drukken. Dit was volgens mij voorheen wel mogelijk maar door de beweringen van de dealer begon ik aan mijzelf te twijfelen.
Gisteren de auto bij de dealer gebracht om dit na te laten kijken maar bij ophalen was er niets veranderd. Volgens de monteur hoort deze schakeling zo. Vandaar mijn vraag.
Met jouw antwoord uitgeprint toch nog maar even langs de dealer want het zit mij toch niet lekker. geen idee of er op langere termijn toch weer storingen gaan optreden door deze afwijking en dan is het "natuurlijk" geen garantie meer...
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Lekkere dealer/monteur dan !!
Staat ook letterlijk in het boekje beschreven hoe het werkt en wat het allemaal kan.
Mijn computer heeft ook wel eens het idee gehad dat we nog in de ijstijd leven, maar de ecc is daar niet van op hol geslagen.
Klacht neergelegd en dat werd ook beaamd en er werd verteld wat de ecc voor kuren zou kunnen gaan doen.
Dus dat jouw dealer zo'n antwoord geeft snap ik echt niet!
Staat ook letterlijk in het boekje beschreven hoe het werkt en wat het allemaal kan.
Mijn computer heeft ook wel eens het idee gehad dat we nog in de ijstijd leven, maar de ecc is daar niet van op hol geslagen.
Klacht neergelegd en dat werd ook beaamd en er werd verteld wat de ecc voor kuren zou kunnen gaan doen.
Dus dat jouw dealer zo'n antwoord geeft snap ik echt niet!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Peter-V50
- 4th Gear member
De buitentemperatuurmeter heeft invloed op de werking van de ECC. Dat de thermometer verkeerde waarden aangeeft is een bekend probleem bij een V50 van die generatie. Het probleem zit in de kabels of contacten in de deur. (Wie weet wat preciezer hoe dat ook al weer zat?) Als dat probleem opgelost wordt, werkt de ECC misschien ook weer normaal.
Volvo XC40 P8 MY21
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Klopt, bij mij is die kabelboom in de deur ook compleet vervangen.Peter-V50 schreef:De buitentemperatuurmeter heeft invloed op de werking van de ECC. Dat de thermometer verkeerde waarden aangeeft is een bekend probleem bij een V50 van die generatie. Het probleem zit in de kabels of contacten in de deur. (Wie weet wat preciezer hoe dat ook al weer zat?) Als dat probleem opgelost wordt, werkt de ECC misschien ook weer normaal.
De meeste V50 met dit probleem vielen onder een coulance regeling.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- Elvis
- 2nd Gear member
Dat boekje is hierin niet echt duidelijk. Er staat niet expliciet beschreven dat de AUTO stand aan en uit te schakelen is door op de ventilator knop te drukken.
Sterker nog, er staat letterlijk: "Als u een of meer handmatige functies selecteert, worden de overige functies nog steeds automatisch geregeld".
Dit impliceert dat de AUTO regeling bij bvb. verdraaiing van de ventialtor snelheid nog steeds intact blijft.
Dit pleit niet echt in mijn voordeel.
Misschien kan ik het beste de werking vergelijken met een van de V50's die in de showroom staan. Dan is de discussie gauw beslecht. (die moeten dan wel ECC hebben, anders werkt de truuk nog niet) :?
Sterker nog, er staat letterlijk: "Als u een of meer handmatige functies selecteert, worden de overige functies nog steeds automatisch geregeld".
Dit impliceert dat de AUTO regeling bij bvb. verdraaiing van de ventialtor snelheid nog steeds intact blijft.
Dit pleit niet echt in mijn voordeel.
Misschien kan ik het beste de werking vergelijken met een van de V50's die in de showroom staan. Dan is de discussie gauw beslecht. (die moeten dan wel ECC hebben, anders werkt de truuk nog niet) :?
- Paul
- Geartronic member
In onze V50 was ook die kabelboom van slag, ECC dacht dat het -18 graden was en de Airco deed toen ook vrijwel niks.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dat lijkt me dan in jouw geval het makkelijkst, kan je het ook zelf ervaren en vergelijken.
Succes !!
Succes !!
- RobbertP
- 2nd Gear member
Als de buitentemperatuur onder de 5gr komt, slaat de aircopomp niet in en zal dus de airco niet werken. Is jouw sensor van slag (zijn al complete topics over geschreven) en geeft deze aan dat het vriest, heb je dus ook geen verkoeling van je airco...
Bij mijn V was het opgelost door het groene "volvo-vet" in de connector te spuiten.
Ik kan het verhaal van Paul alleen maar beamen.
Bij mijn V was het opgelost door het groene "volvo-vet" in de connector te spuiten.
Ik kan het verhaal van Paul alleen maar beamen.
V50 2.0D Summum