Schakelmomenten V70 2.4d geartronic '10 i.c.m. met caravan
-
- 2nd Gear member
Ben net terug van vakantie met mijn V70 2.4d (2010) met geartronic. Achter de auto hing een caravan van 1500kg. Wat mij opviel (overigens ook zonder caravan) is dat de automatische bak zeer snel opschakeld naar de hoogste versnelling. Ook als de weg (iets) opliep bleef de auto in 6 en je hoorde, bij 105km/u en rond de 1700tpm, dat de motor "bromde" en het niet echt naar zijn zin had. Ik heb daarom de hele rit de bak handmatig bediend en het meest in z'n 5 gereden en de motor op zo'n 2200tpm. gehouden. Verbeeld ik het mij nu of is het schakelgedrag van deze geartronic anders de de S60's die ik hiervoor gereden heb waar ik (bijna) nooit handmatig hoefde te schakelen? Heeft dit soms te maken met het "nieuwe rijden" en is de afstelling van de geartronic tegenwoordig zo dat er zo snel mogelijk opgeschakeld wordt? Want ook zonder caravan valt mij op dat de bak in no-time naar z'n 6 schakelt. Wat zijn jullie ervaringen?
- diesel01
- Geartronic member
Ik ben ook benieuwd naar dit verhaal.
Het zou maar zo kunnen zijn dat binnen afzienbare tijd de S60 van ons wordt in geruild op V70 geartronic 185pk waar dan mogelijk ook een caravan achter komt(1700kilo).
Het zou maar zo kunnen zijn dat binnen afzienbare tijd de S60 van ons wordt in geruild op V70 geartronic 185pk waar dan mogelijk ook een caravan achter komt(1700kilo).
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
De automaat is adaptief, dwz dat deze zich aanpast aan de bestuurder. Als je dus vaak wat sportiever rijdt houdt de GT zijn versnelling ook wat langer vast, veel file rijden resulteert in een luie automaat. Wat dat betreft is een sport knopje handiger. Het duurt immers even voordat de bak zich heeft aangepast aan de rijomstandigheden. En tegen de tijd dat dat zo is heb je misschien wel weer een relaxte bui waardoor hij dan juist weer te hoog in toeren blijft hangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sanco
- 5th Gear member
Ik heb ook een model10 2.4D icm deze bak. Ook met een lege/losse auto blijft de bak som wat te lang in de hoogste versnelling: bijv. een snelheidsbeperking tot 70, gevolgd door een helling: dan blijft de bak in 6 hangen, maar zit de motor inderdaad wat te laag in toeren om nog lekker te kunnen ronddraaien. Ik kan me voorstellen dat dit met een behoorlijke caravan vaker voor het voetlicht treedt. Dit heeft alles te maken met veranderde "schakel software" die is doorgevoerd om het behoorlijk hoge verbruik van de nieuwe generatie D motoren icm de GT naar beneden te krijgen. Volgens mij zijn er op dit forum al eerder topics aan gewijd. Tijdens een recent bezoek aan de garage heb ik dit nog kort met een monteur besproken. Ze hebben meerdere "oudere" D5 en 2.4D's geupdate omdat de eigenaren moeite hadden met het verbruik. Ik weet niet of het mogelijk is om bijvoorbeeld deze "oudere" software terug te laden zodat het blok meer op toeren kan blijven, ten koste van wat meer brandstof. Voor een 2008 of 2009 model die zo is uitgeleverd zal dit wellicht eenvoudiger zijn dan voor een 2010 model wat mogelijk standaard al van deze "zuinige" software is voorzien. Je zou er eens navraag naar kunnen doen bij je dealer. Anders zit er inderdaad niets anders op dan zelf de pook ter hand te nemen.
Ik denk overigens dat het rijden met een caravan ook bij andere merken af en toe om handmatig ingrijpen vraagt, zeker in wat heuvelachtig of bergachtig terrein. De vraag is dan ook of de sofware daar wel een oplossing voor biedt.
Los daarvan is het o.a. voor de koeling ook beter om bij zware belasting wat meer toeren te maken. In die zin denk ik dat je keuze om met de caravan dus veel in 5 te rijden dan ook een verstandige is. Een hulp daarbij kan ook je momentane verbruikcijfer zijn: als je verbruik in een hoge versnelling bij constante snelheid (rijden op CC) hoger ligt dan in een lagere versnelling bij meer toeren, dan is het zowiezo verstandig om voor de lagere versnelling te kiezen.
Ik denk overigens dat het rijden met een caravan ook bij andere merken af en toe om handmatig ingrijpen vraagt, zeker in wat heuvelachtig of bergachtig terrein. De vraag is dan ook of de sofware daar wel een oplossing voor biedt.
Los daarvan is het o.a. voor de koeling ook beter om bij zware belasting wat meer toeren te maken. In die zin denk ik dat je keuze om met de caravan dus veel in 5 te rijden dan ook een verstandige is. Een hulp daarbij kan ook je momentane verbruikcijfer zijn: als je verbruik in een hoge versnelling bij constante snelheid (rijden op CC) hoger ligt dan in een lagere versnelling bij meer toeren, dan is het zowiezo verstandig om voor de lagere versnelling te kiezen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
-
- 2nd Gear member
Ok, dat adaptieve dat snap ik. Sportief rijden met een caravan van 5m en 1500kg valt overigens niet mee kan ik je zeggen zonder minder vriendelijke blikken van de medeweggebruikers. Maar ik krijg de indruk dat de bak te lang in z'n 6e versnelling blijft hangen. De motor zal sterk genoeg zijn om dit aan te kunnen, maar je merkt, tenminste dat vind ik, dat hij net te laag in toeren zit wat, volgens mij, niet echt bevorderlijk is voor bak+motor. Dus is het dan beter om zelf te schakelen als er een caravan achter hangt?!
-
- 2nd Gear member
Sanco, wat je zegt over het gebruik viel mij ook op. Er zat maar weinig verschil (ong. 1 l/100km) tussen de 5e en 6e versnelling. Dus als ik je goed begrijp, dan zijn de schakelmomenten inderdaad gewijzigd. Normaal gesproken geen probleem, maar met (zware) aanhanger/caravan zul je zelf moeten schakelen. Nadeel hiervan is dat ik dan weleens vergeet om handmatig terug te schakelen als de snelheid afneemt of de auto stopt. Gelukkig neemt de bak het dan over en schakelt alsnog automatisch terug. Ik weet niet of dit kwaad kan en of je de bak hiermee beschadigd
- Fransosowitz
- 3rd Gear member
Dit, of iets soorteglijks, is inderdaad al vaker besproken hier. Check b.v. het topic http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31802 eens.
Dat gaat ook over het te laag in toeren zitten of blijven hangen. Een oplossing was er trouwens niet meen ik...
Ik denk overigens dat Sanco gelijk heeft dat het met het "drukken van het verbruik" te maken heeft.
Dat gaat ook over het te laag in toeren zitten of blijven hangen. Een oplossing was er trouwens niet meen ik...
Ik denk overigens dat Sanco gelijk heeft dat het met het "drukken van het verbruik" te maken heeft.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
- sanco
- 5th Gear member
Die beveiliging zit er niet voor niets ingebouwd toch? dus als af en toe optreedt lijkt het mij niet dat dat kwaad kan. Juist als deze veiligheid niet zou werken, dan pas zou het mogelijk erger zijn.s60 schreef: Gelukkig neemt de bak het dan over en schakelt alsnog automatisch terug. Ik weet niet of dit kwaad kan en of je de bak hiermee beschadigd
Ik denk dat de GT zich door de jaren wel dusdanig heeft bewezen dat je bij normaal gebruik ook met een caravan niet hoeft te vrezen voor zijn levensduur. Immers: hoeveel rijden er wel niet rond, ook met tuning? Zonder daarover een nieuwe discussie te willen opstarten geeft dit wel aan dat in de standaard configuratie, en al helemaal met de 2.4d, nog genoeg reserve zit. Als de prestaties je als geheel wat zijn tegengevallen kun je natuurlijk tuning overwegen. Officieel via Polestar, via de dealer en met behoud van garantie. Je koppel stijgt dan echter niet / nauwelijks, maar hij gaat wel naar 205 pk en om die te benutten zul je echt toeren moeten maken... of.. via een van de andere aanbieders, die naast vermogen ook extra koppel onderin kunnen bieden. Ik blijf echter van mening dat de door jou gekozen oplossing, nl bij het rijden met zware belasting op tijd een versnelling terugschakelen, de enig juiste is, en op termijn ook het beste voor de techniek.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
- edraket
- 7th Gear member
Heb laatst ook met een diesel automaat gereden (185 pk), en het viel me daarmee op dat bij redelijk wat gas de bak gewoon met 1500 toeren probeert op te pakken. Dat is echt te laag. Heb zelf een handgeschakelde en probeer daarmee niet beneden de 1800 toeren de motor serieus te belasten.
Het beste kun je inderdaad handmatig even een tandje terug doen.
Het beste kun je inderdaad handmatig even een tandje terug doen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Zoals ik al eerder heb gepost. Probeer de auto te rijden zoals je dat ook met een schakelbak doet. Probeer je onderbuik gevoel te volgen en laat de auto genoeg toeren draaien. Op en terugschakelen op d emomenten waarvan jij denkt dta het zou moeten. Te laag in de toeren met caravan erachter is in mijn opinie nooit goed.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
-
- 1st Gear member
Ik snap de discussie niet helemaal. Mijn 2.4D met geartronic schakelt ook heel snel op naar de hoogste versnelling en blijft die zo lang mogelijk vasthouden. Ik vind dat alleen maar positief, want een hogere versnelling rijdt per definitie tiller en rustiger dan een lagere.
Gezien het fabuleuze koppel is dit juist een auto waarbij dit "trage" schakelgedrag goed past: het maximale koppel is immers al vanaf 1.740 toeren beschikbaar en de auto heeft vanaf dat moment dus al een optimale trekkracht en heeft geen hoger toerental nodig. Tenzij je de pk's wilt aanspreken, dan heb je meer toeren nodig. Maar asfalttrekkers kopen eerder een BMWof Audi dan een stijlvolle V70.
Wel jammer trouwens dat de auto geen watertemperatuurmeter heeft om met name bij het trekken van een caravan in de bergen het verloop van de temperatuur in de gaten te houden.
Gezien het fabuleuze koppel is dit juist een auto waarbij dit "trage" schakelgedrag goed past: het maximale koppel is immers al vanaf 1.740 toeren beschikbaar en de auto heeft vanaf dat moment dus al een optimale trekkracht en heeft geen hoger toerental nodig. Tenzij je de pk's wilt aanspreken, dan heb je meer toeren nodig. Maar asfalttrekkers kopen eerder een BMWof Audi dan een stijlvolle V70.
Wel jammer trouwens dat de auto geen watertemperatuurmeter heeft om met name bij het trekken van een caravan in de bergen het verloop van de temperatuur in de gaten te houden.
- Oceanracer
- Geartronic member
Afgelopen week in een nieuwe S60 D3GT gereden en die schakelde ook opvallend vroeg door naar een hogere versnelling. En bij een snelheidsverlaging werd ook weer zeer laat teruggeschakeld. Persoonlijk was ik er niet echt van gecharmeerd, omdat de motor door het lage toerental wat onregelmatig bromt, wat het comfort niet ten gunste komt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Ik vind het trage gedrag en laagtoerige ook niet irritant, het past iid wel bij de auto, maar zodra je er een caravan achter hangt, dat was de aanleiding van het topic, daar kan de bak niet helemaal mee omgaan en dan schakelt de bak te snel op waardoor je, volgens mij, de boel behoorlijk sloopt.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
En daarom... ook om warmlopen in de zomer te voorkomen, in de manual stand zetten en toeren maken. Dan gaat het prima.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 1st Gear member
Net terug uit Frankrijk met mijn V70 2.4 D5 GT 2010 en daarachter een caravan van 1.400 in beladen toestand.
De automaat werkte perfect en probleemloos ook in het hooggebergte met flinke klimmen. In haarspeldbochten (waar het net in de bocht altijd min of meer vlak is) pakte hij perfect op.
Ik heb, voordat ik wegging, twee dealers gevraagd naar deze kwestie. De één zei dat het het verstandigst was om bij klimmen altijd zoveel mogelijk handmatig op basis van de toerentallen te schakelen. De ander adviseerde dat alleen bij erg steile klimmen. Ik kreeg eerlijk gezegd een beetje de indruk dat men het niet helemaal wist en maar wat risicomijdende antwoorden gaf.
Nadien uitgebreid gebeld met de auto-adviesservice van de ANWB en daar was men volstrekt helder. De GT is hiervoor gemaakt en heeft zoveel over dat handmatig schakelen onzin is. In de praktijk bleek het ook probleemloos te gaan. En daar heb je toch ook een automaat voor: dat die het werk doet en niet jijzelf. Zeker in de bergen is het op deze wijze heerlijk ontspannend rijden!
De automaat werkte perfect en probleemloos ook in het hooggebergte met flinke klimmen. In haarspeldbochten (waar het net in de bocht altijd min of meer vlak is) pakte hij perfect op.
Ik heb, voordat ik wegging, twee dealers gevraagd naar deze kwestie. De één zei dat het het verstandigst was om bij klimmen altijd zoveel mogelijk handmatig op basis van de toerentallen te schakelen. De ander adviseerde dat alleen bij erg steile klimmen. Ik kreeg eerlijk gezegd een beetje de indruk dat men het niet helemaal wist en maar wat risicomijdende antwoorden gaf.
Nadien uitgebreid gebeld met de auto-adviesservice van de ANWB en daar was men volstrekt helder. De GT is hiervoor gemaakt en heeft zoveel over dat handmatig schakelen onzin is. In de praktijk bleek het ook probleemloos te gaan. En daar heb je toch ook een automaat voor: dat die het werk doet en niet jijzelf. Zeker in de bergen is het op deze wijze heerlijk ontspannend rijden!
-
- 2nd Gear member
Op het gevaar af dat het niet meer gelezen wordt, toch nog even mijn ervaring.
Ook met een D5 MY2008 met een caravan TMM 1700 kg. vorig jaar eerst een lange trip tot ver in Marokko, geen problemen. Daarna in het najaar vanaf Clermont Ferrand richting Millau misschien te hard doorgereden op de helling, melding te hoge motortemperatuur, door rustiger te rijden verdween die weer.
Vorige week vanaf het Lago Maggiore de Simplon over naar Zwitserland. Nu enkele keren de waarschuwing van de motortemperatuur en moest toen heel rustig gaan rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik handmatig zou moeten schakelen en de toeren boven de 2000 zou moeten houden. Maar volgens mij ligt het maximumkoppel van deze motor zo rond de 1600 toeren, in ieder geval onder de 2000.
Wat is nu de beste raad? Toch handmatig boven de 2000 toeren houden?
Heeft iemand trouwens een oplossing voor het ontbreken van de temperatuurmeter? Is die er (zelf) nog in te monteren?
Ook met een D5 MY2008 met een caravan TMM 1700 kg. vorig jaar eerst een lange trip tot ver in Marokko, geen problemen. Daarna in het najaar vanaf Clermont Ferrand richting Millau misschien te hard doorgereden op de helling, melding te hoge motortemperatuur, door rustiger te rijden verdween die weer.
Vorige week vanaf het Lago Maggiore de Simplon over naar Zwitserland. Nu enkele keren de waarschuwing van de motortemperatuur en moest toen heel rustig gaan rijden. Nu lees ik op meerdere plaatsen dat ik handmatig zou moeten schakelen en de toeren boven de 2000 zou moeten houden. Maar volgens mij ligt het maximumkoppel van deze motor zo rond de 1600 toeren, in ieder geval onder de 2000.
Wat is nu de beste raad? Toch handmatig boven de 2000 toeren houden?
Heeft iemand trouwens een oplossing voor het ontbreken van de temperatuurmeter? Is die er (zelf) nog in te monteren?
360 340 V70 V70 XC90 V70 V60PIH XC40
-
- 6th Gear member
Vergeet niet dat passen zoals de simplon vrij steile hellingen hebben, ben er al vaak over heen geweest, dus zeker in dat soort situaties zorgen dat de auto niet te hoog in de versnellingen komt en desnoods even handmatig schakelen zodat je de toeren hoger houdt!
Bedenk ook dat je echt aan het maximum zit van je te trekken gewicht, ik meen dat een D5 van MY 2008 met vaste trekhaak max 1600kg mag trekken?
Bedenk ook dat je echt aan het maximum zit van je te trekken gewicht, ik meen dat een D5 van MY 2008 met vaste trekhaak max 1600kg mag trekken?
-
- 2nd Gear member
Mijn D5 mag volgens boekje en kentekenbewijs 2000 kg trekken maar ik geef toe dat de simplon een lange helling/hoge pas is, ik meen drie stukken stukken 10% en 1700 kg is een heel gewicht.
Mijn vraag blijft hoe kan ik het beste voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt?
Mijn vraag blijft hoe kan ik het beste voorkomen dat de temperatuur te hoog oploopt?
360 340 V70 V70 XC90 V70 V60PIH XC40
- Oceanracer
- Geartronic member
Bij 1600 rpm draait de waterpomp (ook) minder toeren dan bij 2000 rpm. Ik zou zeker niet onder de 2000 rpm gaan bij steile hellingen.
Simpel testje de berg op: Geef gas bij. Als de auto niet direct reageert, zit je in een te hoge versnelling. De motor gaat echt niet kapot van 3 of 4 duizend toeren hoor!
Simpel testje de berg op: Geef gas bij. Als de auto niet direct reageert, zit je in een te hoge versnelling. De motor gaat echt niet kapot van 3 of 4 duizend toeren hoor!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Ik refereer weer an mijn eerder posting. STel dat de temperatuur te hoog oploopt met een automaat + caravan erachter dan moet je ervoor zorgen dat je je in een schakelauto verplaatst. Dat wil zeggen bergop en bergaf meer toeren laten draaien. Bergaf in de automatische stand is killing voor de remvoeringen van de caravan. Zorg dat je de keus van de versnelling, de klim en de snelheid op elkaar afmeet. Niet als een idioot de bergop maar gewoon geeft het de tijd immers je hebt vakantie en die paar minuten doen het hem echt niet hoor. Jaag nix, dus ook jezelf niet, over de kop maar schakel altijd handmatig en met verstand + onderbuikgevoel. Dan is de kans groot dat je niets overkomt, dat de motor niet warm draait, dat de bak niet teveel slip genereerd. Voor alles en iedereen beter toch?Annemia schreef:Mijn D5 mag volgens boekje en kentekenbewijs 2000 kg trekken maar ik geef toe dat de simplon een lange helling/hoge pas is, ik meen drie stukken stukken 10% en 1700 kg is een heel gewicht.
“Carpe Diem”