2.0 T Powershift

Plaats reactie
volvo peter
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.08.2010 - 18:59

Een aantal weken geleden proefgereden met een nieuwe S60 2.0t Powershift en ik ben niet echt content met de Powershift. Zoals eerder bij de 2.0 diesel beschreven duurt het inkomen van de "D" of de "R" te lang en als je direct na het inleggen van D of R gas geeft begint de koppeling te janken en schiet vervolgens de auto ineens vooruit met een flinke schok. Je moet dus echt even wachten alvorens weg te rijden. Deze bak heeft echt bedenktijd nodig! Dan het kickdown effect: ook hier klachten over de reactie. Nadat je het gaspedaal op de kickdown hebt gedrukt duurt het te lang voor er actie komt. Als die actie er dan uiteindelijk is kan de bak wel 2 of 3 stappen terugdoen terwijl je dit nu ook weer niet wilde. Het fijne gevoel in het gaspedaal ontbreekt. De overgangen zijn wel erg soepel maar de bak haalt het niet bij de huidige Geartronic. Ik schat dat het om fijnslijperij en software afstelling gaat, maar de DSG bakken werken vele malen beter. Dan het akelige geluid van de Ford motor. Als je hem op zijn staart trapt en boven de 4000 toeren komt ontstaat er een rot herrie. Bij lage toeren en stationair draaiend is dit blok wel geruisloos. Ik hoop op verbetering!
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik heb al een aantal keren gereden met deze combinatie en ik ben het niet met je eens. Nu ben ik al jaren automaten gewend en wacht altijd als je van D naar R gaat, dus misschien moet ik dat niet meer doen.

Maar als jij handmatig schakelt in een schakel bak ga je wel sneller van voorruit naar zijn achteruit?

Als je dat echt het meeste gebruikt in je auto zou ik zeggen neem een handbak.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
volvo peter
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.08.2010 - 18:59

Hallo Paul, ik rij al 27 jaar Volvo met automaat, in alle variaties: Variomatic (340), ZF 4-traps (460), CVT (460), 5 traps AW (S40 2.0 i) en 5-traps AW (S40 2.4i).
Waar ik op doelde was niet het van D naar R schakelen of omgekeerd maar het inleggen van de D of de R. In beide gevallen duurt het te lang voordat de bak pakt. Bij de Geartronic kun je gerust meteen gas geven om weg te rijden. Is ook wel logisch omdat de Geartronic een koppelomvormer heeft en de Powershift een koppeling gestuurd door elekronica. Verder is de kruipneiging bij de Powershift veel minder; ik wil wel eens zien hoe dit zich verhoudt tot het manouvreren met een zware aanhanger of caravan. Ik vrees dat de natte platenkoppeling gloeiend heet wordt.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ah ik snap het nu, zal er eens op letten als ik er weer in rij!
Geen idee wat hier nu een oplossing voor is.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
volvo peter
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 20.08.2010 - 18:59

Hallo Paul, fijn dat mijn tweede berichtje duidelijkheid heeft geschapen! Zoals je wel kunt merken ben ik een automaat gek en ook bijzonder kritisch op de automaat. Voor mij is de stelling: geen automaat dan ook geen auto voor mij. De automaat is allesbepalend.
Overigens las ik op de forum dat anderen ook last hadden met de Powershift. Keulen adviseerde andere olie in de bak en dat zou inderdaad een verschil kunnen opleveren. Mijn verkoper bij Henk Scolten Nijmegen had ook al een melding gekregen van een klant met een XC60 Powershift over de te weinige kruipneiging.

Hierbij nog even mijn Volvo geschiedenis: (de eerste 343 tweedehands, de rest allemaal nieuw aangeschaft)
1982: 343 DL auto. lichtblauw met.(Variomatic, door Volvo CVT gedoopt)
1984: 340 GL Sedan automaat (Variomatic) lavendel blauw metallic
1987: 340 GL Sedan automaat (Variomatic) lichtgroen metallic
1989: 440 DL Bordeaux rood met. (hangeschakeld!!! vanwege goede deal en automaat nog niet beschikbaar)
1990: 460 GL injection automaat (4-traps ZF) smaragdgroen Nordic
1997: 460 HTA (CVT) Bordeaux rood met.
2001: S40 1.8i aut. peacock green-blue met.
2003: S40 2.0i aut. Silvergreen met. Prestige
2005: S40 2.4i aut. Blackcurrent Pearl Summum Premium Sound en RTI
2007: S40 2.4i aut. Brilliant Blue met. Summum Prumium Sound en RTI
2009: S40 2,4i aut. Electric Silver Premium Sound RTI Serapis velgen en verder full options zoals ook de andere 2.4 i dat waren.

Ik ben over een jaar, dus 2011, in voor een S60 2.0T Powershift Summum met Premium Sound etc. Alleen moet er aan de Powershift bak nog wat verbeterd worden m.i. Ik heb dit ook aan de dealer doorgegeven en zij nemen dit op met Volvo Zweden/Keulen.

Verder huur ik in de vakantie in Engeland altijd gedurende 10-14 dagen behoorlijke auto's (BMW 318i aut, Mercedes C180 compr.aut. Mercedes E270 CRDI met 7-G tronic aut., Audi A4 2.0 TDI Multitronic en Ford Mondeo aut.) waarbij ik steeds tot de conclusie kom dat er nog steeds geen vergelijkbaar alternatief voor Volvo is!

De Volvo test laps in Lelystad waren trouwens ook een indrukwekkende kennismaking voor mij met de nieuwe S60.
Het grootste gemis is echter de mooie roffel en sound van de 5 cilinder in de S60; dat wordt echt wennen aan de 2 liter 4 cilinder Ford motor!
In het Duitse autoblad "Auto, Motor und Sport" staat nu een test van de S60 2.0T Powershift en zij vinden de motor toch wat tam.
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2006”