Info over standkachel (Duitse) D5

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
eaarsen
2nd Gear member

Even een aanvulling voor alle standkachel gebruikers van een al dan niet uit Duitsland afkomstige D5.
Ik heb sinds twee jaar een Duitse D5 met standkachel.
Vorige week begon deze tijdens het rijden enorm te roken. Meer rook dan een rookbom!!!!. Zoveel rook dat ik de auto achter mij niet kon zien!!!
Bleek bij de garage dat mijn standkachel niet was voorzien van een modificatie van de sproeier met vlotter.
Hierdoor werd er door de nu kapotte sproeier te veel brandstof in de kachel gespoten. Gevolg: vlamsensor vol roet, en heel veel rook.
Bleek ook nog dat het asje van de ventilator los zat.
Dit euvel is nu verholpen en alles werkt weer.
Let hier op als bij jullie auto de zaak begint te roken. En dan bedoel ik geen stoom, maar viese dieselrook want een standkachel hoort niet te roken.
Verder lees ik hier verhalen over standkachels die in Duitsland nooit geactiveerd zijn en het dan in Nederland na activatie van de timer nog niet doen.
Ook een Duitse (niet geactiveerde standkachel) zal aanslaan bij een temperatuur van onder de 5 C. om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen alleen de kans bestaat dat de ventilator die het interieur moet verwarmen vast zit. Die heeft dan nl. nog nooit gewerkt.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
bosma14
1st Gear member

weet u ook iets over de standkachel type 912 - b ?
BlackSapphire
6th Gear member

bosma14, ik denk dat je beter even een nieuw topic kunt starten. De eerste poster heeft nl dit bericht al in dec. 2008 geplaatst. Dit is wel heel erg een oud topic te proberen reanimeren, maar je hebt meer kans op antwoord wanneer je een nieuw topic opent en daar je vraag ook wat uitgebreider stelt (nu wel erg summier).
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
bosma14
1st Gear member

BlackSapphire, bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”