Van 1.8 naar 1.6D

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Dames en heren,

We rijden al 3,5 jaar met plezier in onze 1.8, maar er staat alweer 110.000 op de teller. Nu hebben wij ons de keuze gesteld; nu nieuwe kopen of deze oprijden. Onze huidige wagen heeft wat mooie opties, RTI, leer, park ass achter en dat zouden we graag ook op onze nieuwe terug willen zien.

Nu hebben wij een 1.6D uit 2009 zien staan, 30.000 gelopen. Ook een black sapphire, zoals de onze, met RTI. Jammer genoeg geen leer en zonder park ass achter. Die bliepjes vallen gelukkig in te bouwen. Of leer voor ons een "breekpunt" is weten we nog niet. Binnenkort maar eens proefrijden.

Nu onze vraag. Wat vinden jullie van deze afweging? We krijgen momenteel rond de 14.000 voor onze wagen terug, met de kilometers die we maken ±30.000 per jaar zal dit snel achteruit gaan. Is het slim nu voor een nieuwe te gaan? Tevens in verband met gebreken die zich de komende jaren aan zullen gaan dienen.

Tweede vraag. Dit zou de eerste diesel 1.6 worden. Zijn de verschillen tussen de 1.8 benzine groot? We zijn rustige rijders, voornamelijk snelweg, dus veel vermogen is niet nodig. Trekken doen we ook niet. Veilig kunnen invoegen moet er natuurlijk wel bij zijn.

Ik ben benieuwd. Alvast bedankt!

P.S. we hebben in het kort uitgerekend dat we met de diesel 1000/jaar goedkoper uit zijn. Geen duidelijk argument voor ons om voor de diesel te gaan. Wel even uitgezocht.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Alweer 110000km op de teller?

Dan is hij net ingereden:)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 1.6D is een stuk pittiger dan een 1.8
Volvo for life
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Ramon&Ramon schreef:Alweer 110000km op de teller?

Dan is hij net ingereden:)
Tegenwoordig valt dat met de volvo's volgens mij behoorlijk mee. Onze afgelopen s40s na de 150 vééél problemen.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De eerste vraag:
Je auto schrijft niet meer zo hard af als in het begin. Ik denk dat het meevalt als je gaat kijken wat je er over twee jaar nog voor terug krijgt.

De tweede vraag:
Prive hebben we een 1.8 zakelijk rijd ik een 1.6D. De 1.6D is wat pittiger als hij op toeren is. De 1.8 rijd makkelijker weg en is rustiger. Als ik op dit moment zou moeten kiezen als ik terug moest naar 1 auto, dan zou de 1.6D eruit gaan. Ik heb een voorkeur voor een wat rustiger auto, daarnaast is de 1.8 een stuk stiller. Nou is dat wel verbeterd in de meer recente modeljaren (onze auto's zijn MY07), dus ik weet niet of ik met een MY09 dezelfde keuze zou maken.
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

@nik0la : bij de kilometerkosten mag je niet vergeten dat het roetfilter een niet te verwaarlozen méérkost brengt ... bij 60k additief tankje vullen ... bij 120k filter vervangen (kost nu ca 750 euro). Bovendien is het werkelijk brandstofverbruik hoger dan in de brochures ... mijn 1.6D verbruikt gemiddeld 1/16,65 (genoteerd over ca 20k). Verder zelfde opmerking als lancer.
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
Fransosowitz
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 09.07.2009 - 15:40
Locatie: Drenthe

Regelmatig heb ik als vervangende auto een 1.6D en 1.8 benzine mee gekregen. Als ik tussen die twee zou moeten kiezen, zou ik zeker de 1.6D nemen. Deze is soepeler en stiller op de snelweg. De 1.8 benzine maakt dan erg veel toeren wat ik niet prettig vind.
Enige pluspunt aan de 1.8 vind ik dat deze iets sneller op het gas reageert. Met een (turbo) diesel heb je toch vaak iets vertraging.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Dank voor reacties. Hebben proefgereden. De 1.6d stond mij niet aan. Merkte het gas niet "comfortabel" in te kunnen drukken in de lagere versnellingen. Ik kreeg een beetje een gevoel van het is rennen of stilstaan met de diesel..Rustig rijden ging redelijk, maar het wat sportievere werk vond ik verre van comfortabel. Ben ook meer gewend aan een wat lineaire reactie bij indrukken van gaspedaal en werkelijk vaart krijgen. Een te verwachten verschil tussen die diesel en benzine, maar zou zelf geen zin hebben hier aan te wennen. Enige wat ik prettig vond was volgens mij een wat snellere tussenacceleratie op de snelweg.

Mn vader vond m iig wel lekker rijden en daar gaat het om natuurlijk. Na veel gepeins toch niet de auto die we zoeken. Het zou een stap áchteruit voor ons zijn. Nu een s40 edition II met rti, dus hebben besloten nu toch iets in die richting te zoeken. (wat nu jammergenoeg bij geeneen volvo dealer in nederland te koop is)

To be continued.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Wat grappig zeg, ik vind een 1.6d juist op het gevoel veel sneller dan een 1.8
In alle opzichten eigenlijk, maar de reden dat jullie er naar keken? Meer kilometers per jaar?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 1.6D is juist onderin naast veel soepeler ook veel sneller als een 1.8
Volvo for life
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

lancer schreef:De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)
als er bij dat toerental enig leven te bespeuren is bij een 1.8
Volvo for life
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

1.6D is naar mijn mening ook prettiger, maar als je gewend bent benzine te rijden is elke diesel ff anders rijden. de 1.6D is ook goed te tunen wat het een hele fijne KM vreter maakt ;-)
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

bart simpson schreef:
lancer schreef:De 1.6D is zeker sneller en soepel is 'ie ook, maar alleen als die op toeren is. (Onder de 1500 toeren vind ik 'm zo goed als dood) Zijn er eigenlijk verschillen in de modeljaren? (Ik heb een MY07)
als er bij dat toerental enig leven te bespeuren is bij een 1.8
't is niet veel, maar je merkt iig dat je het pedaal intrapt. Ik rijd beide en onderin het toerengebied is de 1.8 stukken beter. Echter, het betreft hier een MY07. Er zijn verschillen tussen de modeljaren. De 1.8 is met de tijd slechter geworden en de 1.6D beter.
Gebruikersavatar
V50_1.8
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 27.02.2010 - 15:23

Ook ik rijd prive de 1.8 en vorige week voor het eerst (zakelijk) de 1.6D. Niet wetend dat het om een 1.6D ging, dacht ik in de 2.0D te rijden. Echt een flink verschil qua power met de 1.8!
Volvo V50 1.8 Kinetic MY 2005 Barents Blue, Castalia, High Performance Audio
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Ben het denk ik grotendeels eens hoor met jullie reacties. De 1.6d zal sneller dan dan de 1.8 zijn en het heeft waarschijnlijk alleen met gewenning te maken. Vond het zelf heel anders rijden in de lagere versnellingen. Had het idee dat de toeren waar kracht beschikbaar ligt vrij krap/klein/niet breed waren. Als ik bv na een rotonde in zn 2, schakelde naar mn 3, mn gas indrukte tot op een bepaald punt, merkte ik heel sterk dat bij een bep. toerenaantal de auto ineens sneller acceleert dan daarboven of onder. Dat bedoelde ik met het lineaire in mn vorige post. In de benzine gaat dat vind ik veel geleidelijker, er zit niet zo een duidelijk omslagpunt in (misschien omdat de 1.8 in zn totaliteit inprincipe idd minder snel is).
Had ook wel het idee meer te moeten schakelen met de 1.6d om het rendementvol/fijn te houden. In onze 1.8 rijdt ik bv soms wel eens na een rotonde tot de 50 in zn 2 en zet m daarna in zn 4. Denk dat dat met de 1.6d niet the way to go is. (met de 1.8 inprincipe natuurlijk ook niet, maar ok.)

Maar, conclusie. Ik denk dat als je wel goed schakelt je inderdaad sneller bent met de 1.6d. Wat jullie hier boven ook zeggen. En het gaat uiteindelijk om mijn vader, die wél tevreden was. Hij zit er elke dag in.

@ paul. Inprincipe waren we niet op zoek naar een 1.6d maar 1.8benzine. We willen onze wagen nu inruilen gezien de km's en toch in het verleden veel problemen gehad hebben boven de 120.000 met de s40's hiervoor. Ook is het voor ons nu niet ongunstig een nieuwe tweedehands te nemen gezien de huidige, nog vrij mooie, restwaarde.
Éigenlijk zijn we gewoon opzoek naar een s40 1.8 edition 2 met rti uit 2009. Maar de dealer heeft voor ons gezocht, en wij ook met de car configurator, maar ze zijn op dit moment gewoon niet te koop. Kans schijnt ook vrij klein te zijn dat we er een gaan vinden omdat er niet zo veel van gemaakt zijn schijnt.
Nu zagen we op internet bij de volvo dus een 1.6d staan, wel met RTI, alleen jammergenoeg edition 1. Leder stoelen zouden we er wellicht nog in kunnen laten zetten, de bliepjes achter ook en andere velgen. Vandaar overwogen hier misschien toch voor te gaan.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Volgens mij heeft Svala in Almere wel een 1.8 met RTI staan uit 2009....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

is importeren geen optie? Ik weet niet wat het budget is, maar onze zuider- en oosterburen hebben een aantal opties.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Budget is ± 25.000 euro. Mijn ouders zullen alleen nooit over de grens gaan kijken. In principe alleen bij officiele volvo dealers in NL.
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

daarvoor moet je in NL een 2009 V50 goed kunnen vinden
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”