Tja, 10% is leuk bedacht, maar heeft natuurlijk geen effect tegenover 90% naar de voorwielen.
Permanente AWD is voor mij een 50/50 of 40(v)/60(a) systeem, anders niet.
In de praktijk werkt dat ook het beste.
aanschaf v70, s80 of xc70
- volvov70r
- 3rd Gear member
- Berichten: 421
- Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
- Locatie: Tussen Leiden en Haarlem
Ik neem aan dat als je met paarden op stap gaat, je altijd wel wat extra rommel mee te nemen hebt.
De vraag is of je de S80 daarvoor praktisch genoeg vindt.
Verder zou ik sowieso voor AWD gaan.
Het aardige is dat ze daar alledrie leverbaar mee zijn geweest. Dus helaas kan je dan nog niks schrappen.
Ik zou dus op mijn verlanglijstje zetten:
XC70 D5 AWD
V70 D5 AWD
S80 D5 AWD
En dan is het vooral een kwestie van budget en smaak welke het wordt.
Ik denk dat de S80 nog het goedkoopst aan te komen is, vervolgens de V70 en dan de XC70
De vraag is of je de S80 daarvoor praktisch genoeg vindt.
Verder zou ik sowieso voor AWD gaan.
Het aardige is dat ze daar alledrie leverbaar mee zijn geweest. Dus helaas kan je dan nog niks schrappen.
Ik zou dus op mijn verlanglijstje zetten:
XC70 D5 AWD
V70 D5 AWD
S80 D5 AWD
En dan is het vooral een kwestie van budget en smaak welke het wordt.
Ik denk dat de S80 nog het goedkoopst aan te komen is, vervolgens de V70 en dan de XC70
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu 
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km

765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden

PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden

V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Misschien dat een gewenst bouwjaar je nog wat kan helpen?volvov70r schreef:Het aardige is dat ze daar alledrie leverbaar mee zijn geweest. Dus helaas kan je dan nog niks schrappen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15.08.2010 - 11:37
Het is een leuke awd-dicussie geworden. Ik begrijp dat wanneer nodig de achterwielen extra aan het werk moeten, bv in een weiland, maar op de snelweg niet zo aktief zijn, min of meer een beetje meelopen.
Mijn verlanglijstje is al wel duidelijk geworden, helaas omgekeerd evenredig aan de prijs. Ik begreep dat 2006 een goed jaar was. Mogelijk zijn deze xc's nog te jong voor mijn budget. Welk bouwjaar moet ik zoeken?
Kan iemand me ook zeggen of er verschil zit in de kosten per km bij ca 50k?
Mijn verlanglijstje is al wel duidelijk geworden, helaas omgekeerd evenredig aan de prijs. Ik begreep dat 2006 een goed jaar was. Mogelijk zijn deze xc's nog te jong voor mijn budget. Welk bouwjaar moet ik zoeken?
Kan iemand me ook zeggen of er verschil zit in de kosten per km bij ca 50k?
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Vanaf midden 2005 zijn de nieuwe d5 geleverd met 185 pk/400Nm en de 2.4d met 163 pk/340Nm. Voordeel van die motoren is dat de d5 dan altijd een 6-bak heeft en de 2.4d vanaf begin 2006 ook op de geartronic 6-versnellingen heeft. Automaat is puur wat je prettiger vindt, auto's met automaat zijn duurder maar zorgt er wel voor dat je relaxter rijdt.
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Klopt helemaal, ik heb een 2.4d Geartronic van feb 2006, heerlijk relaxed.Discovery schreef:Vanaf midden 2005 zijn de nieuwe d5 geleverd met 185 pk/400Nm en de 2.4d met 163 pk/340Nm. Voordeel van die motoren is dat de d5 dan altijd een 6-bak heeft en de 2.4d vanaf begin 2006 ook op de geartronic 6-versnellingen heeft. Automaat is puur wat je prettiger vindt, auto's met automaat zijn duurder maar zorgt er wel voor dat je relaxter rijdt.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21424
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Een S80 is redelijk klein achterin door de aflopende daklijn. Met kleine kinderen niet zo erg maar voor volwassenen ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15.08.2010 - 11:37
Dank voor jullie reakties.
Er blijven steeds nieuwe vragen opborrelen:
Heeft iemand ervaring met het tunen van een cx70? (want dat zal het wel worden) Ik las ergens o.a. 13% brandstofbesparing. Dat is nogal wat.
Hoe kan het dat een AWD meer brandstof verbruikt? Ik zou denken dat wanneer alle wielen meehelpen met het voortbewegen minder energie kost dan wanneer 2 wielen worden "meegetrokken".
Er blijven steeds nieuwe vragen opborrelen:
Heeft iemand ervaring met het tunen van een cx70? (want dat zal het wel worden) Ik las ergens o.a. 13% brandstofbesparing. Dat is nogal wat.
Hoe kan het dat een AWD meer brandstof verbruikt? Ik zou denken dat wanneer alle wielen meehelpen met het voortbewegen minder energie kost dan wanneer 2 wielen worden "meegetrokken".
- Max
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
- Locatie: Leusden
Ik heb een getunede XC70 (198pk ipv 163pk) en mijn verbruik is minder dan van een vergelijkbare XC70 van Forum-member Hans. Komt misschien ook omdat hij een "vlottere" rijstijl heeft dan ik. Maar 13% lijkt me wat veel, zou eerder 7% zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.
2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
De aandrijflijn naar achter zorgt voor extra gewicht(ong. 110 kg), daarnaast weegt een XC70 ook nog iets meer dan een v70 awd. Hoger gewicht=hoger brandstofverbruik. Daarnaast heb je nog enig verlies door wrijving in de aandrijflijn naar achter wat ook nog eens voor extra verbruik zorgt.polleboer schreef:Hoe kan het dat een AWD meer brandstof verbruikt? Ik zou denken dat wanneer alle wielen meehelpen met het voortbewegen minder energie kost dan wanneer 2 wielen worden "meegetrokken".