Auto start als motorboot: Franse diesel het probleem?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

ik ga zo'n 5 keer per jaar naar frankrijk, tank bij voorkeur bij de supermarkten, en heb echt nog nooit een probleem meegemaakt
ik denk toch echt dat het niet aan de diesel ligt

v40 1.9D 2003
v50 1.6D 2006
v50 1.6D 2009


dennis
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Peterke schreef:Dus als ik het goed begrijp moet ik in Frankrijk TOTAL mijden als de p*** en moet ik bij de witte pompen of de pompen van de supermarkten ook wegblijven. Maar bij voorkeur bij SHELL of ESSO tanken en dan de duurdere (V-Power en aanverwanten) versie nemen?
Ik ga hier geen merken ontraden, maar ook in NL tank ik bij voorkeur bekende merken als BP Ultimate of Shell V-Power. In NL is het wel zo dat de kwaliteit van de brandstof bij de witte pomp wisselt, maar hooguit een wat hoger verbruik geeft. In het buitenland rijd ik de onbekende pompen altijd voorbij.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

Oceanracer schreef:
Peterke schreef:Dus als ik het goed begrijp moet ik in Frankrijk TOTAL mijden als de p*** en moet ik bij de witte pompen of de pompen van de supermarkten ook wegblijven. Maar bij voorkeur bij SHELL of ESSO tanken en dan de duurdere (V-Power en aanverwanten) versie nemen?
Ik ga hier geen merken ontraden, maar ook in NL tank ik bij voorkeur bekende merken als BP Ultimate of Shell V-Power. In NL is het wel zo dat de kwaliteit van de brandstof bij de witte pomp wisselt, maar hooguit een wat hoger verbruik geeft. In het buitenland rijd ik de onbekende pompen altijd voorbij.

want?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Beetje open deur, vind je niet? Maar omdat je dus van die onbekende meuk, die ze veelal bij de meest armetierige pomphouders proberen aan de man te brengen, maar moet afwachten hoe je motor er op reageert. En als je gedonder krijgt na het tanken heb je vervolgens geen poot om op te staan met je MAVO-frans.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

tuurlijk snap ik wel wat je bedoeld, en dan spreek ik niet eens mavo frans ;-)
maar , iedereen geeft hier zijn ervaringen, in het bijzonder met de zgn slechte diesel

jij hebt alleen ervaring met goede diesel, maar ik ook met de zgn slechte diesel
en ik geef aan dat ik met 3 verschillende auto's geen problemen heb gehad

jij geeft aan dat je altijd de premiummerken tankt, wat is je ervaring met de andere diesel
of beter, heb je een onafhankelijk onderzoek beschikbaar?
(wat overigens niets van mijn ervaring afhaalt) maar wel interessant is

mijn stelling is dat het niet aan de diesel maar aan andere omstandigheden ligt
teveel vragen van de motor in bijzondere omstandigheden, statistische gezien een normale waarschijnlijkheid, slecht onderhoud oid

ik sta open voor elk bewijs....

dennis
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

Oceanracer schreef:In NL is het wel zo dat de kwaliteit van de brandstof bij de witte pomp wisselt, maar hooguit een wat hoger verbruik geeft.
Om maar een voorbeeld te geven: bij mij in de straat (in België) is er een witte pomp. Als daar de tanks gevuld worden (zowel benzine als diesel) staat er altijd een ander merk. De ene keer is het Shell, de andere keer BP, nog een andere keer Total, nog een andere keer Avia, ... Noem maar op. Ik heb er nog nooit klachten over gehoord. De pomp is dan ook de goedkoopste uit de hele streek en dus zeer druk bezocht.

Ik weet echt niet of er zoveel verschil zit tussen de merken. Ik weet ook niet of het in Frankrijk anders is.

Maar goed, als ik terug ben zal ik het in elk geval wel melden of ik al dan niet problemen gehad heb en waar (wel merk) ik getankt heb.
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dennis, zolang het bij jou goed gaat zou ik mij geen zorgen maken. Ik heb zelf niet de onbeheersbare drang jou ergens van te overtuigen met bewijsmateriaal. Ik rijd zo'n 20 jaar auto en heb daarmee inmiddels voldoende ervaring opgedaan met diverse brandstoffen. Meer heb ik niet nodig.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

ok, ieder zijn mening
dennis
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Gek, maar ik heb met verhalen over V-Power en Ultimate toch altijd nog het gevoel van: wij van wc-eend adviseren wc-eend.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Ik heb dat probleem ook eens gehad, die symptomen toch. Gekoppeld aan een grote stankproductie.

Toen is de EGR en de ECU vervangen onder garantie. Was met mijn V50 uit 2005.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Na dit topic weer eens aandachtig te hebben doorgelezen en kennis genomen hebbende van overige topics waarin van alles en nog wat aan vakantie ellende voorbij komt zeilen het volgende:

Volgend jaar gaan wij naar Belves in de Dordogne. De combi is een V70 2.4 D5 (130 pk) en een aangekoppelde Hobby 495 UK met een totaal gewicht van 1500 kg. Alvorens we op vakantie gaan ben ik voornemens de V70 naar de dealer te brengen voor een beurt en het bijkomende verzoek om de "ademwegen" van de motor na te zien en zonodig schoon te maken opdat hij in elk geval zuurstof genoeg zal krijgen om de toegediende dieselolie te verbranden.

Voorzover ik het weet en er verstand van heb heeft mijn V70 geen roetfilter.

Wat zijn nu de DO's en DONT's ten aanzien van de franse dieselolie?

Wat kan ik verder nog ondernemen om te voorkomen dat ik ergens onderweg stil kom te staan met problemen zoals in dit topic vermeld?

Ik ben één en al oor/oog voor de antwoorden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De meeste zekerheid heb je als je een paar van deze jongens afgevuld meeneemt. ;)

Afbeelding

Zonder dollen, gewoon een goed merken type brandstof tanken.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

En niet al te achteraf tankstationnetjes... Geen idee of het er werkelijk toe doet, maar dat is één van de regels waar ik mezelf aan houd. Heb een tijdje rondgereisd in Oost-Europa en daar waren dat soort stations een garantie voor vuile diesel.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
the taxman
3rd Gear member
Berichten: 264
Lid geworden op: 25.07.2007 - 17:50

tis frankrijk, geen rimboe

dennis
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

945i schreef:De meeste zekerheid heb je als je een paar van deze jongens afgevuld meeneemt. ;)
Ik was hier bij de Shell in Amstelveen (RAI) aan het tanken voor de echte grote vakantie en ik wist niet wat ik zag. Allemaal mensen die dit inderdaad deden (op de shell pas...).
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

945i, Van hier naar daar is 1400 km/enkele reis =>
1400 km x 2 = 2800 =>
2800 km + 1000 (recreatief touren in de omgeving) = 3800 km

3800 : verbruik (1:10) = 380 ltr diesel
380 ltr diesel = 19 jerrycans a 20 ltr = grofweg 400 kilo.

400 kilo is gelijk aan het laadvermogen van de caravan ::?

Nee, zelf meenemen gaat niet lukken dus ga ik maar voor optie 1 (goed onderhoud vooraf)
Wel bedankt voor de tip :wink:
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Graag gedaan! ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
stoffel
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 05.02.2010 - 15:25

ben net terug van italie en frankrijk , heb geen problemen ondervonden van de diesel hoor
Gebruikersavatar
Peterke
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 06.07.2010 - 13:36
Locatie: Temse
Contacteer:

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik wat dat betreft ondertussen nog geen problemen gehad heb in Frankrijk.
Ondertussen heb ik de wagen al net iets meer dan anderhalf jaar en ben er al meerdere keren mee naar Frankrijk gereden. Ik heb dus in Frankrijk ook niet echt uitgekeken naar bepaalde merken van brandstoffen (zowel de gewone merken als de huismerken van de supermarkten) en heb nog geen problemen gehad. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik nooit zal rijden tot de reservelamp gaat branden, maar altijd ruim voordien al tank. Of het iets scheelt weet ik niet, maar ik heb er een beter gevoel bij.

Greetz, Peter
Ikzelf: VOLVO V5O 2.0 D Momentum (2007 - Cedar Green Pearl - Top Line)
Vorige auto's: Citroen Berlingo 1.9 D (1998-2010); Ford Sierra 1.8 Turbo Diesel CLX (Break) (1994-1998); Opel Rekord 2.0 S(1993-1994); Nissan Bluebird 2.0 Turbo Diesel (1990-1993); Mazda 929 Coupe 2.5 V6 (1987-1990); Fiat 131 Racing (1985-1987); Simca 1100 (1983-1985); Peugeot 204 (1983-1983)
Mijn vrouwtje: Skoda FABIA 1.2 Break (2006 - 42000 Km - Zilver Metallic) - binnenkort een C30
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik snap niet waar die horrorverhalen over slechte diesel in Frankrijk vandaan komen. Dat land is een dieselland bij uitstek. En echt met geen enkele Volvo daar problemen met de diesel gehad.

Niemand kan het zich veroorloven slechte diesel te leveren. En al zeker niet de "grote jongens"

Mijn ervaring is daarnaast dat je juist bij ''achteraf' tankstationnetjes duurder uit bent dan bij de goedlopende tankstations bij de Hypermarché en dergelijke.

Overigens is dit wel een heel oud topic naar boven gehaald. Maar vooruit.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”