Jarenlang heb ik met plezier rondgereden in mijn 940 estate tot enkele weken geleden de radiateur het heeft begeven en de motor oververhit raakte.
Gevolg: kapotte radiateur, lekke koppakking en mogelijk zuigerkop beschadigd. Totale reparatiekosten bij dealergarage ca € 2.500,= (!!)
Inmiddels heb ik vervangend vervoer geregeld maar ik wil eigenlijk toch zo goedkoop mogelijk reparaties uitvoeren. Hiervoor ben ik in eerste instantie op zoek naar een nieuwe radiateur en ik begreep dat er tal van types bestaan die niet zonder mee kunnen worden uitgewisselt.
De specs van de auto zijn:
- 940 2.3 LPT (estate)
- bouwjaar 1997
- benzine
- automaat
- airco (climate control)
Mijn vraag is welk type radiateur geschikt is voor deze wagen. Verder is de auto eigenlijk nog prima en staat er (slechts) 280.000 op de teller. Dus ongetwijfeld kan ik er nog iemand blij mee maken.
Heftige schade 940 estate, welke radiateur
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Onze 240 heeft wel eens een week zo rondgereden, OK geen turbo, maar ik denk dat het wel meevalt.
Hoe weet je bv dat de koppakking pokt is?
Kijk eens op de sloop, 25 euro is de gangbare prijs. Die radiateurs zijn al jaren hetzelfde, 450x420x32. Je moet alleen de juiste aansluitingen voor de automaatkoeler hebben, zoiets: http://link.marktplaats.nl/368431008.
Hoe weet je bv dat de koppakking pokt is?
Kijk eens op de sloop, 25 euro is de gangbare prijs. Die radiateurs zijn al jaren hetzelfde, 450x420x32. Je moet alleen de juiste aansluitingen voor de automaatkoeler hebben, zoiets: http://link.marktplaats.nl/368431008.
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 01.05.2005 - 22:58
- Locatie: Vaassen
- Contacteer:
Ik denk toch wel dat er een groter type inzit. Met de jaren is er wel wat gewijzigd. Ik heb er trouwens wel eentje liggen.Ook als er iets met de kop is heb ik wel een oplossing. Wat radiateur betreft zou ik voor nieuw gaan. Het kunststof-huis wordt met de tijd veel te hard en breekt gewoon stuk.Grijze144 schreef:Onze 240 heeft wel eens een week zo rondgereden, OK geen turbo, maar ik denk dat het wel meevalt.
Hoe weet je bv dat de koppakking pokt is?
Kijk eens op de sloop, 25 euro is de gangbare prijs. Die radiateurs zijn al jaren hetzelfde, 450x420x32. Je moet alleen de juiste aansluitingen voor de automaatkoeler hebben, zoiets: http://link.marktplaats.nl/368431008.
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Het radiatorblok voor een 940 LPT met automaat is toch wel beduidend anders dan de ongeblazen 740 handbak hoor.Grijze144 schreef: Die radiateurs zijn al jaren hetzelfde, 450x420x32.
Winparts.nl verkoopt ze trouwens ook, ik heb er drie jaar terug een nieuwe in gezet (toen nog met mijn 940 non-turbo handbak) die kostte nieuw 212 euro excl.
Kijk effe in dze prijslijst:
http://members.home.nl/volvoforlife/v70 ... rijslijst/
daar kost ie 120 euries, nieuw
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2