Waarde V40 fans,
Na al jullie tips en suggesties heb ik nu mijn oog laten vallen op een Volvo V40 1.9 TD uit 1999. Deze occassion met 230.000 op de teller wordt aangeboden voor € 5.500. Zit 6 mnd BOVAG garantie op en wordt geleverd met NAP.
Hebben jullie nog tips etc waar ik op moet letten bij het maken van de proefrit?
Alvast bedankt voor de reacties :squarewink:
Aandachtspunten aankoop occasion V40 1.9 TD '99
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Weet je welke maand 99 de auto is?
In dat jaar heb je de omslag van de 90PK TD naar de 95PK TD.
90PK = TD, 95PK = 1.9D (Achterop auto)
De 95PK rijdt veel beter dan de 90PK. Andere motorregeling.
Geen common rail, maar wel elektronisch geregelde inspuiting.
Als het de 90PK is en je wilt 'm kopen, let even op de
distributieriem, is bijna aan vervanging toe. (240000km)
Bij vervanging meteen de kleppen laten stellen. Erg belangrijk
bij deze motor!!!
Controleer koelvloeistof. Bij zwarte drap koppakking laten
controleren. Maar waarschijnlijk is die al vervangen, gaan meestal
voor de 2 ton stuk.
Verder niet echt noemenswaardige problemen, gewoon kijken of ie
lekker rijd. Motor moet even op temp komen voor ie lekker gaat
lopen.
Heb zelf motorisch geen ervaring met problemen bij de 95PK.
Succes met je keuze.
In dat jaar heb je de omslag van de 90PK TD naar de 95PK TD.
90PK = TD, 95PK = 1.9D (Achterop auto)
De 95PK rijdt veel beter dan de 90PK. Andere motorregeling.
Geen common rail, maar wel elektronisch geregelde inspuiting.
Als het de 90PK is en je wilt 'm kopen, let even op de
distributieriem, is bijna aan vervanging toe. (240000km)
Bij vervanging meteen de kleppen laten stellen. Erg belangrijk
bij deze motor!!!
Controleer koelvloeistof. Bij zwarte drap koppakking laten
controleren. Maar waarschijnlijk is die al vervangen, gaan meestal
voor de 2 ton stuk.
Verder niet echt noemenswaardige problemen, gewoon kijken of ie
lekker rijd. Motor moet even op temp komen voor ie lekker gaat
lopen.
Heb zelf motorisch geen ervaring met problemen bij de 95PK.
Succes met je keuze.
It's only kinky the first time
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 13.10.2005 - 17:42
- Locatie: Amsterdam
Heb zelf een 1,9 D (de 95 PK versie) uit Maart 99 en ik kan je aanraden i.i.g. naar de krukaskeerring te laten kijken (via ANWB/Dekra keuring) omdat deze het regelmatig begeeft als de carterontluchting verstopt raakt. Niet iets wat je tijdens een proefrit merkt, maar wel een duur geintje als het gemaakt moet worden (circa EUR 600,-). Tevens airco even aanzetten en kijken of er geen vreemde luchtjes uit komen en deze nog goed koelt! Verder is het een oersterk blok, mijne heeft er nu 250.000 KM opzitten zonder enig probleem!
VOLVO V60 T3 RICA Stage 1 PASSION RED
Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
Hiervoor:
Ford Focus II 2.0TDCI 5-Deurs
Volvo V40 1.9D Europa
Ford Focus I SW 1.8TDCI
Volkswagen Bora 1.9 TDI
- DN
- 2nd Gear member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 16.05.2006 - 13:47
- Locatie: Utrecht
Hen hem gekocht. Alle punten uit checklist nagelopen en laat hem over twee weken controleren door een Volvo dealer uit Groningen. Heb in de overeenkomst deze controle laten opnemen.....
Die TD loopt echt als een trein, verder niks mis met de koppakingen of het nagelen van de motor...
Nog bedankt voor de tips!
Die TD loopt echt als een trein, verder niks mis met de koppakingen of het nagelen van de motor...
Nog bedankt voor de tips!
V40 1.9 TD Europa Racing Green
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 27.08.2005 - 10:39
Hallo,
Ik rij ook met een V40 99 van 90pk.
Hij is denk ik van de 10de maand 99.
Ik heb bij aankoop (150000km) de distributieriem laten vervangen door een kennis. Deze weet ook wel wat van motoren en auto's.
De kleppen heb ik niet laten regelen juist de distributieriem is veranderd samen met alternator riem en meeloop rollen.
Kan dat kwaad dat kleppen niet geregeld zijn? Is dat zo belangrijk voor deze motoren?
Ik rij ook met een V40 99 van 90pk.
Hij is denk ik van de 10de maand 99.
Ik heb bij aankoop (150000km) de distributieriem laten vervangen door een kennis. Deze weet ook wel wat van motoren en auto's.
De kleppen heb ik niet laten regelen juist de distributieriem is veranderd samen met alternator riem en meeloop rollen.
Kan dat kwaad dat kleppen niet geregeld zijn? Is dat zo belangrijk voor deze motoren?
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Als de kleppen gesteld zijn loopt de motor wel weer veel mooier. met name stationair.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Ach, je merkt het snel genoeg als het weer winter wordt, als de
kleppen niet goed staan.
Dan gaat iedereen weer gloeispiralen en accu's vervangen.......
En dan hier vragen waarom de motor nog steeds zo slecht start
kleppen niet goed staan.
Dan gaat iedereen weer gloeispiralen en accu's vervangen.......
En dan hier vragen waarom de motor nog steeds zo slecht start

It's only kinky the first time
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Haha, dat is inderdaad de bekende volgorde. Het kleppenstellen is nog wel prijzig geloof ik hè.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km