Hoi allemaal
Na 1000 km snelweg en 100km door de bergen geef ik een peut gas (diesel dus) om in te halen.
"roetfilter vol"zie ik op mijn schermpje, met de oranje gevarendriehoek en de auto schiet in noodloop. max 80km/uur dus en vooral het accelereren naar die 80 is een ramp.
Accu losgegooid en dan doet ie het weer. Maar de eerst de beste keer dat ik een beetje teveel diesel geef is het mis.
Het is een V70 2.4d van sept 2007.
Enig idee waardoor dat kan komen? Slechte diesel? Weinig zin om een Franse Volvo-dealer op te zoeken een een nieuw roetfilter aangesmeerd te krijgen, maar wat moet, dat moet.
Zoekfunctie nog niet gebruikt, ga ik nu doen.
Ooit eens op een forum een methode gevonden om zelf de codes (zonder apparaat) uit te lezen. Even zoeken, maar de internet verbinding hier is ook flut.
Alvast bedankt! Janis
Mayday!.. Roetfilter vol melding en noodloop... in Fankrijk
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Staat er niks over in het instructieboekje?
Onderstaand heb ik gevonden voor de S40, ik weet niet of dat ook voor de V70 geldt?

Onderstaand heb ik gevonden voor de S40, ik weet niet of dat ook voor de V70 geldt?

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
bedankt voor het opzoeken. Ik heb het boekje bij me. Staat er idd in, maar kan volgens mij niet vol zijn omdat ik net 1000KM !! snelweg gereden heb.
iedere keer als ik nu gas geef schiet ie in noodloop, moet iets anders zijn.
iedere keer als ik nu gas geef schiet ie in noodloop, moet iets anders zijn.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ik heb ook gelezen dat regenereren af en toe niet lukt en dat de boel geforceerd moet worden geregenereerd. Ik weet verder niet hoe dat in z'n werk gaat, maar ik neem aan dat je daarvoor wel naar een Volvodealer moet gaan.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
Heb die methode gevonden hoe je error-codes kunt uitlezen, ga het asap proberen:
http://forums.t5d5.org/topic/7162-check ... ntry138872
Oh ja, wat is een roetfilter in het frans ?
http://forums.t5d5.org/topic/7162-check ... ntry138872
Oh ja, wat is een roetfilter in het frans ?
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk dat er een probleem is waardoor het roetfilter vol loopt. De auto gaat heel erg roken als de intercooler lekt of als er een lucht(turbo)slang stuk is. Ik zou dat als eerste bekijken. Het roetfilter neemt alle roetdeeltjes op waardoor je als berijder geen signaal meer krijgt dat er iets niet goed zit.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
Hoi edraket,
Bedankt, zal eens pogen of ik en lekkende slang, IC kan ontdekken.
Kan het ook door een slechte batch diesel komen? Het was vrij snel na een tankbeurt. Avia, gewone diesel. Zou fijn zijn als het iets eenvoudigs was. (beetje naief, maar ja, hopen mag
)
Edit: slechte diesel icm mijn rica sports-tune?
Foutcodes uitlezen kan toch alleen met de bijbehorende reader, die ga ik toch eens aanschaffen. Enige wat ik nu zie is DAT er een ECM CEM en AUM error is, maar welke ..?
NOG EEN EDIT: 1 dag voor mijn vakantie (idd lekker slim) is mijn MAF/LMM sensor vervangen, omdat het verbruik de hele tijd flut was (en nog is btw). De oude heb ik bij me, dus die kan ik nog terugzetten.
Bedankt, zal eens pogen of ik en lekkende slang, IC kan ontdekken.
Kan het ook door een slechte batch diesel komen? Het was vrij snel na een tankbeurt. Avia, gewone diesel. Zou fijn zijn als het iets eenvoudigs was. (beetje naief, maar ja, hopen mag

Edit: slechte diesel icm mijn rica sports-tune?
Foutcodes uitlezen kan toch alleen met de bijbehorende reader, die ga ik toch eens aanschaffen. Enige wat ik nu zie is DAT er een ECM CEM en AUM error is, maar welke ..?
NOG EEN EDIT: 1 dag voor mijn vakantie (idd lekker slim) is mijn MAF/LMM sensor vervangen, omdat het verbruik de hele tijd flut was (en nog is btw). De oude heb ik bij me, dus die kan ik nog terugzetten.
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
LMM zou ik zeker proberen, al heb je wel een torx sleutel met een gaatje nodig.
Ik hoor wel vaker klachten met de diesel in Frankrijk. Ik denk ook dat de klachten dan eerder van vermogens verlies, noodloop enz. zouden zijn en niet zozeer een roetfilter wat vol zit. Maar ik sluit dat zeker niet uit.
Heb zelf al eens in NL een slecht trekkende D5 gehad (zonder roetfiler), na een nieuwe tank diesel was het weg.
Ik zou zeker nog geen vermogen laten verspijkeren in Frankrijk aan de auto voordat je ergens anders hebt kunnen tanken. De huidige tank moet dan wel bijna leeg zijn.
Ik hoor wel vaker klachten met de diesel in Frankrijk. Ik denk ook dat de klachten dan eerder van vermogens verlies, noodloop enz. zouden zijn en niet zozeer een roetfilter wat vol zit. Maar ik sluit dat zeker niet uit.
Heb zelf al eens in NL een slecht trekkende D5 gehad (zonder roetfiler), na een nieuwe tank diesel was het weg.
Ik zou zeker nog geen vermogen laten verspijkeren in Frankrijk aan de auto voordat je ergens anders hebt kunnen tanken. De huidige tank moet dan wel bijna leeg zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Wel erg toevallig dat het wéér om Franse diesel gaat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20788
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Vreemd, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Op de wintersport hadden we ook zo iets met de XC70 D5 van mijn zwager. Eerst 1000 km Autobahn en toen nog een stukje door de bergen. Toen we weer naar huis wilden kwam er de melding over het roetfilter. We hebben rustig doorgereden (kan toch niet anders in de bergen) en hebben een wolk van zwarte rook door het dal gelegd. Na een tijdje verdween de melding en konden we weer gewoon rijden. Die 1000 km autosnelweg zegt misschien niet zoveel.bedankt voor het opzoeken. Ik heb het boekje bij me. Staat er idd in, maar kan volgens mij niet vol zijn omdat ik net 1000KM !! snelweg gereden heb.
Verschil is wel dat de auto toen een week stil heeft gestaan bij temperaturen tussen de -10 en -20. Het starten was nogal lastig en dat alleen al kon de boel verstoppen.
Misschien kun je toch voorzichtig doorrijden, zoals in het boekje staat, en kijken of de melding verdwijnt.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 10:00
Pfft , anderhalve dag zonder internet zeg!
Vandaag 5 keer de stroom uitgevallen op de camping. Nu eindelijk weer internet. Gaat lekker hier. Normaal gesproken wil ik alleen internet om het weer te kunnen checken (en te kijken wat er in de omgeving te doen is, mar nu wil ik ook graag volvo-forum kunnen lezen
).
Vandaag 40 minuten in de 2e versnelling door de bergen gaan rijden, dus bijna de hele tijd tussen de 3000 en 4000 toeren. In een pogong het eventuele volzittende roetfilter schoon te branden. Ging goed, maar
..... GVD!!!! valt weeer de stroom uit, dus ook wifi.....
Even wachten maar weer. Hopelijk komt het goed.
$#&*@$^#*& tijdens het typen verbinding kwijt en ook niet meer herstelbaar. Type maar even verder in notepad en doe een copy/past als het internet weer werkt.
Ik poog eerst deze tank leeg te rijden en gooi er dan premium in. Werkt dat nog niet, dan de andere MAF.
Ik hou jullie als het lukt !! op de hoogte.
Voorlopig iig niet planken, als ik zo de vakantie doorkom is het ook te doen.
Iig enorm bedankt voor alle hulp/ideeen en reacties.
Janis
Vandaag 5 keer de stroom uitgevallen op de camping. Nu eindelijk weer internet. Gaat lekker hier. Normaal gesproken wil ik alleen internet om het weer te kunnen checken (en te kijken wat er in de omgeving te doen is, mar nu wil ik ook graag volvo-forum kunnen lezen

Vandaag 40 minuten in de 2e versnelling door de bergen gaan rijden, dus bijna de hele tijd tussen de 3000 en 4000 toeren. In een pogong het eventuele volzittende roetfilter schoon te branden. Ging goed, maar
..... GVD!!!! valt weeer de stroom uit, dus ook wifi.....
Even wachten maar weer. Hopelijk komt het goed.
$#&*@$^#*& tijdens het typen verbinding kwijt en ook niet meer herstelbaar. Type maar even verder in notepad en doe een copy/past als het internet weer werkt.
Ik poog eerst deze tank leeg te rijden en gooi er dan premium in. Werkt dat nog niet, dan de andere MAF.
Ik hou jullie als het lukt !! op de hoogte.
Voorlopig iig niet planken, als ik zo de vakantie doorkom is het ook te doen.
Iig enorm bedankt voor alle hulp/ideeen en reacties.
Janis
Volvo V70 sports edition 2.4d sept. 2007
- elianmars
- 5th Gear member
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52
Ondanks de tegenslag een fijne vakantie gewenst! 

Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm
Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:

Is dit normaal?
Je zal dit inderdaad maar op de snelweg tegenkomen op weg naar Oostenrijk, en je moet met die snelheid over de Duitse autobanen slakken?
levensgevaarlijk !!
Ik rijd liever over die autobanen rond de 140-150 dan 70, om eerlijk te zijn.......met die snelheid een gevaar op de weg.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41156
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volgens mij staat er niet dat je met 70/90 km/h op de Autobahn moet rijden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70