Ik zou wel wat meer pit in mijn 245 willen hebben. Nu heb ik een B21 injectie met een 4 traps aut en ik wil een B23 met injectie d'rin hebben. Kan ik het blok zo over zetten of moet ik de comp ook vervangen. Of raden jullie me aan om een B230 te nemen. Ik hoef geen turbo. Ik vindt mijn volvo 245 eigenlijk maar een trage bak met acceleren en bij een lange kluft (helling) loopt het toerental en snelheid best wel snel terug en moet ik zover gas geven dat de OD zichzelf uitschakeld. De compressie zit tussen de 10 en de 11 en de kleppen zijn recent gesteld.
Ik vindt de trekkracht te kort voor een volvo of ik verbeeld het me maar volvo's worden als werkpaarden gezien, maar ik zie mezelf niet met een caravan achter de 245 naar italie vertrekken.
van B21 injectie naar B23 injectie
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Een B21 injectie uit de US is een B21F, ca. 100 pk, niet echt geweldig maar vergelijkbaar met de B19A en B21A waar veel 245's uit die tijd mee rondreden.
Ik denk dat gasgeven inderdaad de voordeligste en makkelijkste oplossing is. Gevolgd door een andere nokkenas monteren, een A bijvoorbeeld. Of een handbak.
Power zonder turbo (ca. 130 pk) komt van een B23/230E, hebben een ander injectiesysteem (K jet), of een B230FB, vrij veel aanpassen aan bedrading nodig.
Ik denk dat gasgeven inderdaad de voordeligste en makkelijkste oplossing is. Gevolgd door een andere nokkenas monteren, een A bijvoorbeeld. Of een handbak.
Power zonder turbo (ca. 130 pk) komt van een B23/230E, hebben een ander injectiesysteem (K jet), of een B230FB, vrij veel aanpassen aan bedrading nodig.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
De rede dat ik het aanhaal is dat ik mijn oude Opel Admiral weer terug gekocht heb, dit is dan wel een 6 cill 2.8 liter met 165 pk (2 zenith carb's) maar deze auto weegt 1664 kg en de volvo 1400 kgGrijze144 schreef:Een B21 injectie uit de US is een B21F, ca. 100 pk, niet echt geweldig maar vergelijkbaar met de B19A en B21A waar veel 245's uit die tijd mee rondreden.
Ik denk dat gasgeven inderdaad de voordeligste en makkelijkste oplossing is. Gevolgd door een andere nokkenas monteren, een A bijvoorbeeld. Of een handbak.
Power zonder turbo (ca. 130 pk) komt van een B23/230E, hebben een ander injectiesysteem (K jet), of een B230FB, vrij veel aanpassen aan bedrading nodig.
Gewicht pk verhouding opel is 1664 / 165 = 10,8 pk /kg
Gweicht pk verhouding volvo is 1400 / 100 = 14 pk / kg
De opel is toch krachtiger met acceleren op de snelweg en heuvel op doet ie ook zonder al te veel in toeren te zakken en als je gas geeft dan voel je dat je versnelt, dit gevoel krijg ik bij de volvo veel later.
Het idd een US uitvoering met een Katalysator.
Maar als je een complete auto hebt dan is het toch een kwestie van mijn motorruimte kaal plukken en dan alles van een modernere 240 of 740 over te zetten. Qua bedrading heb ik alleen maar te maken met het motor management toch, of niet. Ik weet dat een 240 polar al gauw naar de 130 pk gaat zonder turbo.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20841
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Je berekening is fout 
het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.
De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.

het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.
De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!Je berekening is fout
het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.
De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
zit ook weer wat inIroll schreef:Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!Je berekening is fout
het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.
De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Een 240 Polar is een gewone 240 met B230F met 113 pk. M.i. de moeite van het ombouwen niet waard.
Maar als je een complete 940 ernaast zet kan je idd op je gemakkie de B230FB overbouwen. Hier, 500 euro: http://link.marktplaats.nl/363723945
De pk's kan je ook bergop gebruiken alleen zal je dan terug moeten schakelen tot-ie >4500 rpm draait. Dan kom je echt wel boven.
Maar als je een complete 940 ernaast zet kan je idd op je gemakkie de B230FB overbouwen. Hier, 500 euro: http://link.marktplaats.nl/363723945
De pk's kan je ook bergop gebruiken alleen zal je dan terug moeten schakelen tot-ie >4500 rpm draait. Dan kom je echt wel boven.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Je B21F-MPG heeft nu ws. een L nokkenas, of een F, nog erger. Met een A as (niet duur, weinig werk) zou je een wat levendigere respons krijgen, klimt makkelijker in de toeren.
Alhoewel de automaat daar natuurlijk weer een deel van opslorpt.
Alhoewel de automaat daar natuurlijk weer een deel van opslorpt.
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Het is natuurlijk een opstapeling van factoren.Grijze144 schreef:Je B21F-MPG heeft nu ws. een L nokkenas, of een F, nog erger. Met een A as (niet duur, weinig werk) zou je een wat levendigere respons krijgen, klimt makkelijker in de toeren.
Alhoewel de automaat daar natuurlijk weer een deel van opslorpt.
US uitvoering
de nokkenas
de automaat
op gas rijden
bijna 3 ton op de teller
rendement van het blok wordt minder met de leeftijd
Het is een kwestie van accepteren en anticiperen, maar een 940 blok is een serieuze overweging.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20841
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ben ik het overigens volledig mee eens. Maar had op dat moment geen tijd om verder te kloppen. Een 6 pitter wordt overigens nu regelmatig nagebootst door het monteren van een TurboIroll schreef:Je bent aardig alert V480-S60, dat is de juiste berekening!Je berekening is fout
het is 10,8 kg/pk voor de admiral tegenover 14 kg/pk voor de Volvo.
De pk/gewichtsverhouding voor de admiral is absoluut gunstiger.
Maar de pk's zeggen niet zoveel, die geven meer aan hoe hoog de topsnelheid is. Om heuvel op te rijden of een caravan te trekken gaat het om de nm's. En een 6 pitter heeft daar nu eenmaal veel meer van dan een 4 pitter.

Is het mogelijk om een B21FT blok te plaatsen. (als daar überhaupt nog aan te komen is?)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)