Automaat en caravan

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Pas geleden hoorde ik van iemand dat het beter is voor de automaat om met een caravan erachter handmatig te schakelen dan de automaat in de D te laten staan.
Ik het verleden heb ik zelf altijd in de D gereden maar is dit nu ook het beste voor de automaat?

Ik hoor graag jullie reactie.

Edwin
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10664
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Hé Autogek,

In NL rij ik gewoon in D tenzij het te traag gaat en de motor weinig toeren maakt. Op d egrote ritten naar d evakantie betsemmingen, dus in heuvelachtig gebied altijd handmatig. Ik rij dan wel een GT. Probeer de auto daar waar nodig op toeren te houden. Dwz berg op en berg af.
Verder is het een onderbuik gevoel wat je toe moet passen. In D gaat de bak nogal eens pendelen als je te langzaam rijdt tov het toerental. Waardoor de temperatuur in de bak op kan lopen.
Maarre maak je geen zorgen die D3 gaat het met 2 vingers in de neus doen. Ach en je moet maar denken als ik een schakelbak had zou iknu overschakelen. Wel pas dat gevoel toe en alles gaat bijna vanzelf.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21419
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Geen probleem, lijkt mij. Met een volle caravan gaattie bij mij niet in D maar eentje lager. Gewoon om iets meer motortoeren te hebben vanwege de koeling van het blok.
Ik ga er vanuit de dat automaat weet wat zij moet doen en heb verder geen problemen met zware dingen achter de auto. Wel heb ik een automaat-koeler aangebracht om de olie-temperatuur niet te hoog op te laten lopen bij een stevige klim of heel erg zware aanhanger.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Koeler aanbrengen en motor op toeren houden is inderdaad het beste.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Ik heb destijds bij mijn Xc90 wel een koeler aangebracht en meestal ook in de D gereden.
Qua trekkracht ging dat perfect en dat gaat ook prima met de XC60 daar ben ik wel van overtuigt maar iemand vertelde mij dat als je steeds in de D rijd je zelfs de bak kapot kunt rijden??
Maar zoals een aantal van jullie doet is toch wel zelf schakelen en dus iets meer op toeren houden.
Maar heeft iemand ervaring met een bak die daardoor kapot loopt?
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Berrie
2nd Gear member
Berichten: 238
Lid geworden op: 09.08.2009 - 18:16
Locatie: Dronten

Ik ben net terug van een vakantie naar Kroatie met de V70 en een 1500kg + caravan erachter. Ik ben aangenaam verrast hoe de auto het doet maar ook de bak (gt). Eigenlijk kun je hem gewoon in D laten staan maar wat Hans al aangaf is het pendelen van de automaat,bij een te lage snelheid, dan is het prettiger om over te gaan op handbediening. Maar verder wanneer het bergop gaat komt de motor bij mij niet in een te laag toerengebied want de automaat schakelt auto terug. Wil je dan nog iets meer dan geef je even plankgas (kick down) en hij schakelt nog eentje terug.
Klein wedstrijdje gedaan, bergje op, met een passat 2.0 tdi met een gelijkwaardige caravan erachter en je raadt het al, ik ging hem mooi voorbij. Niet dat ik nou zo'n harde rijder ben maar wilde dit wel effe weten.

mvrgr
Berrie
Gebruikersavatar
Bobbie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.06.2010 - 19:46

V70 MY2010, 2.4D GT, trekt caravan (zo'n 1400 kg) prima. Zelfs pendelen in D vrijwel geen last van. Met name bergaf even met de hand.

1 punt(je): Route napeleon bij Grenoble (niet aangeraden voor caravans), lange steile helling, kracht genoeg, niet in D (wilde toeren hebben ivm koeling), de melding: "Versn.bak heet Rijd langzamer"

Weet niet of ik 'm beter in D had kunnen houden met wat minder toeren of toch te vlot de berg op ging (reed gewoon mee met verkeer). Was wel een hete dag. Iemand tip/ervaring ?
XC70 D5 Nordic+ Polestar MY2014 G-tronic
V70 2.4D LE MY2010 G-tronic
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja, gebruik je verstand.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Bobbie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.06.2010 - 19:46

@945i: bedankt voor je bijdrage, maar met VW nooit probleem gehad, V70 heeft kracht zat. Vraag is had ik meer de kracht onderin kunnen gebruiken ipv met toeren ?
XC70 D5 Nordic+ Polestar MY2014 G-tronic
V70 2.4D LE MY2010 G-tronic
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Antwoord is, snelheid aanpassen of een andere route nemen..
Wat denk je nou, je neemt een helling die wordt afgeraden om met een caravan te nemen, je gaat daar lekker met het overige verkeer mee rijden... Vervolgens vind je het gek dat de bak het warm krijgt. :crazy:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Bobbie
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.06.2010 - 19:46

Andere route is niet per se nodig, de hoeveel kracht die wordt geleverd maakt je wel (te) enthousiast. :wink:
XC70 D5 Nordic+ Polestar MY2014 G-tronic
V70 2.4D LE MY2010 G-tronic
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

De auto die in het normale verkeer in Nederland heel krachtig is, of lijkt te zijn, doet op een (steile) helling met een beste caravan er achter en volle vakantiebepakking erin, wel een jasje uit qua kracht.
Je frontale oppervlak is ook zomaar tig x zo groot met zo'n doos aan de haak.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”