Een pas aangeschafte C 70 geeft problemen.
Betreft c70 1998 t/m 2000. 2.5 turbo op Lpi.
Ik heb direct na aankoop de riemen laten vervangen en daarbij werd per ongeluk
de regelknop voor extra smering van de kleppen ontregeld. Een hele hoop witte rook, doordat er te veel smering de motor inkwam.
Hierna kreeg ik de storingsmelding: EFI-414.
Bij volvo laten uitlezen met als resultaat:
Toestand: de motorregeleenheid leidt de laadruk af van het signaal v/d luchtmassameter. de code wordt opgeslagen als de motorregeleenheid een storingsvrije luchtmassameter en een te hoog belastingsignaal waarneemt.
Vervangende waarde: het systeem laat alleen de beginlaaddruk toe.
Mogelijke oorzaak:1-Defecte luchtmassameter. (heb ik reed vervangen).
2-contactweerstand in aansluitingen,
3-breuk in kabel voor laaddrukbegrenzing vanaf AW50-42
4-geblokkeerde slangen tussen de turbocompresser en turboregelventiel,
of tussen turboregelventiel en de drukservo,
5-defect turboregelventiel,
6-defecte drukservo bij laaddrukregelventiel
7-contactweerstand in connectors
Storingsbeeld:
De brandstofinspuiting wordt onderbroken wanneer de laaddruk de bovengrens bereikt. Hierdoor loopt de motor erg onregelmatig. Lage prestaties als gevolg van beginlaaddruk.
De auto rijd gewoon, is ook heel snel in het optrekken en haalt heel gemakkelijk hoge snelheden. Hij draait soms onregelmatig en valt dan stil voor 10 a 15 min. daarna kun je weer gewoon rijden alsof er nooit een probleem is geweest.
Heeft iemand ervaring hiermede. Ik zal nu de turboregelventiel vervangen. Voor ik alles vervang zou ik gaarne enige advies en hulp kunnen gebruiken ivm met de kosten die nu de hand uitlopen.
roya is offline Met citaat reageren
motorstoring code EFI-414
-
- Starter
de luchtmassameter is vervangen door een bosh. Inmiddels is die ook ingeleerd door Volvo Tiel en de storingen werden reset. Met de computer en laptop heeft Volvo een proefrit gemaakt. Alle waarden waren perfect en ik kreeg de auto mee. Na circa 120 km kreeg ik echter weer dezelfde storing dus gaat hij maandag terug naar Volvo.
Analyse van Volvo: "storing gezocht. Signalen naar Lamda sonde blijven goed. Luchtmassameter geeft ook een goed signaal af. Instellingen gereset, storing blijft uit.
Advies: klant gaat zelfs met de auto rijden om te zien of storing terugkomt".
Rara, wat kan het toch zijn???????????????????????
Wat is wijsheid, wat zijn de ervaringen cq wie kan helpen. want leuk is anders.
Analyse van Volvo: "storing gezocht. Signalen naar Lamda sonde blijven goed. Luchtmassameter geeft ook een goed signaal af. Instellingen gereset, storing blijft uit.
Advies: klant gaat zelfs met de auto rijden om te zien of storing terugkomt".
Rara, wat kan het toch zijn???????????????????????
Wat is wijsheid, wat zijn de ervaringen cq wie kan helpen. want leuk is anders.
-
- 6th Gear member
Melding trad op, op het moment dat je veel gas gaf?.roya schreef:Na circa 120 km kreeg ik echter weer dezelfde storing dus gaat hij maandag terug naar Volvo.
4-1-4 duid normaal op een te hoge turbodruk.
De brandstof word dan inderdaad afgesloten, dat is een beveiliging als de motor op een te arm mengsel draait.
Oorzaak kan het turboregelventiel zijn, maar héél vaak een lekke slang tussen het ventiel en turbo.